A roboty siedzą i pracują w systemach ERP
Sztuczna inteligencja i ChatGPT od kilku miesięcy są bohaterami pierwszych stron serwisów internetowych oraz gazet, a także materiałów telewizyjnych i wideo na całym świecie. Powiedzieć, że ten chatbot jest wielkim przełomem w nowych technologiach, to jak nic nie powiedzieć. Sam Bill Gates mówił wprost: „ChatGPT to wynalazek na miarę nowego internetu”. Ale rodzina sztucznej inteligencji jest liczna. Jedna z jej sióstr nazywa się robotyzacja. Jej umiejętności znajdują równie szerokie zastosowanie w systemach informatycznych i z powodzeniem mogą być wykorzystywane w biznesie, w tym przez małe oraz średnie przedsiębiorstwa.
Występuje m.in. w programach klasy ERP pod nazwą RPA (z ang. Robotics Process Automation) czyli zrobotyzowana automatyzacja procesów. Jej zadanie polega na imitacji ludzkich zachowań przy wykonywaniu powtarzalnych procesów, wykorzystując algorytmy komputerowe zaimplementowane w oprogramowaniach. Dzięki temu z jednej strony robot może wykonać wiele operacji w bardzo krótkim czasie, co optymalizuje dane procesy, a z drugiej sam pracownik, który nie musi wykonywać ich ręcznie, może zająć się innymi obowiązkami, które przełożą się na dalszy rozwój przedsiębiorstwa. A jak to wygląda w praktyce na przykładzie systemu Comarch ERP XL?
Roboty pracują po cichu
Robotyzacja procesów jest dostępna w systemach Comarch ERP już od wielu lat i automatyzuje wiele z codziennych działań. Doskonałym przykładem, który na pierwszy rzut oka może wydawać się błahy, jest jeden z pierwszych kroków w systemie finansowo-księgowym, mianowicie zakładanie karty kontrahenta: odbiorcy lub dostawcy.
- Już na tym etapie system automatycznie łączy się z zewnętrznymi bazami takimi jak: GUS, VIES czy „Biała Lista”. Wystarczy, że użytkownik wprowadzi numer NIP kontrahenta, a roboty automatycznie uzupełniają pozostałe dane. Pracownik nie musi otwierać zewnętrznych stron i ręcznie wprowadzać tych informacji, co znacznie usprawnia prace, a także eliminuje prawdopodobieństwo wystąpienia błędów – opisuje Sebastian Smiatek, konsultant ds. systemów Comarch ERP.
Dodatkowo system na bieżąco weryfikuje aktualność tych danych i jak tylko roboty w którejś z baz „zauważą” zmiany, natychmiast wprowadzają je do kartoteki kontrahenta.
Kolejnym obszarem działalności robotów jest moduł CRM, czyli zarządzanie relacjami z klientami. System Comarch ERP XL umożliwia utworzenie zadania, którego celem jest wyodrębnienie z bazy kontrahentów, którzy spełniają określone parametry, aby przeprowadzić skierowaną do nich kampanię sprzedażową, marketingową, handlową czy też windykacyjną.
- Sposób działania robotyzacji procesów biznesowych zaprezentuję na przykładzie kampanii windykacyjnej. System domyślnie nie listuje dłużników, ale po zdefiniowaniu określonych reguł i uruchomieniu kampanii, która ma wyszukać klientów zalegających z zapłatą, taki wyciąg jest generowany. Nie ma konieczności powtarzania tych czynności za każdym razem, kiedy chcemy zweryfikować listę dłużników, ponieważ system ją uzupełnia automatycznie, jak tylko któryś z klientów przegapił termin płatności faktury - wyjaśnia Sebastian Smiatek. Możemy powiedzieć, że roboty czuwają nad terminowością płatności i informują nas, jak tylko te daty są przekraczane. Nie musimy codziennie wertować setek dokumentów, roboty zrobią to za nas, a my w międzyczasie możemy skupić się na innych działaniach, które wymagają kreatywności i doświadczenia.
Podobne reguły można ułożyć w module CRM dla kampanii sprzedażowych. Po zdefiniowaniu kryteriów system będzie z automatu listował kontrahentów z podziałem np. na potencjalnych i aktualnych kontrahentów lub też objętych działaniami posprzedażowymi. Roboty cały pracują w trybie „stand by”.
W poszukiwaniu brakujących elementów – czyli planowanie produkcji
Branżą, w której informatyzacja rozwija się z niezwykle dużą dynamiką jest produkcja. Jej kolejne obszary są automatyzowane na potęgę, począwszy od planowania przez realizację aż po kontrolę. Roboty doskonale radzą sobie również z technologiami produkcji oraz doborem surowca, który powinien być wykorzystany przy konkretnym produkcie. Ale czy zorientują się, jeśli dany półfabrykant czy preparat musi zostać przez dostawcę wycofany i zamieniony na inny?
Oczywiście taką wymianę możemy zrobić w systemie ERP ręcznie. Jest to łatwe w sytuacji, kiedy surowiec jest wykorzystywany w jednej technologii. Ale co w sytuacji, gdy ten nasz produkt występuje w stu technologiach?
- Z pomocą przychodzi nam kolejny mechanizm z obszaru Robotics Process Automation, a konkretniej mechanizm „znajdź i zmień”. Wystarczy, iż podamy konkretny artykuł, np. podkładkę. System odszukuje wszystkie technologie produkcji, w których taki półprodukt występuje. Z poziomu systemu mogę wybrać, na jaki inny substytut ta podkładka powinna zostać wymieniona. Ta wprowadzona zmiana powoduje, że tworzone są nowe wersje technologii albo modyfikowane te istniejące. Prosta funkcjonalność, ale znacznie oszczędzająca czas – podkreśla Sebastian Smiatek.
Porządki w skrzynce z narzędziami
Roboty wykazują się wyjątkową skrupulatnością i przywiązują uwagę do najmniejszych szczegółów. Ich czujnemu oku nie umknie żaden detal, dlatego idealnie sprawdzą się w prowadzeniu gospodarki narzędziowej, czyli inwentaryzacji stopnia zużycia narzędzia, które podlegają generacji. Systemy klasy ERP weryfikują i zliczają stopień zużycia akcesoriów oraz przygotowują informacje w formie zestawienia, ale pewne działania również mogą zautomatyzować. Przy użyciu algorytmów komputerowych można zaprogramować zlecenie serwisowe, które będzie generowane w konkretnym cyklu zużycia danego narzędzia.
- Przypomnienie związane z planowaniem przeglądów wykorzystuje technologię Robotics Process Automation. W zależności od rodzaju sprzętu system wysyła powiadomienie o konieczności przeprowadzenia przeglądu – mówi Sebastian Smiatek.
Zastosowanie zrobotyzowanej automatyzacji procesów przynosi przedsiębiorstwom szereg korzyści: praktycznie całkowite wyeliminowanie tzw. „błędu ludzkiego”, redukcję kosztów czy też możliwość wykonywania niektórych procesów przez 24h na dobę i to równocześnie z różnych obszarów działalności przedsiębiorstwa. Jednak to odciążenie pracowników od powtarzalnych procesów i umożliwienie im podjęcie innych wyzwań, wyzwala nową energię w organizacji.