Konsolidacja polskiego rynku przetwórstwa mleka oraz wzrastające wymogi jakościowe powodują, że coraz więcej firm sięga po nowoczesne rozwiązania informatyczne. O systemach IT dla wymagającej branży mleczarskiej pisze Rynek Spożywczy.

– Sektor mleczarski wyróżnia się dużą liczbą specyficznych potrzeb, branża coraz częściej szuka więc w rozwiązaniach ERP wartości dodanej – zauważa Edyta Kozek, Business Development Manager ERP. – Zagadnienia charakterystyczne dla branży to m.in. obsługa dystrybucji, kontraktacji, kontrola zjawiska zmiany wagi produktów, konieczność współpracy z drukarkami etykiet. Odpowiedni system ERP pozwala na obsługę wszystkich tych działań, a także na elastyczne dostosowanie do modeli działania wypracowanych przez firmę – dodaje Edyta Kozek.

Ekspert Comarch twierdzi również, iż przetwórstwo spożywcze wymaga skutecznego zarządzania procesami produkcyjnymi – od definiowania technologii produkcji (odpowiednie proporcje surowców, precyzyjnie określone parametry typu temperatura czy czas), przez planowanie czynności produkcyjnych w taki sposób, aby optymalnie wykorzystywać dostępne zasoby i surowce, aż po określanie rzeczywistych kosztów wytworzenia.

– Ważnym obszarem funkcjonalnym w branży spożywczej jest szeroko pojęta logistyka. Produkty spożywcze wymagają bowiem specyficznych warunków przechowywania, konieczna jest więc stała kontrola nad ich czasem zalegania w magazynach – mówi Edyta Kozek.

Systemy informatyczne muszą także wspomagać magazynierów w optymalnym rozplanowaniu rozmieszczenia zapasów. Standardem staje się wykorzystanie technologii mobilnych. Mobilne kolektory danych przyspieszają inwentaryzacją, przyjmowanie i wydawanie towarów, przygotowywanie wysyłki.

– Firmy z przemysłu spożywczego stosują w coraz szerszym zakresie również narzędzia raportujące klasy Business Intellience – wyjaśnia Edyta Kozek. –W branży, gdzie często ceny surowców są bardzo wyrównane, nawet niewielka obniżka kosztów może przynieść ogromne korzyści. Umiejętne wykorzystanie analiz Business Intelligence daje możliwość określenia, w którym obszarze działania firma może zaoszczędzić, a gdzie powinna inwestować. Istotne jest również stałe monitorowanie wielkości i struktury sprzedaży – dodaje ekspert Comarch.

Ekspert Comarch podkreśla także rosnącą popularność wynajmowania oprogramowania, czyli korzystania z ERP w modelu SaaS (Software as a Service). – Firmy chcą korzystać z funkcjonalności, które faktycznie usprawniają biznes, natomiast obsługę techniczną oraz zarządzanie sprzętem pozostawiają dostawcy oprogramowania – mówi Edyta Kozek.

Mleczarnia zinformatyzowana, Jarosław Maślanek, Rynek Spożywczy, 01.08.2010