Comarch ERP ogłasza „Plan 7500”
Comarch od kilkunastu lat notuje nieprzerwany wzrost sprzedaży w sektorze rozwiązań ERP. Spółka planuje dalszy rozwój w segmencie rozwiązań dla małych oraz średnich przedsiębiorstw i ogłasza strategiczny Plan 7500.
Projekt opiera się na rozwoju własnych produktów, inwestycjach w rozwiązania chmurowe oraz eksporcie systemów na rynki zagraniczne. W 2016 roku przychody Grupy Comarch ze sprzedaży systemów ERP przekroczyły łącznie 200 mln zł i w ciągu najbliższych siedmiu lat spółka planuje je zwiększyć do 500 mln zł. Comarch przewiduje również utrzymanie dwucyfrowego tempa wzrostu przez cały ten okres. Stąd nazwa Plan 7500.
Wyniki finansowe spółki po trzech kwartałach 2017 roku pokazują, że już teraz sprzedaż Comarch do sektora małych i średnich przedsiębiorców rośnie dwucyfrowo. W ciągu dziewięciu miesięcy sprzedaż do klientów w Polsce wyniosła 110 mln zł, co oznacza wzrost o 20 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym.
– Zakładamy utrzymanie takiej dynamiki także w czwartym kwartale, który dla branży informatycznej jest najgorętszym okresem. Realizowane kontrakty przełożą się na przychody ze sprzedaży w Polsce, które w tym roku przekroczą 170 mln zł – mówi Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes zarządu oraz dyrektor sektora ERP.
Po pierwsze: badania i rozwój
Jednym z filarów Planu 7500 jest rozwój oferty produktowej. Comarch stale rozwija portfolio i co roku zwiększa nakłady na prace badawczo-rozwojowe. Tylko w 2016 roku spółka wydała blisko 54 mln zł na prace R&D w obszarze ERP, a zespół odpowiedzialny za rozwój systemów zwiększył się do blisko 800 osób, które są zatrudnione w sześciu krajach: Polsce, Niemczech, Francji, Hiszpanii, Austrii i Szwajcarii. Są to specjaliści w obszarach na styku najnowszych technologii oraz specjalności pokrewnych, takich jak projektowanie czy user experience. Pracują nad rozwojem i dostosowywaniem systemów Comarch ERP do zmieniających się modeli biznesowych, zgodnie z trendami Internetu Rzeczy i Przemysłu 4.0.
Po drugie: inwestycje w rozwiązania chmurowe
Na rozwój rynku i systemów ERP duży wpływ będzie mieć chmura obliczeniowa.
– Cloud computing jest kołem zamachowym rynku ERP. I tak też będzie w najbliższych latach. Wg IDC w Europie Środkowo-Wschodniej w roku 2025 chmura będzie miała 69% udziału w rynku oprogramowania. Firmy stawiają na systemy w modelu chmurowym, ponieważ rozwiązują szereg problemów, począwszy od utrzymywania własnej serwerowni i pracowników w dziale IT, a skończywszy na wydatkach inwestycyjnych – mówi Zbigniew Rymarczyk.
– W odróżnieniu od konkurencji, dostrzegamy rosnącą popularność chmury. Wielu klientów, którzy od lat korzystają z tradycyjnych wersji naszego oprogramowania, teraz przenoszą dane do zewnętrznych centrów, ponieważ to jest efektywniejsze kosztowo. Przewidujemy, że w tym roku sprzedaż naszych systemów ERP w chmurze zwiększy się o ponad 30 proc. do ok. 20 mln zł. – dodaje Zbigniew Rymarczyk.
Rozwiązania w wersji chmurowej to dla przedsiębiorców bezpieczeństwo i gwarancja, że zawsze korzystają z systemów, które są na bieżąco aktualizowane i dostosowywane do obowiązujących przepisów podatkowych, jak np. JPK, RODO, split payment. Warto podkreślić, że funkcjonalności obsługujące Jednolity Plik Kontrolny są udostępniane klientom Comarch bezpłatnie, w ramach aktualnej wersji oprogramowania. Dodatkowo Comarch udostępnił mikroprzedsiębiorcom darmowe rozwiązanie w modelu chmurowym, które umożliwia wysłanie danych w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego – Comarch ERP XT.
Ekspansja zagraniczna
Trzecim filarem Planu 7500 jest eksport oprogramowania ERP.Coraz więcej systemów Comarch trafia do przedsiębiorców z Francji, Hiszpanii i Niemczech.
– Rynek krajów niemieckojęzycznych od wielu lat był kluczowy dla Comarch. Mamy tam bardzo liczny zespół specjalistów odpowiedzialnych za rozwój biznesu. Jesteśmy coraz mocniejsi we Francji, gdzie już z naszego systemu korzysta m.in. sieć sklepów Bureau Vallée, jeden z większych dostawców artykułów papierniczych na tamtym rynku. Dodatkowo w październiku uruchomiliśmy z powodzeniem pierwszy projekt w Hiszpanii dla firmy zajmującej się wynajmem maszyn budowlanych. Klient zrezygnował z rozwiązania hiszpańskiego dostawcy na rzecz Comarch ERP Altum -– mówi Zbigniew Rymarczyk.
Plan 7500 wpisuje się w realizowaną od kilku lat strategię rozwoju całej Grupy Kapitałowej Comarch, która opiera się na dywersyfikacji działalności biznesu zarówno pod względem oferty produktowej, jak i działalności geograficznej a także wzroście nakładów na prace badawczo-rozwojowe.