Jak Comarch ERP Optima pomaga Lisek.App radzić sobie z wyzwaniami Q-commerce?
- Opublikowano
- 5 min czytania
Niemal 40% klientów sklepów online oczekuje, by ich zakupy zrobione w Internecie przyjechały jeszcze tego samego lub najpóźniej następnego dnia. To trudny sprawdzian. A co, jeśli klient chce otrzymać swoje zakupy w mniej niż w kwadrans?
130 tysięcy dokumentów magazynowych
Zorro Delivery Sp. z o.o. jest liderem polskiego rynku Q-commerce. Główną platformą sprzedaży jest aplikacja mobilna Lisek.App, która oferuje łatwe zakupy spożywcze z błyskawiczną dostawą do domu. Sklep realizuje zamówienia codziennie między godziną 8 a 23 (łącznie z niedzielami). W wybrane dni w niektórych miastach sklep otwarty jest nawet dłużej – aż do 1 w nocy.
Lisek podąża za współczesnymi trendami żywieniowymi: na wirtualnej półce można znaleźć ponad 2000 produktów, w tym te wegańskie, bezglutenowe, bez laktozy, czy cukru. Poza jedzeniem sklep oferuje domową chemię, kosmetyki, podstawowe akcesoria apteczne i produkty dla domowych zwierzaków. Zakupy można już robić w dziewięciu miastach. Także dostawy realizowane są w duchu ekologii, kolejnym ważnym dla współczesnego klienta aspekcie. Kurierzy korzystają z rowerów elektrycznych i skuterów elektrycznych.
O skali procesów w firmie świadczą liczby:
- ponad 130 tysięcy dokumentów magazynowych rocznie,
- ponad 50 tysięcy faktur rocznie,
- 47 magazynów typu dark store.
Q-commerce, czyli szybki handel
Dark stores to specjalistyczne magazyny działające jak wirtualne supermarkety, obsługujące jedynie zamówienia online. To na nich i wyszkolonych kurierach opiera się biznes Q-commerce, czyli dosłownie: szybki handel. Magazyny muszą być zlokalizowane w różnych dzielnicach miast, by kurierzy mogli dotrzymać obiecanego czasu dostawy. W Lisku wynosi on nawet kwadrans.
Lepiej niż w sklepiku na osiedlu
Poza szybkością dostaw dostawcy usług na runku Q-commerce stawiają na wygodę zamówienia - bez wychodzenia z domu poprzez smartfona, możliwość śledzenia zamówienia w czasie rzeczywistym, a także konkurencyjnej ceny, możliwe dzięki hurtowym zapasom.
Branża bardzo dynamicznie się rozwija. Pandemia koronawirusa sprawiła, że wielu klientów, którzy do tej pory nie wychodzili poza tradycyjne zakupy, zaczęło zamawiać żywność przez Internet. Prognozy są optymistyczne: eksperci przewidują, że w najbliższych kilku latach sprzedaż online produktów z kategorii FMCG będzie rejestrować rekordowe przyrosty. Lisek.App w roku 2022 zanotował najwyższe w historii przychody netto ze sprzedaży w wysokości 43 milionów złotych. To wynik ponad 10-krotnie lepszy od przychodów w roku 2021, które wynosiły 4 miliony.
Tak dobre wyniki Liska w pierwszym roku po wygaśnięciu pandemii to dobry znak dla całej branży, której błyskawicznie rosnąca popularność łączona była ze zjawiskiem lockdownu. Pomimo pełnego otwarcia i uspokojenia sytuacji epidemiologicznej klienci coraz chętniej korzystają z zakupów błyskawicznych. i szybko się do nich przyzwyczajają. Ci, którzy wypróbowali zakupy w Lisku, wracają i robią kolejne średnio nawet 5-6 razy w miesiącu.
- Patrząc na zmianę zachowań konsumenckich, rewolucję technologiczną i przyzwyczajenia młodych pokoleń jestem pewien, że w ciągu najbliższych kilku lat zakupy z błyskawiczną dostawą staną się masową usługą. Nasz plan, który konsekwentnie realizujemy, to być liderem tej kategorii w Polsce – mówi Michał Krowiński, współzałożyciel Lisek.App, odpowiedzialny za obszary: komercyjny i operacyjny.
Rozwój Liska docenia także branża retail i przedstawiciele biznesu. W maju b.r. Lisek.App został wyróżniony prestiżowymi nagrodami branży handlowej – Retail Trends. Marka zwyciężyła w kategorii Najlepszy Start-up Handlowy w konkursie Market Roku organizowanym przez Wydawnictwo Gospodarcze oraz otrzymała nagrodę Innowator Roku plebiscytu Retail Business Awards, który jest wspólnym projektem Wydawnictwa Gospodarczego i Business Centre Club.
Wyzwania: tygodniowe wypłaty i szybkość dostaw
Jak wiele firm w branży, również w przypadku Lisek.App, pracownicy-kurierzy są wspomagani przez dedykowany, zewnętrzny system WMS. Gdy zarząd firmy postanowił wdrożyć efektywny system księgowo-płacowy, by zautomatyzować te skomplikowane procesy, kluczowym kryterium wyboru była jego otwartość i adaptacyjność. Wybór padł na Comarch ERP Optima. Wdrożeniem systemu zajął się partner Comarch – firma SEDKOMP sp. z o. o.
- Borykaliśmy się z wyzwaniami związanymi z przepływem informacji, aktualizacją danych, analizą stanów magazynowych, realizacją zamówień i kontaktami z dostawcami – wspomina Radosław Adamowicz, dyrektor finansowy w Zorro Delivery. - Szczególne problemy sprawiały nam te aspekty, które były specyficzne dla naszej branży, takie jak szybkość dostaw i tygodniowe wypłaty (dla 400 kurierów).
Firma zdecydowała się wdrożyć system Comarch ERP Optima z modułami: Księga Handlowa Plus, Kasa Bank Plus, Płace i Kadry, Analizy BI, Środki trwałe, CRM Plus, Handel i IBARD.
Korzyści z wdrożenia Comarch ERP Optima
Wśród głównych korzyści wdrożenia Comarch ERP Optima zintegrowanego z zewnętrznym systemem WMS jest optymalizacja procesów:
- magazynowych,
- księgowych,
- płacowych.
Dodatkowym atutem było otwarte API, które pozwoliło na efektywną automatyzację komunikacji z zewnętrznym API MWS.
W magazynie osiągnięto automatyczne, poprawne klasyfikowanie i rejestrowanie dokumentów w systemie ERP z zachowaniem spójności słowników, co pozwoliło na przyspieszenie tych procesów o co najmniej 80%. Pojawiła się możliwość integrowania dużej ilości dokumentów magazynowych PZ/WZ, PW/RW, MM (około 120 tysięcy dokumentów rocznie).
W księgowości automatyzacja pozwala na obsługę ponad 22 tysięcy dokumentów w ciągu pół roku. Czas potrzebny na wprowadzanie faktur zmniejszono o 70%.
W płacach czas poświęcony na dotychczasowe procesy zredukowano o 60%. Możliwość importu dużej ilości danych płacowych sprawiła, że obecnie jest to ponad 22 tysiące rekordów miesięcznie.
Wśród dodatkowych pożytków z wdrożenia menedżerowie Liska doceniają możliwość generowania analiz i raportów, redukcję ryzyka błędów, wynikających z ręcznego przenoszenia danych między systemami, czy możliwość tworzenia ankiet i zbierania opinii klientów aplikacji.
Jedna z najlepszych decyzji
Branżę Q-commerce napędza czas. Kluczowym atutem dla współczesnego klienta jest szybkość dostawy. Im krótszy czas dostawy - tym większe zadowolenie konsumenta. Wszystkie rozwiązania wdrożone w Lisek.App, które pozwalają zaoszczędzić ten bezcenny zasób, sprawiają, że Lisek wyprzedzi konkurencję i – zgodnie z hasłem reklamowym – umożliwi najszybsze zakupy w mieście.
- Od momentu wdrożenia systemu Comarch ERP Optima nasze operacje stały się o wiele bardziej płynne. Zwiększyliśmy efektywność – podsumowuje Radosław Adamowicz.- Jestem pewien, że była to jedna z najlepszych decyzji, jakie podjęliśmy w kontekście zarządzania finansami.
Dowiedz się więcej o systemie Comarch ERP Optima
Skomentuj
Brak komentarzy