To, co dziś decyduje o przewadze konkurencyjnej przedsiębiorstwa, to specjalistyczna wiedza branżowa wsparta przez nowe technologie i innowacje. Comarch jako jedna z pierwszych firm od wielu lat proponuje rozwiązania IT dopasowane do indywidualnych potrzeb klientów działających w różnych branżach i sektorach rynku.

Zintegrowane systemy informatyczne wspierają zarządzanie i procesy decyzyjne, optymalizują procesy biznesowe wewnątrz organizacji, zmniejszają jej koszty oraz elastycznie przygotowują firmę do szybkiego reagowania na zmiany rynku i zachowań konsumentów. Spośród wdrożeń w wielu branżach wyłoniliśmy przykładych tych firm, którym wiedza branżowa ekspertów Comarch pomogła rozwinąć biznes.

Dane rynkowe pokazują, iż jedynie około 20 proc. firm z branży przetwórstwa spożywczego ma jeden spójny i zintegrowany system klasy ERP dedykowany specjalnie profilowi ich działalności, służący do całościowego zarządzania przedsiębiorstwem. Firmy spożywcze często korzystają z rozwiązań niezintegrowanych ze sobą, tzw. osobnych modułów, które działają niezależnie od siebie. Takie podejście utrudnia im szybki dostęp do informacji potrzebnych na poziomie zarządczym. Nowoczesnym systemem skierowanym do tej branży jest Comarch CDN XL, który pozwala na kompleksowe zarządzanie produkcją, sprzedażą, magazynami, zasobami ludzkimi oraz umożliwia raportowanie uzyskiwanych wyników.

Międzynarodowo...

Interesującym przykładem wdrożenia systemu Comarch CDN XL w branży spożywczej jest firma De Heus, światowy lider w produkcji pasz dla zwierząt. Warto zwrócić uwagę, iż jest to pierwsza implementacja Comarch CDN XL w Azji. System został wdrożony w trzech zakładach w Wietnamie należących do tego międzynarodowego koncernu. Istotny jest również fakt, iż wcześniej system Comarch CDN XL został wdrożony w oddziałach firmy w RPA, Polsce i Rosji. Rozszerzenie instalacji o kolejny kraj potwierdza światową jakość tego produktu. O wyborze oprogramowania ERP zadecydowały głównie elastyczność i funkcjonalność systemu. Wdrożenie objęło wszystkie obszary operacyjne przedsiębiorstwa wraz z analizami i controllingiem. Nie od dziś wiadomo, że wymagania jakościowe stawiane firmom produkcyjnym z branży spożywczej wyznaczają bardzo wysokie oczekiwania dotyczące systemów IT. Dobry system informatyczny powinien być dostosowany do wielkości firmy i złożoności specyfiki branży – warto wymienić choćby krótki okres ważności produktów, obsługę rotacji zapasów czy też krótki czas realizacji zamówień. Dlatego istotna jest możliwość aktywnego planowania zaopatrzenia w surowce oraz kontrola logistyki w ramach łańcucha dostaw. Wychodząc naprzeciw potrzebom przedsiębiorstw branży przetwórstwa, Comarch CDN XL wspomaga efektywne zarządzanie kosztami produkcji poprzez planowanie czasu pracy maszyn i pracowników oraz utrzymywanie zapasów surowców produkcyjnych na optymalnym poziomie, szczególnie ze względu na krótki okres ważności produktów.

Smacznie...

Systemy klasy ERP usprawniają przepływ informacji w przedsiębiorstwie, dzięki czemu praca zespołu jest zsynchronizowana. Dane są wprowadzane do systemu w różnych miejscach i niezbędna informacja jest dostępna dla innych komórek organizacyjnych firmy praktycznie natychmiast. Wszystko to skutkuje większą sprawnością w prowadzeniu działalności, większą wydajnością, a co za tym idzie – większą konkurencyjnością na rynku. Powyższe zalety systemu przyczyniły się do podjęcia decyzji o wyborze Comarch CDN XL przez PWC Odra SA – jedną z największych polskich firm cukierniczych, zatrudniającą 600 pracowników. Ciekawostką jest, iż firma niedawno pobiła rekord Guinnessa, przygotowując największą chałwę na świecie. Obecnie Comarch CDN XL wspiera planowanie i zarządzanie przedsiębiorstwem. Kompletny i nowoczesny system został wybrany ze względu na możliwość zapewnienia rzetelnej informacji, dzięki której PWC Odra SA może trafnie decydować o planach produkcyjnych, rozwoju oferty produktowej czy strategii sprzedażowej. Dla zarządu przedsiębiorstwa nie bez znaczenia jest też to, że system pozwolił na unowocześnienie sposobu zarządzania zasobami organizacji, co jest wręcz pierwszorzędnym warunkiem sprawnego prosperowania firmy, a w konsekwencji jej rozwoju. Kolejnym wdrożeniem Comarch CDN XL w branży spożywczej jest oferująca wypieki ciastek francuskich lub półfrancuskich firma Fornetti. Jest to największa w Polsce sieć specjalizująca się w minipiekarniach i kawiarenkach. Fornetti ma ponad 50 własnych punktów na terenie całego kraju. Wdrożenie Comarch CDN XL umożliwiło wprowadzenia rozliczeń ilościowo-wartościowych poszczególnych punktów i tym samym wprowadzenie gospodarki magazynowej. W pierwszym etapie wdrożenia każdy punkt już w sposób elektroniczny raportował do centrali dane, które automatycznie wczytywane były do Comarch CDN XL. Drugi etap to wprowadzenie platformy internetowej, w pełni zintegrowanej z systemem, dzięki której każdy punkt może raportować sprzedaż, stany ilościowe, zamawiać towar własny, a także towar handlowy (np. napoje). Dzięki wdrożeniu Comarch CDN XL pracownicy Fornetti mogą w bardzo prosty sposób analizować przetwarzane przez system dane. Do tego celu znakomicie nadaje się moduł Business Intelligence. Wcześniejsze wielogodzinne tworzenie raportów dziś zajmuje kilka chwil.

Kulturalnie...

Dane rynkowe pokazują, iż przez pięć kolejnych lat technologie cyfrowe będą stopniowo zwiększać swoją obecność we wszystkich segmentach rynku rozrywki i mediów (E&M). Niepewna sytuacja gospodarcza nie spowolniła tempa przemian w tej branży – było ono większe, niż przewidywano rok temu. Po roku spadków światowy rynek E&M będzie wzrastał w tempie 5 proc. rocznie, osiągając w 2014 roku poziom 1,7 bln USD – wynika z najnowszego raportu firmy PricewaterhouseCoopers Global Entertainment & Media Outlook 2010-2014.

Na deskach Studio Buffo występowali niemal wszyscy znani polscy artyści. Dzisiaj zespół teatru muzycznego ma w swoim repertuarze ponad dwieście przebojów. Decyzję o wyborze Comarch OPT!MA warszawski teatr podjął ze względu na gwarantowaną przez system możliwość znacznego usprawnienia pracy w dziale księgowości, przy równoczesnym jasnym podziale obowiązków poszczególnych pracowników. Teatr zwraca również uwagę, że to, co znacznie podniosło poziom zarządzania, to możliwość przygotowania różnorakich zestawień w modułach Kadry i Płace oraz Księga Handlowa, umożliwiających dogłębną analizę bieżącej sytuacji firmy, a także opracowywanie planów i strategii działań.

Warto tu również wspomnieć o wdrożeniu Comarch OPT!MA w Teatrze Lalki i Aktora w Lublinie, który wykorzystał w niespotykany sposób moduły tego oprogramowania: Księgowość i CRM. Pierwszy z nich służy do wykonywania przedpłat za bilety na spektakle, a drugi do zarządzania i rezerwacji miejsc. Takie wykorzystanie systemu przyczynia się do usprawnienia zarządzania organizacją.

Edukacyjnie...

Comarch OPT!MA to system, który również doskonale sprawdza się w firmie Why Not USA, specjalizującej się w programach związanych z wymianą międzynarodową i pracą zagraniczną dla studentów, m.in. w ramach projektu Work and Travel. Jak podkreśla właściciel przedsiębiorstwa, główne zalety wdrożonego oprogramowania dotyczą automatyzacji procesów biznesowych i tym samym znacznego skrócenia czasu pracy oraz eliminacji powstawania błędów. Pozostałe czynniki, jakie miały wpływ na wybór Comarch OPT!MA, to prosty interfejs użytkownika, pełna obsługa fakturowania, w tym wystawianie faktur zaliczkowych, ewidencja dokumentów w walucie obcej, ale również możliwość rozbudowania systemu wraz z rozwojem firmy.

Zakupowo...

Warto też wspomnieć o wdrożeniu Comarch OPT!MA w firmie Groupon oraz w sklepie z zabawkami dla dzieci Skrzat. Groupon to portal internetowy promujący zakupy grupowe w wybranych miastach. Obecnie jest to jeden z internetowych hitów. Właściciel wielkopowierzchniowego sklepu Skrzat w szczególności docenił terminale POS z ekranami dotykowymi, które w połączeniu z modułem Detal programu Comarch OPT!MA pozwalają na szybką i sprawną obsługę klienta przy stanowisku kasowym.

Modnie...

Rynek producentów odzieży w Polsce notuje wzrost o 10 proc. rocznie, a firmy z branży odzieżowej rozwijają nowe marki i poszerzają sieć sprzedaży. Rynek jest szacowany na 15 mld zł. W latach 2005-2006 Polska była potentatem w Europie w dziedzinie uruchamiania powierzchni sprzedaży. Oddano wówczas więcej powierzchni do sprzedaży niż w jakimkolwiek inny kraju w Europie. Pod względem całkowitej powierzchni sprzedaży Polska zajmuje siódme miejsce w Europie. Polscy producenci ubrań skutecznie konkurują z markowymi produktami z zachodu oraz tanimi z Azji dobrą jakością i stosunkiem ceny do jakości. Dodatkowo tworzą sieci sprzedaży pod własnymi szyldami. Starają się również zdobywać rynki zagraniczne oraz powiększać eksport. Dodatkowo, aby zwiększyć znaczenie firm, dokonują fuzji i konsolidacji. Polskie szwalnie produkują odzież dla największych światowych odbiorców, odzież potem trafia na rynki całego świata. Dużą popularnością cieszy się ona w Azji, gdzie w cenie jest dobra jakość europejskich wyrobów. Taka sytuacja na rynku powoduje, że firmy coraz częściej decydują się na zakup centralnego zintegrowanego oprogramowania ERP, niejednokrotnie decydującego o znaczącej przewadze konkurencyjnej na tym rynku.

To, co w pierwszej kolejności zostało wymienione przez klientów Comarch jako kluczowe pod względem wyboru systemu ERP w branży odzieżowej, to usprawnienie procesów biznesowych i zwiększenie wydajności w obszarach handlu, logistyki i produkcji. Istotnym czynnikiem jest również narzędzie Business Intelligence, gwarantujące dostęp do właściwych informacji w firmie. Jednym z przedsiębiorstw, w którym powyższe czynniki były kluczowe w podjęciu decyzji odnośnie wyboru systemu Comarch CDN XL, była firma produkcyjno-handlowa Eldar, zajmująca się produkcją bielizny damskiej. W tej branży warto również wymienić firmę Nipplex, prowadzącą dystrybucję bielizny damskiej poprzez sieć hurtowni na terenie całego kraju oraz eksportującą część towarów. Duża liczba zadowolonych użytkowników, szeroka funkcjonalność i ugruntowana pozycja rynkowa producenta IT przyczyniły się do wdrożenia systemu Comarch OPT!MA w salonach sukien ślubnych Dorota Wormuth Salon Sukien Ślubnych w Katowicach oraz firmę Agnes, która ma sieć salonów mody ślubnej w całej Polsce.

Kolorowo...

Polski sektor budowlany w całym 2010 roku odnotował wzrost na poziomie 0,8 proc. Firmy budowlane prognozują, że w 2011 roku wartość sektora wzrośnie o 3,2 proc. Duże przedsiębiorstwa z tej branży szacują wzrost na poziomie 1,5 proc., a małe i średnie – na poziomie 0,4 proc. W zakresie specjalizacji największy optymizm panuje wśród firm z sektora budownictwa inżynieryjnego. Najnowsze dane GUS wskazują też na dalszy szybki wzrost produkcji budowlano-montażowej w Polsce. Obecnie firmy z branży budowlanej korzystają z wielu osobnych, niezintegrowanych ze sobą rozwiązań – osobna aplikacja do budżetowania, inna do projektowania, a jeszcze inna do ustalania harmonogramu, rozliczania pracowników itd. W najbliższych latach producenci IT będą integrować wszystkie te obszary na jednej platformie systemowej.

W 2010 roku jeden z największych polskich producentów ekologicznych produktów dla sektora budowlanego – Malfarb – podjął decyzję o wdrożeniu systemu Comarch CDN XL. Przy wyborze systemu położono nacisk na elastyczności systemu i możliwość dostosowania go do specyficznych wymagań procesu produkcji, obsługi gospodarki magazynowej, zakupów, sprzedaży oraz procesów finansowo-księgowych. Rozwiązanie jest również źródłem danych z różnych obszarów organizacji, zapewniającym efektywne zarządzanie całym przedsiębiorstwem. Dzięki implementacji systemu przedsiębiorstwo uzyskało również szereg korzyści związanych ze wzrostem stopnia automatyzacji i integracji procesów. Kadra zarządzająca ma szybki dostęp do precyzyjnej informacji o rentowności jej wyrobów. Korzyści wynikają również ze skrócenia czasu realizacji zamówień sprzedaży, przygotowania zamówień zakupu, organizacji transportu i produkcji wyrobów (tu czas planowania produkcji skrócono o 60 proc.). Wdrożenie systemu umożliwiło również obsługę o połowę większej liczby zamówień od klientów.

Kolejna firma z branży budowlanej, która wybrała system Comarch, to Chemia Gdańsk, specjalizująca się w sprzedaży farb i lakierów, wykładzin podłogowych, płytek ceramicznych oraz materiałów chemii budowlanej. Podstawowe cele, jakie zostały postawione przed wdrożeniem systemu, to zmniejszenie pracochłonności, łatwiejsza obsługa magazynu, możliwość zarządzania cennikami i rabatami, a także dostęp do szeregu rozbudowanych analiz. Comarch CDN XL całkowicie spełnił te wymagania. Oprogramowanie to jest obecnie wykorzystane zarówno w centrali firmy, jak i w 7 jej oddziałach. Klient decydując się na wdrożenie systemu Comarch, ma pewność, że będzie pracować ze specjalistami znającymi specyfikę jego branży. Może też być spokojny o zmiany w przepisach podatkowo-księgowych, stały rozwój funkcjonalny i ergonomiczny oprogramowania oraz dostęp do fachowej pomocy. Przewagą Comarch jest branżowość i kompleksowość oferowanych rozwiązań.

O branżowych wdrożeniach i specyfice procesów wspieranych przez oprogramowanie Comarch w wielu branżach przeczytają Państwo na www.ERPdlaBranz.Comarch.pl

Autor: Barbara Skrzypek, Business Deveplopment Manager ERP w Comarch

Artykuł pochodzi z magazynu Nowoczesne Zarządzanie nr 1/2011.