System, który odzwierciedla działalność firmy
Systemy IT wspierają dziś nie tylko wybrane procesy, ale i całe przedsiębiorstwa. Nie są już przyjmowane jako nowinki, koniecznie zaopatrzone w instrukcję obsługi. Przeciwnie – użytkownicy dobierają je pod kątem precyzyjnie określonych potrzeb – pisze Dziennik Gazeta Prawna.
Przyszłość rynku systemów IT dla przedsiębiorstw rysuje się optymistycznie. Zdaniem Andrzeja Dyżewskiego, szefa DiS – ośrodka analiz rynku IT – małe i średnie przedsiębiorstwa często dopiero teraz wdrażają po raz pierwszy systemy informatyczne. Jeszcze parę lat temu wychodziły z założenia, że tak zaawansowane narzędzia nie są im potrzebne, bo wystarczy zestaw podstawowych aplikacji, zwłaszcza do kontroli finansów i kadr. Przed inwestycjami powstrzymywały je też koszty. Obecnie jednak pojawiły się nieznane wcześniej możliwości finansowania tego typu inwestycji, co dodatkowo zachęca sektor MSP do zakupu sprzętu i wdrażania aplikacji biznesowych.
– Dziś nie wystarczy, by system usprawniał pracę przez zautomatyzowanie typowych procesów biznesowych i eliminację towarzyszącej im papierowej dokumentacji. Dla menedżerów i właścicieli firm najważniejsze jest, żeby system pomagał im zarządzać organizacją przez dostarczanie analiz jej efektywności w różnych wymiarach – mówi Jakub Cel, Business Development Manager MSP, Comarch. – Dzisiejsze możliwości pozwalają tworzyć aplikacje tak ergonomiczne, że szkolenia i instruktaż stają się czystą formalnością. Użytkownik nie potrzebuje tego, bo intuicyjnie wie, jak korzystać z oprogramowania. Prosty, intuicyjny interfejs jest doceniany przez użytkowników w większym stopniu niż skomplikowane funkcje. Firmy oczekują, że system do zarządzania będzie dostosowany do ich potrzeb w takim stopniu, jakby został napisany specjalnie dla nich – dodaje ekspert Comarch.
Dziś trudno znaleźć firmę, także w sektorze MSP, bez sieci komputerów i specjalistycznego oprogramowania. Aplikacje biznesowe znajdują obecnie zastosowanie w zarządzaniu nie tylko wybranymi procesami, ale i całą firmą.
– Inwestycja w system klasy ERP oznacza dla firmy konieczność wyboru rozwiązania, które przez wiele następnych lat ma pełnić rolę kręgosłupa całej organizacji. Systemy ERP sprzedaje się głównie przez uświadomienie firmie, jak ona działa obecnie i jak mogłaby działać po zakończeniu wdrożenia. Decyzja o zakupie systemu ERP to dla firmy okazja do analizy każdego obszaru jej działania. Na tym etapie często firmy dowiadują się o procesach, których nie do końca były świadome. Rola dostawcy systemu ERP polega na pomocy w zdefiniowaniu wszystkich zachodzących w firmie procesów, a następnie ich dokładnym opisie i odzwierciedleniu w oferowanej aplikacji. Dzięki temu już na etapie wstępnych rozmów firma może zobaczyć swoje odzwierciedlenie w systemie ERP – mówi Edyta Kozek, Business Development Manager ERP.
Użyteczny system powinien precyzyjne zaspokajać potrzeby firmy, Krzysztof Polak, Dziennik Gazeta Prawna, 28.09.2010