Jak polskie firmy wdrażają rozwiązania sztucznej inteligencji?
- Opublikowano
- 4 min czytania
Wdrażanie rozwiązań sztucznej inteligencji przez polskie firmy świadczy dziś nie tylko o dojrzałości w organizacji, ale też o nastawieniu na budowanie przewagi na rynku. AI przestała być tylko trendem, a zaczęła stanowić o sile przedsiębiorstwa. Co motywuje właścicieli firm do wdrażania inteligentnych systemów i jakie szanse widzą dla swojego biznesu?
Niedawno firma konsultingowa EY Polska opublikowała raport „Jak polskie firmy wdrażają AI?”, w którym podzieliła się wynikami badań przeprowadzanymi wśród polskich przedsiębiorców. Organizacja zbadała, jak wygląda wdrażanie AI w polskich firmach, co skłania je do takiego kierunku oraz jakie przeszkody dostrzegają u siebie w dalszym rozwoju rozwiązań sztucznej inteligencji.
Ponad połowa firm stawia na AI
Jak czytamy w raporcie, systemy i narzędzia AI wdrożyło do tej pory 20% podmiotów. Co ważne, ponad drugie tyle deklaruje, że jest w trakcie tego procesu. Tym samym już ponad 60% wszystkich ankietowanych przedsiębiorstw poważnie zaangażowało się w implementację modułów opartych o sztuczną inteligencję (tylko ok. 10% organizacji nie planuje podobnych działań w ciągu najbliższych dwóch lat). Entuzjazm takim kierunkiem wyrażają zarówno firmy produkcyjne, jak i handlowe czy usługowe.
– Sztuczna inteligencja może wspomagać pracowników w wykonywaniu codziennych obowiązków – podkreśla Roksana Kędzior, Product Manager w Comarch Enterprise Solutions. – Przykładowo, rozwijany przez nas Comarch ChatERP może dostarczać informacje o różnego rodzaju danych zgromadzonych w systemie. Jest też w stanie podpowiadać funkcje oprogramowania, czy nawet wykonywać różnorodne zadania na żądanie użytkownika np. wystawić zamówienie, czy dodać fakturę sprzedaży na konkretny towar. Zaryzykowałabym stwierdzenie, że w przyszłości możliwa będzie diametralna zmiana sposobu korzystania z systemu ERP. Być może użytkownicy zamiast tradycyjnego klikania po systemie, będą po prostu z nim „rozmawiać”. Taka współpraca z wirtualnym asystentem, jakim jest Comarch ChatERP, może przyczynić się do znacznego zwiększenia efektywności, mimo tego to na ludzkich barkach pozostaje kontrola i podejmowanie decyzji – mówi ekspertka.
Sztuczna inteligencja a procesy biznesowe w firmie
Optymizm związany z nową technologią widać w liczbach. Według wspomnianego badania prawie 80% organizacji jest gotowych do wdrożenia narzędzi napędzanych AI. Najczęściej przy implementowaniu inteligentnych rozwiązań przedsiębiorstwa korzystają ze wsparcia zewnętrznych dostawców, oferujących takie moduły w swojej ofercie (deklaruje to ok. 30-33% ankietowanych podmiotów, w zależności od branży).
– W naszym portfolio mamy systemy i aplikacje wspierające firmy z różnych branż w codziennych procesach biznesowych – zauważa Roksana Kędzior. – Począwszy od planowania i monitorowania produkcji w Comarch ERP XL, poprzez optymalizację logistyki magazynowej dzięki Comarch WMS, po kompleksowe wsparcie w obszarze księgowości i finansów, obejmujące m.in. efektywne zarządzanie należnościami i windykacją (Comarch ERP Optima i Apfino). Komponenty sztucznej inteligencji są integralną częścią Comarch ERP, dzięki czemu nasi klienci mogą korzystać z narzędzi, które analizują dane, przewidują trendy i automatyzują procesy w wydajniejszy sposób – dodaje.
Co ważne, zdecydowana większość firm pozytywnie ocenia transformację opartą o wdrożenie wewnątrz organizacji rozwiązań AI. O korzyściach zaświadcza według raportu EY już 80% przebadanych przedsiębiorstw. Największe benefity ankietowani deklarują w takich obszarach jak:
- kwestie prawno-proceduralne (88,9%),
- marketing (88,6%),
- sprzedaż (86,1%),
- produkcja (83,3%),
- zarządzanie łańcuchem dostaw/logistyką (81%).
Bezpieczny system i troska o dane klientów
Dla ponad połowy firm inwestowanie w sztuczną inteligencję jest priorytetowym kierunkiem rozwoju.
Jakie motywy kierują firmami, decydującymi się na wdrożenie algorytmów AI? Są to przede wszystkim chęć usprawnienia i automatyzacji procesów wewnętrznych, możliwość skuteczniejszego dotarcia do klientów czy plan wprowadzenia nowej usługi.
Rewolucja technologiczna pod egidą AI rodzi jednak też wyzwania, przed którymi dzisiaj stoją polscy przedsiębiorcy. Nie każdy z nich może pozwolić sobie na budowanie przewagi konkurencyjnej w branży w oparciu o inteligentne systemy. Głównymi przeszkodami stają się wysokie koszty wdrożenia (dla ok. 32-45% firm), trudności technologiczne (ok. 31%), trudności organizacyjne (23-27%) czy obawy o bezpieczeństwo danych (ok. 20-30%). Mimo tego organizacje są świadome, że żeby pozostać atrakcyjne dla swoich klientów i upłynnić istotne procesy, powinny iść za nowymi trendami technologicznymi.
Roksana Kędzior: – Systemy Comarch ERP są wyposażone w algorytmy AI niezależnie od wybranego przez klienta modelu instalacji oprogramowania. To klient decyduje, czy chce mieć infrastrukturę w wersji stacjonarnej, czy w chmurze, co pozwala firmom dopasować rozwiązanie do indywidualnych potrzeb i możliwości finansowych. Oferowany w chmurze abonamentowy model płatności eliminuje problem wysokich kosztów na start. Natomiast dzięki regularnym aktualizacjom dostępnym zarówno dla klientów działających lokalnie, jak i w chmurze, użytkownicy mogą pracować na bezpiecznym systemie i korzystać z najnowszych technologii AI, które są stale przez nas rozwijane.
Więcej o roli AI w rozwoju biznesu i inteligentnych systemach w Comarch ERP przeczytasz na stronie: Sztuczna inteligencja w firmie.
Autor tekstu
Adrian Burtan Public Relations Specialist W Grupie Comarch pracuje od 2022 roku. Wcześniej związany z projektem wszystko.pl, w którym odpowiadał za kreowanie treści, realizację działań content marketingowych i komunikacyjnych. Aktualnie jest odpowiedzialny za obszar Public Relations w sektorze Comarch Enterprise Solutions, gdzie zajmuje się m.in. kontaktem i budowaniem relacji z mediami, prowadzeniem kampanii wizerunkowych oraz przygotowywaniem materiałów prasowych. Absolwent kierunków dziennikarstwo oraz zarządzanie w sporcie na Uniwersytecie Jagiellońskim. |
Skomentuj
Brak komentarzy