Czy sztuczna inteligencja w Google oznacza koniec pozycjonowania?

ChatGPT zrewolucjonizował tworzenie treści w internecie. I chociaż daleko mu do eksperta w każdej dziedzinie, to jednak jego pojawienie się sprawiło, że pozycja wyszukiwarki Google zatrzęsła się w posadach. W efekcie włodarze potentata z Mountain View zdecydowali się wdrożyć w swojej wyszukiwarce nową funkcję - Search Generative Experience (SGE) - opartą na sztucznej inteligencji. Na razie jest ona dostępna w wersji Beta i to tylko w USA dla osób zapisanych na listę oczekujących, jednak kwestią czasu jest, kiedy i w Polsce będziemy mogli rozmawiać ze sztuczną inteligencją za pośrednictwem Google. Czy to oznacza koniec pozycjonowania stron? Jakie wady ma SGE i czy zabierze pracę ekspertom? Sprawdźmy.

Search Generative Experience (SGE) - co to jest i jak działa?

Search Generative Experience to nowe, obecnie testowe rozwiązanie, wdrożone w wyszukiwarce Google w USA. Aktualnie dostępna jest jedynie wersja beta, do której dostęp można uzyskać, zapisując się na listę oczekujących za pomocą Search Labs Google. Dzięki wdrożeniu nowej wersji wyszukiwarki użytkownicy będą mogli nie tylko przeglądać klasyczne, znane dotychczas wyniki w postaci linków, ale także komunikować się ze sztuczną inteligencją, która odpowie na bardziej złożone zapytania. Komunikacja ta będzie przypominać tę, którą znamy już z ChatGPT. Użytkownik ma mieć dostęp do różnych trybów AI, w tym trybu konwersji, w ramach którego może samodzielnie zadawać pytania dodatkowe lub korzystać z pytań podpowiadanych przez wyszukiwarkę i w ten sposób pogłębiać zakres informacji uzyskiwanych od AI. Wyszukiwanie generatywne nie zastąpi wyszukiwarki w formie, jaką znamy dotychczas, tylko uzupełni ją o dodatkową funkcjonalność, widoczną na samym szczycie SERP (Search Engine Result Page). Funkcje AI w Google obejmą m.in.:

  • wyświetlanie podsumowania informacji na dany temat od AI wraz z linkami do stron zawierających więcej informacji,
  • moduł konwersacji, dzięki któremu użytkownik będzie mógł zadać dodatkowe pytania.

Film na YouTube prezentujący wyszukiwanie generatywne w Google

Wyszukiwanie generatywne będzie można także skutecznie wykorzystać do wyszukiwań zorientowanych na zakup oraz wyszukiwaniach o charakterze lokalnym. Dzięki sztucznej inteligencji użytkownicy zyskają dostęp do wielu dodatkowych informacji o produktach i firmach wyświetlanych bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, co pomoże im podejmować lepsze, szybsze i bardziej przemyślane decyzje zakupowe.

Pojawienie się sztucznej inteligencji w wyszukiwarce Google z pewnością w jakiś sposób zmieni marketing internetowy, w tym pozycjonowanie stron. Być może przedsiębiorcom trudniej będzie zabiegać o uwagę użytkowników, a współczynniki CTR i ruch na stronach mogą spaść. Czy na stałe? Trudno powiedzieć. Obecnie zainteresowanie wyszukiwarką Google z AI wśród użytkowników w USA  nie jest duże. Na listę oczekujących zapisali się przede wszystkim fani nowinek technologicznych, członkowie branży SEO i dziennikarze. Pozostaje otwartym pytanie, czy przeciętny odbiorca zaufa informacjom generowanym przez AI i czy faktycznie będzie z nich realnie korzystać, czy może będzie preferować tradycyjne wyniki, które już zna. Jak na razie jakość odpowiedzi generowanych przez AI jest daleka od poziomu eksperta i przypomina bardziej content tworzony przez przeciętnego copywritera. Istnieje także szereg zapytań, które ze względu na ich istotę mogą nie wyświetlać wyników AI (treści YMYL - Your Money, Your Life, czyli np. informacje z zakresu zdrowia i medycyny, prawa, finansów czy ubezpieczeń). 

Być może generatywne wyszukiwanie będzie dla Google kolejną okazją do zarobku - w sekcji AI w przyszłości mogą pojawiać się nowe formaty reklam Google Ads. Ważne jest, że wyniki AI nie zastąpią tradycyjnej wyszukiwarki, którą znamy - użytkownik wciąż będzie widział wyniki organiczne i płatne. W wynikach AI można upatrywać także szansy - jeśli Twoja strona wyświetli się jako źródło w odpowiedzi na zapytanie zorientowane zna zakup, masz duże szanse na pozyskanie klienta i konwersji.

Jak będzie naprawdę i czy sztuczna inteligencja w Google obwieści kolejną “śmierć pozycjonowania”? Trudno powiedzieć. Z pewnością jesteśmy świadkami rewolucji, która szybko może się nie skończyć.

Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana nie tylko przez wiodące wyszukiwarki internetowe ale również, w innej nieco formie, w biznesie – ułatwiając szereg codziennych procesów i zadań. Dowiedz się więcej o AI w firmach →

Katarzyna Kapelczak, widoczni.com

Skomentuj

Brak komentarzy

Otrzymuj najciekawsze case study, aktualności, nowości produktowe od Comarch ERP prosto na swoją skrzynkę

Skontaktuj się z ekspertem Comarch

Określ swoje potrzeby biznesowe. My zaoferujemy Ci opiekę informatyczną i dedykowane rozwiązanie.

Przejdź do formularza