Comarch  ma ponad 20 procent rynku ERP

Comarch utrzymuje dwucyfrową dynamikę sprzedaży rozwiązań klasy ERP i zachowuje pozycję największego polskiego dostawcy systemów ERP na krajowym rynku. Według raportu „Poland Enterprise Application Market Shares, 2018: 2019 Update”, krakowska spółka jako jedyna z firm sklasyfikowanych w pierwszej trójce dostawców rozwiązań Enterprise Application Software, zwiększyła swoje udziały w tym segmencie.

Sprzedaż systemów Comarch wzrosła w 2018 roku i obejmuje już 20,2 proc. rynku systemów do zarządzania przedsiębiorstwem. Daje to spółce drugie miejsce w zestawieniu producentów, uwzględniającym firmy zarówno polskie, jak i zagraniczne.

W 2018 roku przychody ze sprzedaży systemów ERP w Comarch wyniosły 260 mln złotych i były o 24,5 mln złotych wyższe niż w 2017 roku. Wyniki za pierwsze półrocze tego roku pokazują, że spółka utrzymuje szybkie tempo - sprzedaż w sektorze ERP w ciągu sześciu miesięcy wyniosła 127,2 mln złotych, co stanowi wzrost o 11 proc. w porównaniu z analogicznym okresem sprzed roku.

Dobra kondycja Comarch to wynik realizacji strategii dla sektora ERP, którą przyjęliśmy w 2016 roku. „Plan 7500” zakłada, że w latach 2016-2023 przychody ze sprzedaży rozwiązań klasy ERP osiągną poziom 500 mln złotych, a średnioroczne tempo wzrostu w tym okresie utrzyma się na poziomie dwucyfrowym. Filarami strategii jest rozbudowa oferty produktowej w systemie chmurowym, ekspansja zagraniczna oraz wzrost nakładów na prace badawczo-rozwojowe - mówi Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes zarządu Comarch i dyrektor sektora ERP.

Innowacje napędzają biznes

Rozwój produktów w Comarch jest możliwy dzięki dużym nakładom na prace badawczo-rozwojowe, jakie ponosi firma. W 2018 roku spółka wydała na działania R&D 180 mln złotych przy zerowych dotacjach. W firmie dedykowane zespoły kompetencyjne zatrudniające ponad 100 specjalistów prowadzą prace w obszarach user experience oraz user interface, a także wykorzystania sztucznej inteligencji. Od 2016 roku w hali laboratoryjno-produkcyjnej zlokalizowanej na krakowskim kampusie Comarch inżynierowie opracowują rozwiązania z zakresu IoT.

Prowadzone prace mają na celu rozwój systemów Comarch ERP pod kątem zmieniających się modeli biznesowych. Przykładem takich działań może być zastosowanie procesów Knowledge Database Discovery, które pozwalają na analizę zachowań użytkowników i w konsekwencji na personalizację interfejsów. Drugim, równie ważnym celem prac R&D jest tworzenie nowych produktów zgodnych z trendami digitalizacji – i tak np. w 2018 roku firma rozpoczęła pracę nad wprowadzonym w 2019 roku na rynek systemem Comarch OCR, wyposażonym w algorytmy sztucznej inteligencji.

Postępujaca digitalizacja biznesu

Według danych IDC wartość całego rynku Enterprise Application Software w Polsce w 2018 wzrosła o 7,5 proc. do poziomu 263,3 mln USD. Duży wpływ na sytuację branży miały zmiany w przepisach prawnych, m.in. wprowadzenie obowiązku przesyłania Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) przez mikroprzedsiębiorców, wejście w życie rozporządzania o ochronie danych osobowych (RODO) a także sporządzanie rocznych sprawozdań finansowych w formie elektronicznej.

Aby przystosować przedsiębiorstwa do nowych procesów, wiele firm musiało wymienić lub zakupić nowe programy, co przełożyło się na wzrost przychodów ze sprzedaży systemów finansowo-księgowych.

Wprowadzenie nowych przepisów i digitalizacja procesów prawno-podatkowych wprowadzana przez ustawodawcę ma również przełożenie na przychody Comarch. O ile większość zmian wprowadzamy do nowych wersji systemów w ramach dostępnych już modułów to wraz z pojawianiem się nowych przepisów lub konieczności obsługi elektronicznej obowiązków realizowanych wcześniej papierowo, staramy się dostarczać naszym klientom aplikacje współpracujące z naszymi systemami, które szybko i sprawnie pomogą obsłużyć im nowe wyzwania.  Równie ważnym obszarem biznesu są usługi chmurowe. Mimo, że raport IDC pokazuje, że produkty w modelu cloud nie są pierwszym wyborem polskich przedsiębiorców, to my konsekwentnie kładziemy szczególny nacisk na rozwój sprzedaży rozwiązań informatycznych w modelu usługowym i przenosimy wiele rozwiązań Comarch do chmury. W tym celu uruchomiliśmy, w oparciu o własne data center, prywatną, ujednoliconą i elastyczną chmurę obliczeniową o najwyższych standardach bezpieczeństwa. Sprzedaż produktów chmurowych za pierwsze sześć miesięcy 2019 roku wzrosła o 26 proc. i osiągnęła poziom kilkunastu milionów złotych. Nasz biznes idzie w tym roku bardzo dobrze i spodziewamy się kolejnego zwiększenia udziału rynkowego - podkreśla Zbigniew Rymarczyk.

Aktualnie z płatnych wersji systemów Comarch ERP w modelu cloud korzysta ponad 11 tys. firm. Ilość różnego typu dokumentów handlowo-magazynowych jakie te firmy przetworzyły lub wygenerowały w Chmurze Comarch w przeciągu ostatniego 1,5 roku wynosi prawie 30 mln. Te liczby pokazują, że Chmura Comarch ERP to największa tego typu chmura dla firm w Polsce i jedna z największych na świecie.

- Cyfrowa gospodarka coraz bardziej się umacnia. Nowoczesne systemy klasy ERP czy CRM w chmurze stanowią nieodłączny element cyfrowej transformacji. Trend przechodzenia na rozwiązania chmurowe widoczny jest zwłaszcza wśród małych i średnich firm.  Ponieważ poziom nasycenia tymi systemami jest znacznie niższy niż w segmencie dużych przedsiębiorstw stwarza to duży potencjał biznesowy dla dostawców mających doświadczenie i ugruntowaną pozycje na rynku SMB. Oferowanie rozwiązań łatwych w konfiguracji, które będą rozwijać się wraz z biznesem klienta oraz inwestowanie  w rozwój produktów zgodnie z najnowszymi trendami, takimi jak mobilność, chmura, internet rzeczy, przemysł 4.0 czy BI to najważniejszy klucz do sukcesu. Comarch bardzo dobrze wpasowuje się w obecne trendy rynkowe – komentuje Wiktor Markiewicz, Senior Research Analyst, IDC Polska.

W raporcie „Poland Enterprise Application Market Shares, 2018: 2019 Update” analitycy IDC opracowują również zestawienia w poszczególnych podkategoriach oprogramowania biznesowego. Comarch zajął drugie miejsce na rynku aplikacji do zarządzania zasobami organizacji (ERM), łańcuchem dostaw (SCM) oraz zarządzania operacyjnego (OMA) a także na rynku aplikacji analitycznych (BI). Z kolei wśród dostawców aplikacji do zarządzania relacjami z klientami (CRM) uplasował się na piątym miejscu.