SEO w e-commerce – dlaczego warto zadbać o naszą widoczność w Google?

W Polsce działa ponad 51 tys. sklepów internetowych, co zrobić, by to właśnie Twój został dostrzeżony przez klientów i odniósł sukces? Na szczęście istnieją różne sposoby pomocne przy promowaniu sklepu online.

Rozbudowane strategie marketingowe zawierają nawet kilka kanałów promocji. Marketing w e-commerce to nie tylko kampanie digitalowe, ale także działania w social mediach oraz marketing tradycyjny. Holistyczne podejście do promocji sklepu internetowego pozwala na maksymalizację zysków i optymalizację kosztów kampanii w różnych źródłach. W nowoczesnym marketingu e-commerce, nie może zabraknąć odpowiedniego działania na wielu obszarach, w tym marketingu w wyszukiwarkach, czyli SEO.

Co to jest SEO? 

SEO (z ang. Search Engine Optimization) oznacza optymalizację witryny pod kątem wyszukiwarek, w tym również najpopularniejszej wyszukiwarki Google. Usługa SEO skupia się przede wszystkim na podniesieniu widoczności strony w wynikach wyszukiwania oraz na uzyskaniu ruchu organicznegoklikalności adresów URL – CTR (z ang. Click Through Rate, współczynnik klikalności). Na czym polega pozycjonowanie strony SEO?

Pozycjonowanie strony SEO skupia się na wielu aspektach determinowanych przez algorytmy Google, które pozwalają na pojawienie się strony www w wynikach wyszukiwania. W szczególności mówimy o podziale działań na optymalizacje on-site oraz off-site. Ten pierwszy element dotyczy zmian wykonywanych w obrębie strony www, takich jak optymalizacja kodu, prędkości strony, treści, menu globalnego. Off-site SEO  to działania zewnętrzne, które mają wpływ na stronę www, czyli głównie tworzenie optymalnego profilu linkowania domeny.

Jak zwiększyć konwersję?

SEO to nie tylko pozycja w Google. Wiele osób zadaje sobie pytanie, czy pozycjonowanie faktycznie się opłaca. Zwiększenie współczynnika CTR lub ruchu na stronie niekoniecznie oznacza natychmiastowy zwrot inwestycji. Warto jednak zaznaczyć, że odpowiednie działania SEO przekładają się na zwiększenie konwersji. Być może nie bezpośrednio, ale można to zbadać na kilka sposobów.

Należy do nich odczytywanie raportów z pozyskiwania ruchu Google Analytics. Pokazują one wartość transakcji wykonanych za pośrednictwem bezpłatnych wyników wyszukiwania. Dodatkowo możemy spojrzeć na ten problem szerzej, analizując go  również z punktu użytkowników korzystających z wielu źródeł dotarcia.

Jak dotrzeć z ofertą do nowych klientów i sprzedawać więcej?

Najtrudniejszym etapem działań w Internecie jest dostarczenie ruchu na stronę, którego zakończeniem będzie konwersja. Takie rezultaty zapewniają usługi SEO czy SEM, ale nie zawsze są wystarczające. Należy pamiętać o tym, żeby działania optymalizacyjne nie przysłoniły użyteczności strony. Często napotykamy przeszkody w postaci wysokiego wskaźnika odrzuceń lub niskiej aktywności na podstronach. Aby poprawić te wskaźniki, coraz częściej sięgamy po dodatkowe porady UI/UX, które bezpośrednio wpływają na konwersję. Dlatego doskonałym uzupełnieniem strategii SEO jest dodanie do podstawowych działań obszaru UX.

Czym jest SXO? 

SXO (z ang. Search Experience Optimization), czyli połączenie tradycyjnej usługi SEO z UX. Usługa ta nastawiona jest na optymalizację strony www nie tylko pod kątem wyszukiwarki, ale również użytkowników, czyli zadbanie o ich pozytywne doświadczenia. Głównym celem usługi jest dostosowanie witryny pod nowe wymogi Google zawarte w Page Experience Update. To także tworzenie bardziej efektywnych ścieżek konwersji.

Usługa SXO jest przyszłością branży e-commerce w wyszukiwarkach. Charakteryzuje ją zupełnie nowe podejście do optymalizacji, czyli postawienie użytkownika w centrum działań, co zostało wymuszone przez samego Google. Google od zawsze ma na celu dostarczenie w wynikach wyszukiwania stron www, które są jak najwyższej jakości. Co oznacza, że są wartościowe i przyjazne w nawigowaniu dla użytkowników.

Dlaczego warto inwestować w rozwiązania SXO?

  1. Jeszcze lepsza optymalizacja pod Google – Google chcąc dostarczyć użytkownikowi najwyższej jakości treści w wynikach wyszukiwania, bierze pod uwagę czynniki stricte związane z UX, np. czytelność strony na urządzeniach mobilnych czy szybkość ładowania zasobów.
  2. Poprawa konwersji – sprzedawcy często spotykają się z problemem porzuconych koszyków i opuszczonych stron www. Odpowiednie działania SXO skutecznie poprawiają wskaźniki odrzuceń.
  3. Wzrost zaufania i lojalności – strony www zoptymalizowane pod kątem UX wzbudzają zaufanie klientów oraz pozwalają na wzrost liczby powracających użytkowników.

SEO i SEM – efekt synergii i maksymalizacja zysku

Pisząc obszerne strategie marketingowe dla e-commerce, często zastanawiamy się nad wyborem jednej z usług SEO oraz Google Ads. Zastanawiamy się, którą wybrać i która usługa przyniesie dla nas najlepsze rezultaty. Przy SEM efekty są niemalże natychmiastowe, wyniki działań SEO będą widoczne w dłuższym odstępie czasowym. Niemniej jednak, przy planowaniu działań długoterminowych najlepiej połączyć te dwa obszary, które dadzą efekt synergii.

Wykorzystanie dwóch usług, czyli SEO oraz Google Ads, może przynieść bardzo owocne rezultaty. Tak, jak wspomnieliśmy już wcześniej, – wielokanałowe ścieżki konwersji mogą stanowić większość konwersji, jakich klienci dokonują na naszych witrynach. To tylko dowodzi założenia, że użytkownicy korzystają z różnych ścieżek dotarcia. Raz docierają do nas z kampanii płatnych, raz z organicznych wyników wyszukiwania. Dodatkowo odpowiednio zaplanowane działania na obu tych płaszczyznach pozwalają na optymalizację kosztów zarówno jednej, jak i drugiej usługi.

Słowa kluczowe, które ciężko jest wypozycjonować, na początku będą miały lepsze efekty w kampaniach SEM, za to frazy z długim ogonem mogą przyciągać użytkowników z wyników organicznych. Niemniej jednak, każde dopasowanie kampanii musi być poprzedzone odpowiednią analizą konkurencji oraz analizą techniczną strony www.

Dlatego, jeśli chcesz optymalizować koszty marketingowe samodzielnie, nie decyduj się na wybór jednej z usług lub rozłożenie budżetu pomiędzy SEO a SEM. Skonsultuj się ze specjalistami z branży e-commerce, którzy z pewnością stworzą skuteczną i optymalną strategię dla twojej strony. Opracują działania łączące usługi w wyszukiwarkach w jedną całość, uzyskując efekt synergii.

SEO w służbie e-commerce

Na sprawne przeprowadzenie działań SEO wpływa również sama usługa sklepu internetowego. To właśnie w tym miejscu wprowadzane są dane oraz konfigurowane ustawienia, które mają bezpośrednie przełożenie na zaistnienie strony w sieci. Panel administracyjny sklepu internetowego powinien zawierać w sobie narzędzia, które usprawnią procesy pozycjonowania nie tylko administratorowi, ale również specjalistom w dziedzinie SEO.

Z praktycznych miejsc i narzędzi można wymienić te, służące zamieszczaniu fraz określających tytuł strony, opis strony, skrócony opis czy słowa kluczowe (meta keywords). Pomocne będą również makra, dzięki którym można ustalić schemat tworzenia tytułów stron w przypadku stron z produktami czy kategoriami. Oprócz pozycjonowania stron z produktami i kategoriami ważne jest także pozycjonowanie stron bloga lub katalogu lookbook.

Kolejnym narzędziem, które usprawni pozycjonowanie sklepu i optymalizację działań SEO jest mechanizm przekierowania 301, który szczególnie sprawdza się, gdy z oferty sklepu internetowego trwale znika jeden z produktów oraz kierujący do niego link. Takim narzędziem można przekierować klienta do wybranych stron, przykładowo kategorii towarowej, w której niedostępny produkt się znajdował. Tym samym można uniknąć sytuacji, w której klient pojawi się na stronie z niepożądanym „błędem 404”.

Panel administracyjny sklepu internetowego powinien również zawierać plik robots.txt, dzięki któremu można „informować” roboty śledzące sklep, które strony może indeksować, a które nie. W wyniku takiego indeksowania robot zbiera informacje o sklepie internetowym i w oparciu o te informacje zamieszcza stronę na pozycji w wynikach wyszukiwania.

Mapa strony w formacie XML to również przydatne narzędzie, które zbiera w sobie wszystkie podstrony, na które składa się sklep internetowy. Na ustawieniach takiej mapy oprócz samych adresów URL można wskazać rangę ważności danej strony (np. strona główna ma wyższą rangę od strony bloga), oraz częstotliwość zmian na stronie, które wskazują robotom indeksującym, jak często powinny odwiedzać daną stronę.

Na pozycjonowanie sklepu internetowego składa się wiele czynników i różnych narzędzi. Dobrą praktyką jest jeśli sklep internetowy, a dokładnie panel administracyjny takiego sklepu, skupia w sobie wszystkie niezbędne narzędzia i daje możliwość integracji z dodatkowymi rozwiązaniami, np. narzędziami od Google.

Te i inne funkcjonalności usprawniające działania SEO znajdziesz w usłudze Comarch e-Sklep. Dla Klientów Comarch e-Sklep we współpracy z agencją SEO Grupą iCEA oferujemy pakiet korzyści: bezpłatną konsultację SEO oraz 1000 zł na start. Grupa iCEA to agencja SEO działająca w sektorze marketingu internetowego oferująca wsparcie w rozwoju biznesów online i dostarczenie wartościowego ruchu.

Poznaj strategie i techniki lepszej widoczności w Google na szkoleniach SEO organizowanych przez Comarch >>

Testuj Comarch e-Sklep przez miesiąc za darmo!

Autor tekstu:

Klara Anna Witkowska
Specjalistka SEO, analityk i pozycjoner stron w Grupa iCEA

Magister zarządzania sp. Trendy&Design w marketingu, wykładowca poligrafii, designu oraz grafiki komputerowej w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu. Na co dzień projektant przekazu i twórca nietuzinkowych kreacji.

Skomentuj

Brak komentarzy

Otrzymuj najciekawsze case study, aktualności, nowości produktowe od Comarch ERP prosto na swoją skrzynkę

Skontaktuj się z ekspertem Comarch

Określ swoje potrzeby biznesowe. My zaoferujemy Ci opiekę informatyczną i dedykowane rozwiązanie.

Przejdź do formularza