Informatyzacja instytucji sektora publicznego to jedno z najważniejszych wyzwań w administracji rządowej i samorządowej, które wymaga nieustannych inwestycji związanych z podnoszeniem jakości i bezpieczeństwa świadczonych usług publicznych przy użyciu nowoczesnych technologii.
Zgodnie z Programem Zintegrowanej Informatyzacji Państwa, naczelnym wyzwaniem dotyczącym informatyzacji administracji publicznej jest budowa cyfrowego Państwa, na które składać się będą cyfrowe urzędy. Urząd ukierunkowany jest przede wszystkim na obsługę różnych spraw obywateli. Cyfrowy urząd to zatem elektroniczny sposób obsługi spraw interesantów, na który składają się:
Celem głównym programu cyfryzacji usług każdego miasta powinno być wdrożenie Platformy Elektronicznej Obsługi Spraw (Comarch EOS), czyli przygotowanie docelowo w pełni cyfrowego urzędu, który stanowi zbiór zestandaryzowanych e-usług świadczonych dla mieszkańców oraz umożliwia obsługę spraw realizowanych przez pracowników urzędu.
Cyfrowy Urząd to rozwiązanie teleinformatyczne, dzięki któremu można załatwić sprawę on-line. System realizuje wszelkie czynności za pomocą e-usług - począwszy od wszczęcia postępowania, przez kontakt z urzędnikiem, kończąc na wydaniu decyzji administracyjnej w postaci elektronicznej. Dzięki możliwości potwierdzania tożsamości użytkowników oraz wdrożonych standardów i mechanizmów bezpieczeństwa system jest zgodny z wymaganiami ustawodawcy co do sposobu funkcjonowania i realizacji e-usług w administracji publicznej przez Internet. Rozwiązanie oparte jest o wymianę danych pomiędzy systemami biorącymi udział w obsłudze sprawy, których źródłem są dane dokumentów elektronicznych. Metadane dokumentów stanowią bazę dla cyfryzacji procesów obsługi spraw, cyfryzacji rejestrów publicznych i ich sprawnej aktualizacji, a tym samym są warunkiem dostępu do wiarygodnych informacji podczas podejmowania decyzji administracyjnych.
Platforma Comarch EOS umożliwia realizację e-usług 4 i 5 poziomu dojrzałości oraz cyfrowych procesów poprzez zastosowanie katalogu usług i aplikacji:
Comarch e-Urząd – to jednocześnie narzędzie i zestaw usług do realizacji zobowiązań ustawowych drogą elektroniczną. Dzięki czemu możliwe jest składanie wniosków, odbiór dokumentów, regulowanie płatności oraz sprawdzanie informacji o sprawach. Modułowa budowa zapewnia elastyczność rozwiązania i pełne dopasowanie do istniejących potrzeb. W systemie rejestracja Interesanta w Comarch e-Urząd odbywa się z wykorzystaniem Profilu Zaufanego.
Zalogowany do systemu użytkownik ma dostęp w szczególności do następujących usług:
Comarch EZD Cloud – zarządzanie dokumentami w chmurze – kluczowy element informatyzacji umożliwiający wykonywanie czynności kancelaryjnych, dokumentowanie przebiegu załatwienia sprawy oraz gromadzenie i archiwizację dokumentów elektronicznych. Wybrane aspekty pracy w systemie:
Aplikacje procesowe (oparte o Silnik BPM) – wbudowane narzędzie do tworzenia aplikacji procesowych za pośrednictwem graficznego interfejsu użytkownika. Dzięki temu możliwe jest budowanie aplikacji procesowych takich jak: obieg faktur zakupowych, wniosków: pracowniczych, dotyczących postępowań PZP, zakupów i zamówień, obsługa umów, innych dokumentów księgowych.
Dostępne aplikacje procesowe:
Comarch INK – jest to rozwiązanie umożliwiające integrację aplikacji webowych z lokalnymi zasobami komputera. Komponent posiada API, dzięki któremu uzyskujemy dostęp z aplikacji www do elementów/zasobów, które nie są dostępne z poziomu przeglądarki.
Rozwiązanie umożliwia:
Comarch PZ Broker - aplikacja udostępniająca prostą integrację z dostawcą tożsamości Węzeł Krajowy (login.gov.pl). Węzeł Krajowy pozwala pozyskać wiarygodne dane osobowe użytkowników (na różnym konfigurowalnym poziomie zaufania – zgodnie z rozporządzeniem EIDAS) m.in. z Profilu Zaufanego, polskich banków, certyfikatu kwalifikowanego.
Integracja z PZ Brokerem jest bardzo prosta dla systemów zewnętrznych www i polega na przekierowaniu użytkownika na odpowiedni URL.
e-Wizyta – to usługa, która umożliwia odbycie wizyty w urzędzie w wygodny i bezpieczny sposób, bez wychodzenia z domu. System odwzorowuje znany zarówno klientom, jak i urzędnikom sposób obsługi spraw.
Dostępne usługi:
E-learning – Comarch e-Profesor umożliwia dostęp do katalogu szkoleń informatycznych obejmujących zakres tematyczny:
Dodatkowo:
Urzędy – dla których wdrożenie Systemu powinno umożliwić cyfryzację obsługi spraw usprawniając ich pracę (przyjazny interfejs, procesowość, zgodność z przepisami prawa). System powinien usprawnić szczególnie obsługę spraw złożonych, gdzie występuje kilkukrotna komunikacja z klientem lub też, które wymagają użycia różnych systemów w ich obsłudze (np. systemu EZD, F-K, SD). Dzięki systemowi możliwe jest zwiększenie efektywności działania urzędu. Dla zarządzających miastem oznacza to przede wszystkim niższe koszty, większe wpływy, lepsze wykorzystywanie zasobów oraz lepszy nadzór i kontrolę nad działalnością bieżącą urzędu, w tym przede wszystkim nad jego finansami.
Mieszkańcy – dla których istotna jest możliwość masowego korzystania z e-usług. Niewątpliwie powszechnymi e-usługami są te, które dotyczą podatków i opłat lokalnych. Możliwość ich załatwienia z wykorzystaniem e-usług wpływa na ocenę sprawności funkcjonowania urzędu.
Organizacje, które chcą rozbudować lub wdrożyć nowy pakiet usług oraz oczekują elastycznego katalogu i wyboru e-Usług, które można uruchomić w chmurze - Jednostki Samorządu Terytorialnego i podległe im instytucje, uczelnie, jednostki ochrony zdrowia.
Określ swoje potrzeby biznesowe. My zaoferujemy Ci opiekę informatyczną i dedykowane rozwiązanie.
Przejdź do formularza