Comarch ma już niemal 25% rynku ERP w Polsce. Wyniki raportu IDC

Comarch od lat należy do liderów sprzedaży systemów ERP (Enterprise Resource Planning) w Polsce. Firma nie tylko znajduje się w czołówce, ale też regularnie zwiększa udział w rynku. Krakowskiej spółce udaje się to kolejny rok z rzędu, według najnowszego raportu IDC „Poland Enterprise Application Software Market Analysis and 2023 Vendor Shares” udział Comarch to już 24,3% (przed rokiem 23,6%). Przekłada się to na przychody rzędu 95,03 mln USD (75,84 mln USD rok temu). Autorzy raportu wartość całego rynku szacują na 391,84 mln USD. 

Jak wskazuje raport, najważniejszymi obecnie czynnikami napędzającymi zmiany na rynku ERP w Polsce są:

  • Zmiana podejścia firm do aplikacji: przedsiębiorstwa coraz chętniej zmieniają przestarzałe aplikacje on-premise na rozwiązania chmurowe.
  • Regulacje prawne: dynamiczne zmiany w prawodawstwie (dotyczące takich kwestii, jak raportowanie ESG czy Krajowy System e-Faktur) wpływają na działania i plany przedsiębiorstw, odpowiadając jednak nie tylko za więcej wyzwań, ale też możliwości i bodźców do inwestowania w nowe technologie.
  • Generatywna sztuczna inteligencja: technologia, która na dobre zadomowiła się w debacie biznesowej. AI w biznesie to trend, który firmy muszą brać pod uwagę przy planowaniu przyszłości. 
  • Wzrost gospodarczy i ożywienie na rynku: związany głównie ze wzrostem PKB Polski, rozwój konsumpcji oraz nowe inwestycje. To ważne wskaźniki dla firm, które będą inwestować coraz mocniej w nowoczesne rozwiązania informatyczne do zarządzania procesami, by zwiększyć efektywność i automatyzację.

Sztuczna inteligencja jest teraz jednym z najchętniej podejmowanych tematów w kontekście rozwoju biznesu. Przedsiębiorcy muszą przygotować się na rewolucję AI, ale nie mogą równocześnie zapominać o zrównoważonym rozwoju i realizacji polityki ESG. Zarówno ESG, jak i AI, stoją w centrum naszych działań biznesowych, które realizujemy przez dostarczanie przedsiębiorcom nowych rozwiązań i  pokazując im dobre praktyki. Dodam, że firmy potrafiące połączyć różne technologie z zachowaniem standardów środowiskowych czy społecznych, zyskają w najbliższych latach najwięcej – ocenia Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes Comarch i dyrektor Sektora Enterprise Solutions.

Rynek ERP zmaga się jednak również z wyzwaniami, takimi jak rosnące koszty prowadzenia działalności (m.in. koszty pracy, energii). To z kolei wpływa na zdolności rozwojowe organizacji. Część z nich ze względu na koszty może chcieć pozostać przy użytkowaniu dotychczasowych aplikacji, zamiast inwestować w ich modernizację lub nowe produkty.

Jak jednak zauważa Edyta Kosowska, analityk rynku aplikacji biznesowych i Product Manager z IDC Europe: – Modernizacja lub wdrażanie nowych systemów ERP, zwłaszcza tych opartych na chmurze i technologiach automatyzacyjnych, może przynieść istotne usprawnienia w procesach biznesowych oraz zwiększyć zdolność firm do szybkiego reagowania na zmiany. Dlatego nie uważam, aby rosnące koszty operacyjne znacząco hamowały inwestycje w te rozwiązania. Przeciwnie, wiele organizacji nadal uznaje takie projekty za priorytetowe, ze względu na korzyści ekonomiczne, które mogą osiągnąć, a także lepszą dostępność czy stabilność aplikacji – mówi ekspertka.

Alternatywa dla zagranicznych producentów

Wynik osiągnięty przez Comarch za 2023 rok – 24,3% przy 23,6% w 2022 roku – oznacza, że krakowska spółka zwiększa zaufanie i wiarygodność wśród firm na rynku krajowym ERP. Co więcej, Comarch zanotował w zeszłym roku 25,3% wzrost przychodów w tym obszarze. Jest to znaczący fakt. W Polsce działa bowiem wielu producentów, w tym tych zagranicznych, znanych międzynarodowo.

Należy przy tym zaznaczyć, że Comarch utrzymał pozycję lidera rynku w sprzedaży rozwiązań ERP dla małych firm (52,7% udziału w rynku) oraz średnich (26,8%).

Zdaniem autorów raportu taki wynik był możliwy dzięki wypracowaniu przez Comarch kluczowych przewag konkurencyjnych, które doceniają klienci. Są to m.in. szerokie portfolio produktowe ciągła innowacja, zgodność z przepisami polskiego prawa (i nadążanie za tymi zmianami), konkurencyjne ceny czy koncentracja na bezpieczeństwie klientów i rozwijaniu oferty o moduły wykorzystujące AI.

Naszą przewagą jest ciągła innowacja i szerokie możliwości rozwojowe – podkreśla Zbigniew Rymarczyk. – Rozbudowujemy zarówno nasze główne systemy ERP, inwestując m.in. w interfejsy webowe, jak i aplikacje dodatkowe, dostosowane do potrzeb danej branży czy firmy. Taka synteza umożliwia nam ciągłe zaspakajanie potrzeb biznesowych przedsiębiorstw z różnych obszarów – dodaje.

Widać to zresztą po różnorodności biznesowej firm, które decydują się na wybór Comarch ERP. Po systemy krakowskiej spółki sięgają zarówno duże organizacje produkcyjne, handlowe i logistyczne, jak i sieci restauracji, banki, sklepy internetowe czy przedsiębiorstwa budowlane.

Comarch konsekwentnie realizuje swoją strategię, rozwijając portfolio produktów i dbając o ich zgodność z regulacjami oraz bezpieczeństwo – zauważa Edyta Kosowska. – To, co wyróżnia Comarch, to elastyczność – dzięki wykwalifikowanej kadrze i rozbudowanej sieci partnerów potrafi dostosować swoje rozwiązania do potrzeb klientów oraz szybko wprowadzać innowacje, takie jak chociażby sztuczna inteligencja. Dodatkowo, obserwując Comarch na przestrzeni lat, widzę, że firma stale monitoruje rynek i szybko reaguje na zmieniające się trendy, co pozwala jej skutecznie wykorzystywać pojawiające się szanse – dodaje.