Comarch Mobile w Święty Wojciech Dom Medialny
- Opublikowano
- 7 min czytania
Coroczną tradycją staje się powoli ogólnonarodowy lament towarzyszący ogłoszeniu przez Bibliotekę Narodową raportu o stanie czytelnictwa w Polsce. Według najnowszego badania, jedynie 38% Polaków przeczytało w 2018 roku chociażby jedną książkę!
Nie ulega więc wątpliwości, że dla branży księgarskiej i wydawniczej nastały wyjątkowo trudne czasy. Mocna jak nigdy wcześniej konkurencja w postaci innych mediów to już nie tylko radio czy telewizja, ale także bardziej nowoczesne formy związane z rozwojem technologii IT – streamingi, podcasty, gry, audiobooki i wiele innych. Niektóre segmenty rynku wydawniczego wydają się jednak pozostawać obojętne wobec zmieniających się warunków – doskonałym przykładem jest rynek książki religijnej.
Dystrubucja i narzędzia mobilne
Odróżnia się on od innych gałęzi rynku książki nie tylko specyficzną grupą docelową, do której kierowane są produkty, ale także – o czym pamięta się zdecydowanie rzadziej – nietypowymi ścieżkami dystrybucji. Większość z nas, aby kupić książkę, odwiedza ulubione księgarnie, wybiera którąś z popularnych sieci lub dokonuje transakcji online. Tymczasem, jeśli chodzi o książki czy prasę religijną, porównywalnie popularnym sposobem jest udział parafii w sprzedaży – wielu z nas kojarzy zresztą charakterystyczne obrazki w rodzaju ministrantów sprzedających prasę pod kościołem po niedzielnej mszy. Dlatego parafie są bardzo istotnym nabywcą.
W taki również sposób swoje wydawnictwa rozprowadza Święty Wojciech Dom Medialny – jeden z najstarszych wydawców katolickich w Polsce, działający od 1897 roku. Właścicielem tej spółki jest Archidiecezja Poznańska. Spółka wydaje podręczniki do katechezy, książki religijne oraz cztery czasopisma – „Przewodnik Katolicki”, „Mały Przewodnik Katolicki”, „KnC – Króluj nam Chryste” oraz „Bibliotekę Kaznodziejską”. Choć prowadzi w Poznaniu jedną z największych katolickich księgarń w Polsce oraz własne sklepy internetowe, istotnym elementem sieci dystrybucji jest praca przedstawicieli handlowych podzielonych na dwie grupy – parafie i księgarnie.
Sprzedaż bez systemowego wsparcia
Sprawna organizacja tak wielowątkowej i rozbudowanej struktury sprzedaży to duże wyzwanie. Sytuacja, jaką wdrożeniowcy firmy Ordersoft – autoryzowanego partnera Comarch – zastali w organizacji, istotnie wymagała poprawy. Przedstawiciele handlowi pracowali na prostej aplikacji mobilnej, której możliwości były ograniczone.
Przede wszystkim, dane synchronizowane z centralą były niepełne – do ich ręcznego przepisywania potrzebne były aż dwa etaty! Ponadto przedstawiciele handlowi nie znali aktualnie obowiązujących cen, a każda ich grupa pracowała wg innego scenariusza wizyt. Sprzedaż w parafiach realizowana była na zasadzie konsygnacji – pozostawała bez wsparcia przez system. Rozliczenia gotówkowe z księżmi nie były natomiast ewidencjonowane w systemie, co w połączeniu z przyzwyczajonymi do słabej kontroli przedstawicielami handlowymi tworzyło poważne ryzyko błędów i nadużyć.
Wymierne efekty wdrożenia
Zarząd spółki Święty Wojciech Dom Medialny postanowił zmienić tę sytuację. Ze względu na długą historię współpracy z firmą Comarch (spółka od 2005 roku korzysta z Comarch ERP XL, wcześniej – z Comarch ERP Klasyka), naturalnym krokiem okazała się decyzja o wdrożeniu oprogramowania Comarch Mobile.
Wdrożenie, przeprowadzone w ciągu trzech miesięcy przez trzyosobowy zespół firmy Ordersoft po analizie procesów i potrzeb raportowych, okazało się remedium na wskazane kłopoty spółki Święty Wojciech Dom Medialny. Pełna integracja z systemem ERP umożliwiła bieżącą, pełną, obustronną synchronizację niezbędnych danych sprzedażowych. Kierownicy zyskali narzędzie, które pozwoliło im na bieżącą kontrolę trasy i etapów wykonania zadania przez przedstawicieli handlowych. Wraz z Comarch Mobile w spółce pojawiła się także możliwość konfiguracji różnych procesów sprzedażowych i dostosowania ich do wymagań klienta. Istotną nowością było także umożliwienie niezbędnej do pełnego wykorzystania potencjału vansellingu obsługi mobilnych drukarek przez bluetooth.
Wymierne efekty wdrożenia przyszły błyskawicznie – pozwoliło ono na zwiększenie liczby zamówień o 10 proc. mimo redukcji liczby przedstawicieli handlowych o 20 proc.!
Przedstawicie handlowi z grupy parafii zaczęli notować średnio osiem wizyt dziennie, a ci z grupy księgarń – dwie. Wizyty te stały się znacznie efektywniejsze dzięki scenariuszom dedykowanym każdej z grup. Centralne zarządzanie cenami i promocjami, szybsza realizacja zamówień dzięki ich rejestracji online, bieżące rozliczenie faktycznej sprzedaży i pieniędzy, skuteczne rozliczanie podmagazynów handlowców, a także ewidencja i rozliczanie gotówki od nich (a tym samym: eliminacja nadużyć) – to wszystko stało się możliwe dzięki Comarch Mobile i przeprowadzanej w czasie rzeczywistym wymianie danych pomiędzy centralą firmy a przedstawicielami handlowymi.
Dowiedz sie więcej o aplikacjach wspierających sprzedaż w terenie
Skomentuj
Brak komentarzy