Marka odzieżowa PROSTO rozwija sprzedaż wielokanałową z systemami Comarch
Ubrania marki PROSTO można kupić zarówno w sklepach stacjonarnych firm partnerskich, jak i w Internecie, a nawet na imprezach plenerowych, koncertach i festiwalach. Prowadzenie takiej wielokanałowej sprzedaży jest możliwe dzięki zastosowaniu nowoczesnych narzędzi informatycznych, które realizują cały proces zakupowy: od złożenia zamówienia przez jego realizację, aż po wysyłkę towaru i wystawienie faktury. Ważny jest też obszar magazynowania i logistyki, który w firmie PROSTO jest zautomatyzowany.
Większość z tych procesów obsługiwana jest przez programy do zarządzania przedsiębiorstwem firmy Comarch. Rozbudowa środowiska informatycznego przełożyła się na rozwój firmy. Jest ważnym elementem w budowaniu rozpoznawalności marki, ponieważ narzędzia IT do prowadzenia sprzedaży w Internecie pozwalają na dotarcie z ofertą do większej grupy klientów.
- Kilka lat temu przeprowadziliśmy w firmie szereg zmian. Jedną z nich była decyzja o wdrożeniu nowego systemu klasy ERP. Szukaliśmy dostawcy, którego produkty są wyposażone w funkcjonalności do obsługi sprzedaży, logistyki, magazynu, e-commerce oraz księgowości, a jednocześnie zbudowane na technologii, która umożliwia łatwą integrację z programami innych producentów. Oferta Comarch była kompleksowa i spełniała nasze potrzeby biznesowe. Środowisko informatyczne jest skalowalne, co jest bardzo ważne w kontekście rozwoju firmy i uruchamiania działalności na kolejnych rynkach – mówi Paweł Rzewuski, Prezes Zarządu PROSTO.
Automatyzacja zamówień
Firma PROSTO prowadzi sprzedaż hurtową i detaliczną. Obie grupy klientów mogą składać zamówienia, korzystając ze sklepów internetowych. Proces kontaktu i obsługi hurtowników realizowany jest w systemie Comarch e-Sklep. W panelu klienta użytkownicy mają dostęp do informacji o dostępności produktów, cenach, rabatach a także fakturach i terminach płatności. Na platformie mogą składać też zamówienia.
- Zamówienia złożone w sklepie internetowym trafiają do systemu Comarch ERP, który jest informatycznym sercem firmy, ponieważ gromadzi większość informacji na temat działalności przedsiębiorstwa, aktualizuje stany magazynowe w czasie rzeczywistym oraz integruje obszar e-commerce z logistyką i magazynem – wylicza Paweł Rzewuski.
Z systemu ERP zamówienia trafiają do programu Comarch WMS, czyli aplikacji do zarządzania logistyką magazynową. Zamówienia są kompletowane przez pracowników magazynu, którzy korzystają z przenośnych kolektorów. Na te urządzenia system Comarch WMS przesyła szczegóły zamówienia, łącznie z informacjami o dokładnym umiejscowieniu poszczególnych produktów (rząd, regał, półka) oraz wskazówkami o najkrótszej trasie do skompletowania całego zamówienia. Dodatkowo aplikacja generuje etykiety oraz listy przewozowe dla konkretnej firmy przewozowej. Kurierzy odbierają przesyłki już bezpośrednio z magazynu PROSTO.
Comarch ERP oraz Comarch WMS obsługują również zamówienia klientów indywidualnych, które zostały złożone w e-sklepie na stronie internetowej PROSTO lub w serwisie Allegro.
- Systemy Comarch zautomatyzowały proces realizacji zamówień, aktualizacji cen, wystawiania faktur oraz obszar logistyki związany z przygotowywaniem i wysyłką paczek. Obecnie pracownicy magazynu obsługują około trzy tysiące zamówień miesięcznie, w tym również przesyłki poza granice Polski, co oznacza wzrost o około 25 procent od momentu wdrożenia – mówi Paweł Rzewuski.
- Wdrożenie zostało zaplanowane z myślą o rozwoju działalności PROSTO. Całe środowisko informatyczne jest skalowalne, co oznacza, że mogą być uruchamiane oraz integrowane kolejne kanały sprzedaży czy też komunikacji z klientem - dodaje Kacper Antczak, wiceprezes zarządu SEDKOMP - firmy, która realizowała projekt.
Na koncertach też jest PROSTO
Ubrania z kolekcji PROSTO można również zakupić podczas festiwali i koncertów. W czasie takich imprez sprzedaż prowadzona jest z wykorzystaniem aplikacji Comarch Retail POS, która umożliwia realizowanie transakcji poza e-sklepami i jednocześnie zapewnia bieżący dostęp do wszystkich informacji, na przykład stanów magazynowych i dostępności produktów.
- Zależy nam, aby nasza marka była prezentowana na wydarzeniach, w których biorą udział nasi aktualni lub potencjalni klienci. Dlatego organizujemy stoiska z naszymi produktami również na koncertach, co przekłada się na budowę wizerunku i rozpoznawalności marki. Aplikacja Comarch zapewnia nam informatyczną obsługę takiej działalności. Bardzo ważną funkcjonalnością jest możliwość prowadzenia sprzedaży w przypadku utraty połączenia z siecią w trybie offline. A na imprezach masowych często występują przerwy w dostępie do Internetu – podkreśla Paweł Rzewuski.
- Wdrożenie zestawu systemów od Comarch pozwoliło na automatyzację wielu procesów związanych z prowadzeniem sprzedaży, czego efektem jest rozwój firmy. Dlatego planujemy dalszą cyfryzację przedsiębiorstwa w innych obszarach biznesowych – podsumowuje Paweł Rzewuski.