Cyfryzacja po polsku. Jak zmieniają się firmy?
- Opublikowano
- 5 min czytania
Transformacja cyfrowa przestaje być dla firm wyborem, a staje się koniecznością. Konkurencja nie śpi, a rosnące oczekiwania klientów wzbudzają w przedsiębiorstwach potrzebę cyfryzacji procesów biznesowych. Zresztą, jak pokazują dane, 64% organizacji ocenia swój poziom zaawansowania cyfrowego jako wysoki albo bardzo wysoki. Na drugim końcu znajdują się jednak liczne wyzwania, które powoduje problemy w skutecznym wdrożeniu innowacji w firmach. Jak im sprostać?
Dla 84% firm w Polsce transformacja cyfrowa ma wysoki priorytet, a 18% organizacji przeznacza na ten cel nawet 20% swoich przychodów. Tak optymistyczne dane pochodzą z najnowszego raportu firmy badawczej EY Polska „Transformacja cyfrowa 2024”.
Nie dla wszystkich organizacji cyfryzacja oznacza to samo. W zależności od potrzeb celem działań transformacyjnych może być: zwiększenie efektywności, szukanie możliwości rozwoju, zmniejszenie kosztów, budowanie przewagi w branży czy zaspokojenie potrzeb klientów.
Trzy razy „tak” dla transformacji cyfrowej
– Dla zdecydowanej większości firm transformacja cyfrowa jest niezbędna, by pozostać konkurencyjnym na rynku – mówi Sebastian Smiatek, konsultant Comarch ERP ds. rozwiązań biznesowych.
– Po pierwsze, globalna cyfryzacja wymusza, aby przedsiębiorstwa docierały do interesariuszy zewnętrznych (kontrahenci) i wewnętrznych (pracownicy) cyfrowymi kanałami. Po drugie, mechanizmy sztucznej inteligencji (AI) i RPA (robotyzacji i automatyzacji procesów) dostępne w systemach informatycznych mogą stosunkowo niższym kosztem znacząco przyśpieszyć i zoptymalizować działalność przedsiębiorstwa. Po trzecie, tradycyjne metody zwiększania mocy wykonawczej przedsiębiorstwa, jak inwestycje w nowe maszyny czy zatrudnienie nowych pracowników, mogą okazać się znacznie mniej efektywne oraz ekonomicznie opłacalne, niż inwestycje w nowoczesne systemy informatyczne – dodaje specjalista.
W co najchętniej inwestują polskie firmy w ramach transformacji cyfrowej? Według wspomnianego raportu na czele znajdują się takie obszary jak cyberbezpieczeństwo, rozwiązania chmurowe czy szkolenia dla pracowników. 20% organizacji inwestuje też środki w systemy ERP, które często stanowią o sile organizacji, jej progresie technologicznym i zdolności do powiększania przewagi rynkowej.
Nie tylko ERP
Comarch od dekad rozwija programy do zarządzania procesami biznesowymi, dostosowane do wielkości danego przedsiębiorstwa. Comarch ERP XT czy Comarch ERP Optima to oprogramowania przeznaczone dla firm głównie z sektora MŚP, z kolei Comarch ERP XL czy Comarch ERP Enterprise to systemy dla dużych organizacji, głównie z branż produkcyjnych, logistycznych czy handlowych.
Comarch jednak dostarcza nie tylko klasyczne systemy ERP, ale również – zgodnie z autorską ideą ERP 5.0 – szereg aplikacji i modułów zintegrowanych, które zapewniają firmom elastyczność działania i podnoszenie konkurencyjności na rynku.
– Aby sprostać potrzebom klientów oraz wspierać ich rozwój, Comarch systematycznie poszerza portfolio produktowe ERP 5.0, które zapewnia zintegrowany przepływ informacji w przedsiębiorstwie. Rozwiązania Comarch HRM czy DMS umożliwiają elastyczne zarządzanie komunikacją z pracownikami oraz optymalne zarządzanie przepływem dokumentów i zadań w organizacji. Przy pomocy narzędzi Comarch e-Sklep, POS, Mobile, firma może realizować wielowektorową sprzedaż online lub stacjonarnie, według metodologii Unified Commerce. Moduły Comarch WMS, APS, system MES, Shipping optymalizują procesy logistyczne i produkcyjne przedsiębiorstwa. Dodatkowo poszczególne narzędzia Comarch są wyposażone w algorytmy AI oraz robotyzacji – wymienia Sebastian Smiatek.
Cyfryzacja – tak, ale…
Nie zawsze jednak przedsiębiorstwa są w pełni zadowolone z efektów wdrożeń. Przy implementacji rozwiązań napotykają na problemy i wątpliwości, wśród których największe to zbyt wysokie koszty, odkładanie decyzji o cyfryzacji na później czy braki w kompetencji zespołów.
Co więcej, 67% firm realizuje tego typu projekty samodzielnie lub z niewielkim wsparciem doradców. A często to właśnie odpowiednia opieka przy wprowadzaniu produktów cyfrowych okazuje się kluczowa w osiągnięciu spodziewanych efektów.
Różnice pomiędzy optymizmem firm przy wdrażaniu rozwiązań cyfrowych a osiąganymi efektami mogą wynikać z m.in. deficytów kompetencyjnych w organizacji. Przy dużym poziomie rozwoju technologicznego, firmy nie nadążają w zatrudnianiu nowych specjalistów, odpowiedzialnych za transformację. Jednak, jak pokazują dane, mimo problemów i przeszkód, które pojawiają się na drodze, nie pozostają obojętni i starają się łatać luki związane z kwalifikacjami. Dlatego inwestują w szkolenia dla pracowników, przejmują nowe podmioty lub korzystają z outsourcingu i partnerów zewnętrznych.
– Comarch od początkowej fazy projektu cyfryzacji prowadzi dialog z przedsiębiorstwem odnośnie potrzeb, celów strategicznych oraz podziału kompetencji – mówi Sebastian Smiatek. – Pozwala to na stworzenie odpowiedniego zespołu projektowego, składającego się ze specjalistów Comarch, którzy swoim doświadczeniem mogą doradzić, jak zoptymalizować poszczególne procesy w przedsiębiorstwie, wykorzystując narzędzia informatyczne Comarch ERP. Trzeba również podkreślić fakt dostępu do sieci partnerskiej Comarch, która składa się kilkuset certyfikowanych firm posiadających kompetencje we wdrażaniu narzędzi Comarch ERP. Umożliwia to przedsiębiorstwu swobodę doboru partnera w procesie informatyzacji oraz szeroką dostępność specjalistów i kompetencji z różnych obszarów cyfryzacji firmy – dodaje.
Wdrożenia z wejściem na wyższy poziom
Pozytywne efekty zlecenia transformacji cyfrowej firmom z zewnątrz pokazują przykłady wdrożeń u klientów Comarch.
Spółka od lat pomaga przedsiębiorstwom w budowaniu konkurencyjności, dostarczając oprogramowanie wraz z aplikacjami dostosowanymi do ich potrzeb. Tak było w przypadku firmy Gerda, producenta drzwi czy bram garażowych, gdzie wdrożenie systemu Comarch ERP XL pozwoliło dwukrotnie skrócić proces kompletowania zamówień oraz uprościć obieg dokumentów.
Świetne rezultaty odnotowuje też popularna sieć restauracji Whiskey in The Jar, która korzysta z Comarch ERP Optima. Program pozwala pracownikom zautomatyzować przesyłanie i odbieranie faktur, a obecne w systemie moduły Business Intelligence przewidywać koszty produkcji, analizować zaawansowane dane i przewidywać wyzwania rynkowe.
Autor tekstu
Adrian Burtan Public Relations Specialist W Grupie Comarch pracuje od 2022 roku. Wcześniej związany z projektem wszystko.pl, w którym odpowiadał za kreowanie treści, realizację działań content marketingowych i komunikacyjnych. Aktualnie jest odpowiedzialny za obszar Public Relations w sektorze Comarch Enterprise Solutions, gdzie zajmuje się m.in. kontaktem i budowaniem relacji z mediami, prowadzeniem kampanii wizerunkowych oraz przygotowywaniem materiałów prasowych. Absolwent kierunków dziennikarstwo oraz zarządzanie w sporcie na Uniwersytecie Jagiellońskim. |
Skomentuj
Brak komentarzy