AI w systemach ERP – konkretne zastosowania w biznesie.

AI w systemach ERP – konkretne zastosowania w biznesie. Sprawdź

Sprawdź

AI, „tsunami legislacyjne” i… nadmiar papieru. Dlaczego cyfryzacja przebiega w Polsce tak topornie?

Cyfryzacja spędza sen z powiek wielu właścicieli firm w Polsce. Sprawy nie ułatwia dynamicznie zmieniająca się sytuacja prawna, nowe regulacje i konieczność wdrażania konkretnych rozwiązań. Transformacja przedsiębiorstwa w kierunku digitalizacji i automatyzacji w takim wypadku wydaje się konieczna. Jak jednak pokazują liczby, polski biznes ma jeszcze sporo do zrobienia w tym zakresie. A lista wyzwań w nadchodzących latach stale się wydłuża.

Przedsiębiorcy muszą zmierzyć się nie tylko z dostosowaniem swoich systemów do wymogów prawnych, takich jak Krajowy System e-Faktur czy raportowanie ESG, ale także z integracją nowoczesnych narzędzi, które umożliwią optymalizację procesów w ich biznesie. Idzie to… topornie. Według Indeksu Gospodarki Cyfrowej i Społeczeństwa Cyfrowego Polska zajmuje 24. miejsce wśród 27 państw Unii Europejskiej pod kątem postępu cyfrowego.

Problemem pozostaje również niedobór specjalistów IT oraz ograniczone budżety firm, które spowalniają tempo wdrażania innowacji. Nie każdy podmiot jest w stanie wydać od razu miliony na zmiany w organizacji. 

W obliczu rosnącej konkurencji i presji rynkowej cyfryzacja jednak nie jest już opcją, lecz koniecznością. Jakie kroki powinien podjąć właściciel firmy, aby przeprowadzić ten proces skutecznie i uniknąć najczęstszych pułapek?

Cyfryzacja? Tak, ale stopniowo

Jak pokazuje nasz nowy raport „Made in Poland 2024”, który przygotowała agencja PMR Market Experts na zlecenie Comarch, polskie przedsiębiorstwa nadal mają problemy z cyfryzacją. Mówią to wprost liczby: 

  • 49% firm nie wie, jak wykorzystać sztuczną inteligencję w usprawnianiu organizacji,
  • 58% przedsiębiorstw nadal wpisuje dane produkcyjne do systemu ręcznie,
  • 44% firm nie jest w stanie określić, jakie działania podjęła w związku z wdrożeniem Krajowego Systemu e-Faktur.

Powyższe dane wynikają m.in. z wciąż obecnego wśród polskich przedsiębiorców sceptycyzmu wobec szybkiego wdrażania technologii. Jak wskazuje nasz raport, część firm uważa, że rozwiązania IT nie zawsze przynoszą wymierne korzyści. Preferują również stopniowe, etapowe wdrażanie systemów, zamiast szybkiej implementacji.

Opór przed zmianami wzmagają też wspomniane wcześniej braki specjalistów czy wysokie koszty wdrożenia. 

Biorąc pod lupę te bariery, jak przedsiębiorstwa mogą im sprostać i rozwijać cyfryzację w organizacji? 

Informatyzacja procesu powinna być realizowana stopniowo, aby uniknąć oporu pracowników przed nagłą zmianą ich sposobu pracy – przekonuje Sebastian Smiatek, konsultant ds. rozwiązań biznesowych w Comarch Enterprise Solutions. – Warto rozpocząć cyfryzację od prostych procesów. Może to być raportowanie czasu pracy nad czynnościami produkcyjnymi i małej liczby operacji w aplikacji, którą będzie realizował operator, np. wskazanie zlecenia produkcyjnego i liczby przepracowanych godzin (dwa kliknięcia w systemie). Należy również pamiętać o odpowiednim przeszkoleniu kadry. Najlepiej, gdy szkolenia realizowane są w oparciu o rzeczywiste dane i procesy firmy. Gdy plan kompleksowej informatyzacji przedsiębiorstwa jest podzielony na etapy i w pierwszej kolejności realizowane są kluczowe procesy, organizacja może odpowiednio zarządzać kosztami wdrożenia – dodaje ekspert.

Przed firmami „tsunami legislacyjne”

Paradoksalnie duże zmiany prawne, które mają nadejść w najbliższych latach – m.in. integracja z Krajowym Systemem e-Faktur, zmiany w JPK_CIT, e-fakturowanie czy konieczność raportowania ESG – obok dodatkowych zobowiązań dla przedsiębiorców mogą przyczynić się też pozytywnie do podniesienia poziomu cyfryzacji w firmach. 

Wynika to z prostego wniosku: przedsiębiorstwa, aby sprostać nowym wymogom, będą inwestowały w nowoczesne narzędzia i technologie. Automatyzacja procesów, integracja systemów oraz analiza danych w czasie rzeczywistym staną się nie tylko odpowiedzią na regulacje, ale również szansą na poprawę efektywności i konkurencyjności na rynku.

Nadchodzące zmiany w prawie oraz przepisach, które dotkną wszystkich polskich przedsiębiorców to istne „tsunami legislacyjne” – mówi Lech Pietroń, konsultant ds. rozwiązań biznesowych w Comarch ES. – Po pierwsze, wdrożenie nowych regulacji wymagać będzie od przedsiębiorstw efektywnego zarządzania danymi oraz ich cyfrowego przepływu, co wymusza modernizację systemów IT. Po drugie, cyfryzacja pozwala automatyzować procesy związane z raportowaniem i zapewnić zgodność z przepisami, co przekłada się na oszczędność czasu, redukcję błędów oraz uniknięcie potencjalnych sankcji – dodaje.

Jednym z obszarów, w którym cyfryzacja następuje najszybciej, jest digitalizacja, zwłaszcza ta związana z obiegiem dokumentów. Posiadanie dedykowanych programów do zarządzania tym obszarem w firmie (takie jak DMS – Document Management System), deklaruje 49% przedsiębiorstw (dane z raportu „Made in Poland 2024”). O tym, jak efektywnie tego typu narzędzia podnoszą skuteczność działania organizacji, świadczy choćby przykład znanej sieci restauracji Whiskey in The Jar, która po wdrożeniu Comarch DMS przyspieszyła proces przekazywania dokumentów o 92%

Mimo pozytywnego trendu na rynku nadal 38% dużych i średnich firm przesyła i przechowuje dokumenty w formie papierowej. Digitalizacja jest niezbędna, by rozwiązywać problemy i zwiększać efektywność operacyjną. Bez tego nie da się też pójść dalej i rozwijać cyfryzacji firmy w innych obszarach.

Cyfryzacja to nieodwracalny kierunek

Cyfrowa transformacja biznesu jest nieunikniona, ponieważ współczesne prowadzenie biznesu bez wykorzystania technologii staje się niemal niemożliwe. W Polsce wciąż przebiega ona stopniowo i więcej ma wspólnego ze „strategią małych kroków”, niż szybką adaptacją, ale presja regulacyjna, rosnąca konkurencja oraz oczekiwania klientów zapewne zmotywują firmy do szybszych działań. Zmiany napędzają dodatkowo istotne wydarzenia i zjawiska, takie jak KSeF, ESG i AI

Przedsiębiorstwa, które szybko dostosują się do tych realiów, zyskają przewagę konkurencyjną i łatwiej sprostają wyzwaniom współczesnego rynku. A to już znaczące kroki w kierunku budowania nowoczesnej, odpornej na zmiany organizacji. 

Autor tekstu

Adrian Burtan

Public Relations Specialist

W Grupie Comarch pracuje od 2022 roku. Wcześniej związany z projektem wszystko.pl, w którym odpowiadał za kreowanie treści, realizację działań content marketingowych i komunikacyjnych. Aktualnie jest odpowiedzialny za obszar Public Relations w sektorze Comarch Enterprise Solutions, gdzie zajmuje się m.in. kontaktem i budowaniem relacji z mediami, prowadzeniem kampanii wizerunkowych oraz przygotowywaniem materiałów prasowych. Absolwent kierunków dziennikarstwo oraz zarządzanie w sporcie na Uniwersytecie Jagiellońskim.

Skomentuj

Brak komentarzy

Otrzymuj najciekawsze case study, aktualności, nowości produktowe od Comarch ERP prosto na swoją skrzynkę

Skontaktuj się z ekspertem Comarch

Określ swoje potrzeby biznesowe. My zaoferujemy Ci opiekę informatyczną i dedykowane rozwiązanie.

Przejdź do formularza