Najczęściej wykorzystywane raporty analityczne z obszaru HR

W każdej firmie, bez względu na jej profil działania, każdego dnia wprowadzane są ogromne ilości danych. Aby przynosiły wymierne korzyści dla przedsiębiorstwa, istotne jest nie tylko samo ich pozyskanie, ale przede wszystkim efektywne przetworzenie. Nie ulega bowiem wątpliwości, że informacja to paliwo XXI wieku.

Możliwości zastosowania narzędzi analitycznych mamy całe spektrum. Tak naprawdę, w zależności od specyfiki firmy, branży w jakiej działa, rynku na którym się obraca, możemy przenieść tego typu rozwiązania na różne płaszczyzny biznesu, począwszy od handlu i magazynów, poprzez płatności i księgowość aż po produkcję. Jednak obszarem, który w tym aspekcie w ostatnim czasie zyskuje na znaczeniu jest obszar kadrowo-płacowy.

Już dzisiaj wiemy, że przyszłość HR będzie zdominowana przez nowoczesne technologie, a analityka danych staje się jednym z najważniejszych aspektów zarządzania kadrami w firmach na całym świecie. Obserwując największe firmy na świecie wiemy, że analiza tych informacji zyskała na znaczeniu w obszarze do niedawna niedocenianym pod względem możliwości wykorzystania analitycznego, a zajmującym się najważniejszym kapitałem firmy, jakim są zasoby ludzkie.

Do tej pory, analiza danych była najczęściej kojarzona z działami logistycznymi, finansowymi, czy produkcyjnymi – obecnie trend ten odważnie wkracza jednak również w obszar związany z HR-em. Pracodawcy przyznają bowiem zgodnie, że prawidłowo przetworzone dane stanowią dla nich ogromną dawkę wiedzy, począwszy od obszaru rekrutacji, poprzez rotację aż po mierniki efektywności pracy. Analiza tych danych pozwala nie tylko na uzyskanie bieżącego obrazu sytuacji kadrowej w firmie, ale również umożliwia identyfikację wąskich gardeł, czy nawet predykcję przyszłych zdarzeń.

Analitykę danych możemy wykorzystać w różnorakich obszarach działań związanych z HR. Jakie konkretne przykłady zastosowań raportów w kontekście danych kadrowych cieszą się dużą popularnością?

Praca zdalna i hybrydowa:

  • Analiza wydajności: dane mogą być używane do monitorowania i analizowania wydajności pracowników zdalnych. Firmy mogą śledzić wskaźniki produktywności, zaangażowania i satysfakcji, aby dostosować swoje strategie zarządzania pracą zdalną.
  • Zarządzanie obciążeniem pracą: analityka danych pomaga w zarządzaniu obciążeniem pracą, identyfikując obszary, gdzie pracownicy mogą być przeciążeni, lub nie mają wystarczającej ilości zadań.

Edukacja i rozwój zawodowy:

  • Ścieżki kariery: tworzenie spersonalizowanych ścieżek kariery poprzez identyfikowanie najbardziej efektywnych ścieżek rozwoju zawodowego dla poszczególnych pracowników.
  • Efektywność szkoleń: analiza danych dotyczących wyników testów, ocen po szkoleniach czy postępów w rozwoju kompetencji. Dzięki temu można zidentyfikować, które szkolenia najbardziej efektywnie wpływają na rozwój pracowników. Na podstawie analizy danych, takich jak wyniki ocen okresowych czy opinie uczestników, łatwiej stworzyć spersonalizowany program szkoleniowy.

Employer branding:

  • Analiza opinii pracowników: dane z ankiet i platform feedbackowych mogą być analizowane, aby zrozumieć, co pracownicy myślą o firmie i jakie aspekty przyciągają nowe talenty.
  • Monitorowanie reputacji: narzędzia analityczne pomagają w  monitorowaniu opinii na temat firmy w mediach społecznościowych i innych publicznych kanałach przez co pozwalają na bardziej efektywne zarządzanie wizerunkiem pracodawcy.

Analiza danych rekrutacyjnych:

  • Optymalizacja procesu rekrutacji: analityka pozwala na identyfikację najskuteczniejszych źródeł pozyskiwania kandydatów, ocenę efektywności różnych metod rekrutacyjnych, oraz przewidywanie sukcesu kandydatów na podstawie danych historycznych.
  • Redukcja kosztów: dzięki analizie danych można zidentyfikować najbardziej kosztowne etapy procesu rekrutacji i znaleźć sposoby na ich optymalizację.

Planowanie zasobów ludzkich:

  • Predykcja potrzeb kadrowych: zaawansowane analizy predykcyjne mogą przewidywać przyszłe potrzeby kadrowe, co pozwala na bardziej precyzyjne planowanie zatrudnienia i redukcję ryzyka niedoboru zasobów.
  • Analiza fluktuacji kadrowej: pozwala na zbadanie przyczyn odejść pracowników i identyfikację czynników, które mogą zwiększać retencję.

Poprawa doświadczenia pracowników (Employee Experience):

  • Analiza zaangażowania pracowników: narzędzia analityczne umożliwiają regularne badanie poziomu zaangażowania pracowników poprzez ankiety.
  • Personalizacja ścieżek rozwoju: dostosowanie programów rozwojowych do indywidualnych potrzeb pracowników, co zwiększa ich satysfakcję i zaangażowanie.

Jak jednak odnaleźć się w gąszczu kuszących ofert i wybrać odpowiedniego dostawcę narzędzi klasy Business Intelligence? Z pewnością wybór ten powinien być świadomy, a dobór narzędzia adekwatny do potrzeb firmy, jej budżetu oraz wizji rozwoju. Należy zwrócić uwagę na to, aby firma wdrażająca rozwiązania analityczne dysponowała zespołem specjalistów, którzy mają doświadczenie w tym zakresie, potrafią odkryć problemy i bolączki firmy oraz zaprojektować rozwiązanie w taki sposób, aby dostarczony system zaspokajał potrzeby analityczne przedsiębiorstwa i odpowiadał na nurtujące pytania.

Takie rozwiązanie oferuje zespół specjalistów Comarch BI, którzy bazując na implementacji wielu projektów wśród Klientów krajowych oraz zagranicznych, zdobyli bogate doświadczenie w budowaniu obszarów analitycznych oraz raportów dedykowanych działom HR. Co więcej, firma Comarch zapewnia kompleksowe wdrożenie rozwiązania BI, począwszy od dostosowania go do wymagań Klienta, poprzez zapewnienie odpowiedniego procesu pobierania, oczyszczania oraz transformowania danych, aż po budowę raportów i dashboardów udostępnianych w nowoczesnej platformie analitycznej Comarch BI Point. Należy pamiętać, że wszystkie potrzebne do analiz dane są już w posiadaniu firm, które wprowadzają je na co dzień do swoich systemów, kluczowe jest jednak ich umiejętne zebranie, przedstawienie i wykorzystanie tak, aby przynosiły korzyści dla firmy.

Autor tekstu:

Damian Kaczmarczyk

Product Owner Comarch sPrint/Konsultant Business Intelligence

Absolwent kierunku Finanse i Rachunkowość na Uniwersytecie Łódzkim. Zdobywał doświadczenie jako specjalista ds. kontroli wewnętrznej oraz analityk biznesowy w branży BPO. W Comarch pracuje jako konsultant rozwiązań analitycznych i raportowych, jest odpowiedzialny za zbieranie i analizę wymagań biznesowych oraz rozwój aplikacji Comarch sPrint.

Skomentuj

Brak komentarzy

Otrzymuj najciekawsze case study, aktualności, nowości produktowe od Comarch ERP prosto na swoją skrzynkę

Skontaktuj się z ekspertem Comarch

Określ swoje potrzeby biznesowe. My zaoferujemy Ci opiekę informatyczną i dedykowane rozwiązanie.

Przejdź do formularza