AI w systemach ERP – konkretne zastosowania w biznesie.

AI w systemach ERP – konkretne zastosowania w biznesie. Sprawdź

Sprawdź

Firma informatyczna SOCO Szyma i Wspólnicy Spółka Jawna z Łodzi działa od 1988 roku. Współpracę z Comarch w zakresie oprogramowania do  wspomagania zarządzania przedsiębiorstwem rozpoczęła prawie dwadzieścia lat temu. W tym roku współpraca ta nabiera zupełnie nowego wymiaru. SOCO, jako jeden z pierwszych partnerów Comarch, rozpoczyna swoją działalność w chmurze.

Niewątpliwym sukcesem firmy jest kilka tysięcy obsługiwanych przez nią przedsiębiorstw, w tym wiele takich, które współpracująz nią nieprzerwanie od czasów jej powstania. Misją SOCO jest dostarczanie klientom kompletnych systemów informatycznych, zapewniających najwyższą jakość pracy. Firma oferuje również rozwiązaniaumożliwiające błyskawiczne rekonfiguracje systemów IT spowodowane zmianami biznesowymi oraz zapewniające niskie koszty ich utrzymania. W czasie prawie dwudziestopięcioletniego istnienia firma SOCO musiała zapewnić prawidłowe funkcjonowanie obsługiwanych przez nią systemów, między innymi w momencie wprowadzenia nowych stawek podatku VAT, denominacji złotego czy wejścia w rok 2000 (pluskwa milenijna).

SOCO zapewnia także dostawę wszystkich urządzeń niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania systemów IT, odpowiedniego oprogramowania systemowego i użytkowego wraz z jego instalacją, konfiguracją, szkoleniami użytkowników oraz wykonywaniem wszelkich prac serwisowych.

Zużycie lub uszkodzenie urządzeń i konieczność ich wymiany jest zrozumiała dla przeciętnego użytkownika. Aktualizacja o nową wersję oprogramowania, spowodowana np. zmianami w przepisach podatkowo-księgowych, jest w pełni akceptowalna przez klientów. Natomiast konieczność okresowej wymiany urządzeń i oprogramowania systemowego jest często nie do przyjęcia. Wynika to między innymi z braku znajomości przyczyn wymiany, podejrzenia o zmuszanie do nieuzasadnionych wydatków lub prozaicznie z braku środków finansowych na realizację wymiany. Taka sytuacja ogranicza zakres wykorzystania oraz wykonania niezbędnych aktualizacji oprogramowania, co powoduje obniżenie jakości pracy systemu informatycznego jako całości.

Poszukując rozwiązania dla przedstawionego problemu, zainteresowaliśmy się bardzo dynamicznie rozwijającym się na świecie zjawiskiem zwanym cloud computing (w rozumieniu chmury obliczeniowej). W naszym przypadku chodzi o możliwość stworzenia usługi dostępu za pośrednictwem Internetu do aplikacji i infrastruktury położonej w chmurze obliczeniowej kontrolowanej przez SOCO. Ze względu na istnienie ogólnodostępnych i rozpowszechnionych już rozwiązań udostępnianych w tym modelu, jak np. Allegro, Facebook czy internetowe systemy bankowe, klienci zaczęli interesować się naszymi propozycjami. Niezaprzeczalną zaletą takiego rozwiązaniasą niskie, liniowo ponoszone koszty takiej usługi. Ponadto usługa w chmurze gwarantuje przeniesienie na SOCO odpowiedzialności za prawidłowe funkcjonowanie systemu, zgodność z wszelkimi wymaganiami prawnymi i technologicznymi oraz rozwój środowiska obliczeniowego. Obawy klientów budzi niebezpieczeństwo braku dostępu do systemu spowodowane utratą łączności z Internetem oraz bezpieczeństwo własnych danych. Zdajemy sobie sprawę z odpowiedzialności SOCO za zapewnienie wysokiej jakości tej usługi, chodzi przede wszystkim o bezpieczeństwo danych klientów, akceptowalną wydajność i bezawaryjność centrum danych. Obserwując trendy wzrostu tego typu rozwiązań na świecie, nie mamy wątpliwości, że jest to również dobre i nieodzowne rozwiązanie dla naszych klientów. A świadczą o tym liczne argumenty, takie jak: obniżenie kosztów (firma płaci tylko za to, z czego rzeczywiście korzysta), elastyczność, koncentracja na głównej działalności firmy, wygoda i prostota czy wsparcie mobilności pracowników.

Aby określić warunki finansowe świadczenia takiej usługi, przeprowadziliśmy analizę finansową przedsięwzięcia opartą na sugestiach specjalistów z Comarch. Dotyczyła ona infrastruktury serwerowej zapewniającej odpowiednią wydajność przy planowanym obciążeniu (liczba klientów i średnia liczba licencji modułowych na serwer) oraz uwzględniającej przyrost liczby klientów i licencji modułowych w czasie, powodujący konieczność rozbudowy mocy obliczeniowej centrum serwerowego. W analizie wzięliśmy pod uwagę rzeczywiste koszty utrzymania określonej jednostki wydajnościowej serwera w profesjonalnym, już funkcjonującym centrum danych wraz z kosztami profesjonalnego, gwarantowanego dostępu do Internetu. Analiza zawierała także precyzyjnie określone koszty związane z opłatami licencyjnymi dla Microsoft i Comarch. Jako przychody przyjęliśmy opłaty określone w aktualnym cenniku Comarch za dostęp do Comarch iOPT!MA24. W analizie finansowej badaliśmy przepływy pieniężne oraz okres zwrotu z inwestycji przy różnych warunkach uzyskania środków pieniężnych. Warunkiem opłacalności przedsięwzięcia jest stosunkowo szybkie pozyskiwanie klientów usługi oraz dopasowanie rozwoju mocy obliczeniowej centrum danych do szybkości pozyskiwania klientów. Przy przyjęciu wysokiej, ale wiarygodnej w naszych warunkach liczby pozyskiwanych w danym kwartale nowych klientów, okres zwrotu z inwestycji oscyluje na poziomie 20-24 miesięcy.

Klientom obsługiwanym w modelu SaaS zwiększy się zapotrzebowanie na świadczenie usług bezpośrednio związanych z oprogramowaniem użytkowym Comarch iOPT!MA24, a zmniejszy ilość usług związanych z utrzymaniem uproszczonej infrastruktury informatycznej w siedzibie klienta. Skutkiem tego będzie niewątpliwie lepsze wykorzystanie funkcjonalności programu Comarch iOPT!MA24 u klienta oraz możliwość koncentracji na zasadniczych działaniach i problemach biznesowych w firmie. Dodatkową ważną zaletą takiego rozwiązania jest skokowy wzrost mobilności pracowników, co daje zupełnie nowe możliwości organizacji pracy.

Mając na uwadze przytoczone fakty, zdecydowaliśmy się na podpisanie w tym zakresie pilotażowej umowy z Comarch, umożliwiającej udostępnianie oprogramowania Comarch na własnych serwerach. Profesjonalną realizację usług w modelu cloud computing zapewni SOCO utworzenie konsorcjum z firmą informatyczną MakoLab SA z Łodzi.

Rosnąca świadomość kosztów ponoszonych na infrastrukturę IT jest obecnie głównym bodźcem decyzji o zaangażowaniu w nową technologię, która staje się sposobem na ich zminimalizowanie. Jesteśmy przekonani, że klient, który raz pozna dodatkowe zalety takiego modelu współpracy, będzie polecał nas kolejnym klientom. Ogromne znaczenie będzie mieć również obniżenie bariery wprowadzania nowych usług do naszej oferty i łatwość, z jaką będą mogli skorzystać z niej nasi obecni klienci. Wierzymy, że innowacyjność oferty SOCO będzie głównym bodźcem do rozwoju naszej firmy w najbliższych latach.

Autor: Mariusz Szyma, prezes Zarządu SOCO Szyma i Wspólnicy sp. j.

Artykuł pochodzi z magazynu Nowoczesne Zarządzanie nr 1/2011.