Technologią napędzamy biznes
- Opublikowano
- 5 min czytania
Najnowsze technologie, np. machine learning czy IoT, które do niedawna były zarezerwowane tylko dla największych firm, dziś stają się standardem również dla małych i średnich przedsiębiorstw. Dzięki temu firmy mogą zmieniać swoje modele biznesowe i wprowadzać innowacje, które pozwalają im skutecznie rywalizować z większymi konkurentami. Jakie jeszcze innowacje wspierają rozwój biznesu oraz jak finansować nową technologię? Opowiadają Paweł Dobrzyniecki z Comarch, Dominik Rusiniak z GRENKE oraz Michał Kreczmar z PwC.
Nowe technologie np. interfejsy głosowe a biznes
Poza machine-learning czy IoT, rozwiązaniem, które w najbliższych latach będzie miało duży wpływ na zmiany w biznesie są interfejsy głosowe - zaznacza Paweł Dobrzyniecki, dyrektor sprzedaży w firmie Comarch. Dodaje, że już dzisiaj są powszechnie stosowane w sytuacjach, kiedy mamy zajęte ręce, np. podczas prowadzenia samochodu lub w inteligentnym gospodarstwie domowym. Również sprzedaż jest coraz częściej prowadzona przy wykorzystaniu głosu. “Voice commerce” stale zdobywa swoich zwolenników, a technologiczni giganci tacy jak Google bardzo prężnie rozwijają swoich asystentów głosowych, co wróży dynamiczny wzrost znaczenia tej technologii.
- Trudno jeszcze prognozować czy interfejsy głosowe staną się bardziej popularne od graficznych, ale stosowanie ich w wielu przypadkach wiąże się z szeregiem korzyści dla użytkownika, dlatego kolejne marki bardzo chętnie inwestują w ten sektor sprzedaży – tłumaczy Paweł Dobrzyniecki.
Michał Kreczmar, dyrektor ds. transformacji cyfrowej w PwC również uważa, że niezwykle ciekawym obszarem są interfejsy głosowe nowej generacji, które szturmem podbijają domy i smartfony klientów. Komputery wreszcie rozumieją, co do nich mówimy i odpowiednio reagują na nasze komendy. Możemy na przykład głosem zamówić Ubera, „włożyć” produkty do koszyka, kupić dobra cyfrowe, wykonać przelew, a nawet sterować rozwiązaniami smart home. Inne zastosowania to rozpoznawanie oraz zrozumienie przez sztuczną inteligencję obrazu (computer vision), wykorzystywane zarówno do identyfikacji osób, jak i towarów w sklepach offline, odnajdywania podobnych produktów do tych ze zdjęć wykonanych smartfonem, a nawet prezentowanie powiązanych z produktami ze zdjęć inspiracji – wyjaśnia
Automatyzacja w oparciu o dane
Rozwiązania technologiczne mają zwiększyć efektywność wykonywanej pracy i zautomatyzować ją w jak największym zakresie, co jest szczególnie istotne w związku z występującym od dłuższego czasu dynamicznym wzrostem wynagrodzeń i niską dostępnością specjalistów na rynku pracy. Kolejnym przykładem tego typu rozwiązań jest wprowadzone niedawno na rynek narzędzie Comarch OCR, które przy użyciu technologii optycznego rozpoznawania znaków odczytuje dane znajdujące się na skanach lub zdjęciach faktur, a następnie przetwarza je i wprowadza do systemu ERP. Zastosowanie OCR to przede wszystkim oszczędność czasu. Pracownicy działów księgowo-finansowych nie muszą tracić godzin na żmudnym przepisywaniu papierowych faktur i wprowadzaniu ich do systemu. Robi to za nich program, a oni zaoszczędzony czas mogą przeznaczyć na bardziej wymagające zadania.
Innym tego typu przykładem jest Comarch TNA, czyli system elektronicznej rejestracji czasu pracy oparty na urządzeniach Comarch TNA Gateway oraz autorskiej aplikacji mobilnej. System zapewnia obsługę różnych typów obecności w miejscu pracy, zgłoszeń urlopowych oraz delegacji, a pracodawcy daje możliwość generowania raportów zgodnych z systemami kadrowo-płacowymi. Motorem napędowym cyfrowej transformacji są również narzędzia typu business intelligence i platformy e-commerce, które wspomagają podejmowanie decyzji biznesowych w oparciu o dane i pozwalają w prosty sposób przenieść działalność handlową do Internetu – mówi Paweł Dobrzyniecki.
Inwestowanie i finansowanie innowacji
Poza zbudowaniem kultury organizacyjnej sprzyjającej innowacjom, stworzeniem adekwatnych procesów wewnętrznych i poprawą komunikacji między poszczególnymi działami, kluczowy jest sam proces finansowania innowacji. Jedną z metod jest leasing, który dziś pozwala finansować nie tylko sprzęty, ale również oprogramowanie.
Im więcej danych przedsiębiorstwo posiada i im lepiej potrafi je analizować, tym lepsza oferta dla klienta końcowego. Do tego niezbędne jest nie tylko oprogramowanie, które ułatwia, upraszcza i przyspiesza procesy oraz pozwala odpowiednio przetworzyć ogrom informacji. Równie istotne jest ogromne zaplecze sprzętowe jak: macierze dyskowe, serwery i inne dedykowane rozwiązania sprzętowe, które stale wymagają rozwoju czy rozszerzania „floty” w nowoczesnych przedsiębiorstwach. Obserwujemy, analizujemy, podpowiadamy klientom, jak możliwość finansowania leasingiem wpływa na zwiększenie sprzedaży i wdrażamy nowe rozwiązania wspólnie z partnerami. Na co dzień współpracuję z wieloma przedsiębiorstwami i dostrzegam znaczny ich rozwój, który jest powiązany właśnie z wdrożeniem specjalistycznych rozwiązań – mówi Dominik Rusiniak, dyrektor ds. handlowych w regionie wielkopolskim i pomorskim w GRENKE.
Według danych Związku Polskiego Leasingu wartość rynku leasingu zwiększyła się w ciągu ostatnich 25 lat z 1,5 do 83 mld zł. Co ciekawe, branża osiągnęła blisko 10 procentowy wzrost w zakresie finansowania IT. Najczęściej przedmiotem leasingu jest oprogramowanie oraz specjalistyczny sprzęt informatyczny.
Dla firm ważne jest finansowanie 100% wartości inwestycji, bez wkładu własnego - jest to możliwe za pomocą dwóch typów rozwiązań: leasingu nowoczesnego oraz leasingu operacyjnego (tradycyjnego, z opcją wykupu).
- Okres umowy jest równie elastyczny, od 18 do nawet 60 miesięcy. Bezpieczeństwo transakcji gwarantują stałe raty niezależne od poziomu WIBOR. Równie ciekawy jest fakt, iż klient na początku kontraktu ma możliwość wyboru płatności pomiędzy ratami miesięcznymi a kwartalnymi. Dostępne obecnie rozwiązania leasingowe są wygodne, elastyczne i pozwalające odpowiednio planować przyszłość – podsumowuje Dominik Rusiniak.
GRENKE to partner finansowy dla biznesu. Firma jest częścią międzynarodowego koncernu GRENKE AG, który powstał w latach 70-tych w Niemczech. GRENKE AG oferuje swoim Klientom szeroką gamę usług: od elastycznych rozwiązań leasingowych, przez produkty bankowe, po faktoring. Obecnie jest to jedna z największych niezależnych firm finansowych notowana na giełdzie we Frankfurcie nad Menem. W Polsce GRENKE finansuje inwestycje poprzez leasing i wspiera rozwój firm oferując faktoring. Ma siedzibę w Poznaniu i 4 biura regionalne.
Skomentuj
Brak komentarzy