Od chaosu do porządku – nowa era magazynowania w Leg-Sanit

Łazienka to miejsce, w którym możemy odprężyć się podczas kąpieli lub pobudzić się podczas porannej toalety. Aranżacja tych pomieszczeń to niełatwa sprawa, dlatego dobrze jest mieć sprawdzonego doradcę i dostawcę takiego asortymentu.

Leg-Sanit to utworzona ponad 30 lat temu firma dwójki przyjaciół w branży handlu hurtowego z wyposażeniem sanitarnym i techniką grzewczą. Obecnie spółka posiada również jeden z największych salonów z aranżacją łazienek w Warszawie. Od początku działalności powstały dwa nowe punkty sprzedaży detalicznej i centralny magazyn. Leg-Sanit obsługuje klientów indywidualnych i biznesowych, do których skierowane są oferty wyposażenia, technik grzewczych, płytek i instalacji sanitarnych.

Z dużej chmury mały deszcz

Mimo ogromnego magazynu, prężnie działających punktów sprzedaży i ciągłego rozwoju firmy na całą Polskę, Leg-Sanit stanęło przed wieloma wyzwaniami dotyczącymi magazynowania. Firma od 15 lat jest użytkownikiem Comarch ERP XL, jednak nadal zmagała się z brakiem narzędzi do zarządzania gospodarką magazynową. Dawał się on odczuć negatywnie w 3 głównych obszarach. 

Po pierwsze – obsługa klienta – brakowało informacji o aktualnym etapie realizacji zamówienia i dostępności towaru, czas wykonania był za długi i występowało sporo pomyłek na etapie komplementacji. 

Po drugie, zarządzanie. Oprócz wspomnianych błędów na etapie przygotowywania zamówienia, które generowały dodatkowe koszty, firma zmagała się z niską rentownością w przypadku drobnego asortymentu i zamówień na niższe kwoty. Co więcej, brakowało kontroli stanów magazynowych, a koszty pozyskiwania i utrzymywania pracowników magazynu były wysokie. 

W końcu – kadra pracownicza. Firma przejawiała trudności z utrzymaniem nowozatrudnionych pracowników magazynu. Czas ich adaptacji był długi, szybko zniechęcali się nowymi obowiązkami i nie otrzymywali wsparcia ze strony pracowników z dłuższym stażem. Dodatkowo, pracownikom o najniższym stażu przypadały najtrudniejsze zamówienia do skompletowania. Brak możliwości indywidualnej oceny pracowników magazynu, brak informacji o tym kto realizował zamówienie oraz o ilości i średnim czasie zrealizowanych dyspozycji przez magazynierów, obniżały morale w firmie i sprawiały, że odczuwalna uciążliwość pracy miała swój wyraz w rosnących wymaganiach płacowych. 

Jak ryba w wodzie

Wszystkie problemy zmotywowały przedsiębiorstwo do podjęcia decyzji o zmianie i wprowadzeniu nowego systemu do koordynowania prac i zleceń magazynowych. Z racji tego, że firma korzystała i nie kryła zadowolenia z jakości oprogramowania Comarch, zdecydowano się na system Comarch WMS. Za wyborem Comarch WMS przemawiała renoma, liczne wdrożenia zakończone sukcesem i udokumentowane referencjami, wsparcie zespołu programistów, niższe koszty zarówno integracji i aktualizacji rozwiązań WMS i ERP w przypadku oprogramowania od jednego dostawcy, jak i komfort serwisowania posiadanego oprogramowania u jednego partnera IT.

Realizację wdrożenia Comarch WMS przeprowadzono z pomocą Partnera Comarch, firmy T2S. Przede wszystkim skupiono się na eliminacji „papieru” i zastąpieniu wydruków WZ urządzeniami i aplikacjami mobilnymi. Uporządkowano oznakowania towarów kodami EAN, wprowadzono kody kresowe i zaczęto stosować skanery, co zdecydowanie ułatwiło lokalizację towaru na magazynie. 

Co więcej zautomatyzowano magazyn w Warszawie, który składa się z 5 bram. Kiedyś wydruk WZ musiał przebyć drogę kolejno przez wszystkie bramy, obecnie każdy magazynier obsługuje swoją bramę, ponieważ system automatycznie rozdziela pozycje zlecenia, co pozwala na równoczesne realizowanie części zamówienia przez odpowiednie zespoły. Na podstawie ustawionego priorytetu i warunków na procesach, Comarch WMS automatycznie przypisuje odpowiedni proces do realizacji np. zwrotów, rezygnacji klienta, odbioru osobistego czy braku w dostawie. Dodatkowo system sugeruje położenia do kompletacji nie według FIFO, tylko według lokalizacji, w której wymagana jest ilość zasobu do zrealizowania rezerwacji, a to skutkuje mniejszą ilością pozycji do zrealizowania zlecenia.

Piorunujące efekty

Wprowadzenie Comarch WMS spowodowało usprawnienie procesu przyjęć, kompletacji, wydań, a także skrócenie czasu realizacji zamówień, co zminimalizowało ryzyko pomyłek i zmniejszyło liczbę reklamacji. 

Co więcej, udało się prawie w całości zredukować „zaginięcia” towaru. Poprzez zastąpienie modelu „karteczkowego” obsługą na kolektorach zminimalizowano także ryzyko nadużyć. Wprowadzono również możliwość oceny efektywności procesów magazynowych z użyciem raportów w Comarch WMS Zarządzanie oraz możliwość przeprowadzania inwentaryzacji ciągłej – w dogodnym terminie i na wybranych lokalizacjach lub partiach towaru.

Dzięki rejestracji zdarzeń realizowanych na magazynie, pojawiła się także możliwość mierzenia ilości średniego czasu realizacji wydań czy wydajności pracowników, a narzędzia do obiektywnej oceny pracy magazynierów przyczyniły się do wyższego komfortu pracy, jasnego zakres odpowiedzialności, a tym samym, do wzrostu motywacji do pracy, przy jednoczesnym przełożeniu indywidualnych wyników na zarobki.

 – Wdrożenie Comarch WMS dało możliwość mierzenia parametrów dotyczących czasów realizacji dyspozycji, ilości zrealizowanych dyspozycji przez pracowników, etc. (…) Przed wdrożeniem systemu dyspozycja wydania z kilku magazynów była realizowana na podstawie drukowanego dokumentu, który był przekazywany po kolei. (…) W skrajnych przypadkach 1 dokument mógł krążyć po 5 magazynach. Obecnie jest to realizowanie elektronicznie, bez wydruku, na kolektorze. (…) Wdrożenie Comarch WMS zmieniło kwestię oceny pracowników oraz wprowadziło możliwość mierzalnej oceny jakości pracy, zarówno doświadczonych pracowników, jak i nowych. (…) Sam czas adaptacji pracownika udało się skrócić z tygodnia do 2 dni – mówi Konstanty Kużel z Działu Handlowego firmy Leg-Sanit.

Mimo ogromnej ilości wyzwań związanych z magazynowaniem w firmie Leg-Sanit, wprowadzenie Comarch WMS rozwiązało wiele problemów, ułatwiło pracę magazynierom i usprawniło zarządzanie. Implementacja była jeszcze łatwiejsza, dzięki temu, że firma już wcześniej korzystała z systemu Comarch ERP XL, więc integracja międzysystemowa i możliwość konfiguracji dodatkowo przyspieszyły proces.

Jeśli chcesz lepiej zarządzać swoim magazynem poznaj Comarch WMS i zobacz różnicę!

Skomentuj

Brak komentarzy

Otrzymuj najciekawsze case study, aktualności, nowości produktowe od Comarch ERP prosto na swoją skrzynkę

Skontaktuj się z ekspertem Comarch

Określ swoje potrzeby biznesowe. My zaoferujemy Ci opiekę informatyczną i dedykowane rozwiązanie.

Przejdź do formularza