Czy Twój e-sklep jest gotowy na Black Friday?
- Opublikowano
- 5 min czytania
Ostatnie tygodnie roku to gorący okres zakupowy, także w e-handlu. Przed nami Black Friday (23 listopada), Cyber Monday (26 listopada), Dzień Darmowej Dostawy (5 grudnia), szaleństwo świątecznych zakupów, a na koniec roku - poświąteczne wyprzedaże. Instytut Badań Rynkowych i Społecznych przewiduje, że na same święta Bożego Narodzenia Polacy przeznaczą w tym roku ponad 20 mld złotych, a zgodnie z badaniami Deloitt świąteczne zakupy zaczynamy już w listopadzie. Jak powinien zatem wyglądać nasz sklep internetowy, aby cześć tych pieniędzy trafiła właśnie do nas?
Przygotuj promocje swojego e-sklepu
Z branżą e-commerce tradycyjnie kojarzony jest Cyber Monday, ale w związku z większą popularnością Black Friday już 23 listopada w sklepach internetowych będą czekały na klientów specjalne oferty. Gdzieniegdzie promocje potrwają nawet tydzień (Black Week). Końcówka listopada to święto wyprzedaży i nie należy jej traktować wyłącznie jako „wietrzenia magazynów” i pozbywania się nietrafionego asortymentu. Klienci będą chcieli sfinalizować zakup oglądanych wcześniej towarów. Oczekują w tych dniach okazyjnych cen popularnych produktów, promocji typu 2w1, upominków dołączanych do zakupionego towaru lub bezpłatnej dostawy. I o takich ofertach należy pomyśleć.
Daj się znaleźć w Google i social media
Świetna oferta to połowa sukcesu - trzeba ją jeszcze szeroko zakomunikować obecnym i potencjalnym klientom. W komunikacji z obecnymi klientami można wykorzystać na przykład dedykowany newsletter - warto zadbać o personalizację takiego przekazu, aby nasz klient poczuł się wyróżniony. Na podstawie dotychczasowej historii zakupowej możemy zaproponować konsumentowi spersonalizowaną ofertę i promocje oraz indywidualne kody rabatowe.
Jak natomiast sprawić, żeby nowe osoby odwiedziły nasz sklep internetowy? Tu mamy do dyspozycji wiele narzędzi marketingu internetowego – m.in. takie jak reklamy w sieci Google czy w mediach społecznościowych.
Korzystając z okazji, warto także zadbać o integrację naszego sklepu z popularnymi porównywarkami cen oraz o widoczność rekomendacji i opinii o naszych towarach w social mediach.
Zadbaj o komfort zakupów w Twoim sklepie
Gruntowna przebudowa e-sklepu czy zmiana zasad jego funkcjonowania nie jest zadaniem na ostatnie dni przed gorącym okresem sprzedażowym, ale być może jest jeszcze czas na drobne usprawnienia, które sprawią, że nasz sklep internetowy będzie bardziej przyjazny dla odwiedzających i zachęcą ich do zakupów.
Ważnym elementem pozytywnego wrażenia zakupowego są z pewnością proste i przyjazne zasady dostawy, zwrotu i ewentualnej reklamacji zakupionego towaru. W przypadku dostawy coraz częściej mamy do czynienia ze skróceniem jej czasu do jednego dnia roboczego czy nawet z dostawą tego samego dnia. Wiele sklepów wprowadza też darmową dostawę. Jeżeli nie możemy pozwolić sobie na taką opcję w codziennym funkcjonowaniu sklepu, to może warto zaoferować ją w Black Friday czy Cyber Monday.
Na decyzję o zakupie w danym sklepie może również wpłynąć sposób organizacji procesu zwrotu i reklamacji. Podmioty posiadające oprócz e-sklepu punkty stacjonarne powinny przykładowo zagwarantować klientowi możliwość osobistego zwrotu towaru zakupionego online. Jest to przykład zastosowania podejścia omnichannnel, czyli integracji wszystkich kanałów sprzedaży. Sklepy, które nie mają stacjonarnych punktów, mogą ułatwić klientowi zwrot czy reklamację towaru przygotowując formularze zwrotu towaru i umożliwiając zamówienie kuriera z poziomu strony sklepu.
Powodem opuszczenia sklepu internetowego przez potencjalnego klienta może być źle działająca wyszukiwarka. Zaawansowane filtrowanie jest szczególnie istotne, gdy asortyment sklepu jest bardzo duży. Oprócz kategorii produktów, należy zaproponować bardziej szczegółowe filtrowanie. Takimi dodatkowymi parametrami wyszukiwania mogą być na przykład: producent, zakres cenowy, wielkość towaru, moc urządzenia i jego dodatkowe funkcje, materiał, z którego towar jest wykonany, popularność wśród innych klientów lub średnia ocena użytkowników.
W wyborze odpowiedniego produktu możemy wspierać klienta również poprzez Live Chat czy widgety nawiązujace szybkie połączenie telefoniczne z odwiedzającym e-sklep, np. Contact Leader lub Call Page. Osoba odwiedzająca sklep ma możliwość zadania pytania pracownikowi sklepu i natychmiastowego otrzymania odpowiedzi. Podobnie jak w przypadku kontaktu poprzez media społecznościowe, istotna jest szybkość reakcji sklepu na zapytanie klienta.
Ostatni wybór, przed jakim stoi klient naszego sklepu, to forma płatności. Albo zagwarantujemy pełny wachlarz możliwości, albo ryzykujemy porzucenie koszyka na tym końcowym etapie na rzecz konkurencji, która zadbała o każdą opcję. Jedna z najpopularniejszych form płatności to przelew pay-by-link, czyli tzw. szybki przelew. Poprzez stronę operatora płatności internetowych klient wybiera swój bank i dokonuje błyskawicznego przelewu. Równie szybko pieniądze trafiają na konto sprzedawcy. Kilka banków oferuje również możliwość zapłaty za pomocą systemu Blik, którą również powinniśmy zaoferować klientom. Inne formy płatności, których nie można pominąć, to tradycyjny przelew i płatność kartą kredytową – wymagające więcej czasu i zaangażowania po stronie klienta, ale również chętnie wybierane. To samo dotyczy płatności gotówkowej. Polacy pokochali zakupy w internecie, ale bardzo często płacą za nie gotówką przy odbiorze.
Warto śledzić także nowinki – choćby takie, jak na przykład Google Pay, które niedawno zadebiutowało na polskim rynku.
Liczba sklepów internetowych nieustannie rośnie. Wraz z nią rosną oczekiwania konsumentów poszukujących najlepszych doświadczeń zakupowych, w tym możliwości zakupu za pomocą urządzeń mobilnych, krótkiego czasu realizacji zamówień, rzetelnej obsługi posprzedażowej. Rozpoczynając przygodę z handlem w internecie lub rozwijając ten obszar w firmie, warto zainwestować w sprawdzone rozwiązanie, które rozwijane jest systematycznie zgodnie z aktualnymi trendami w e-commerce.
Autor: Magdalena Trybus , Comarch SA
Skomentuj
Brak komentarzy