Controlling w firmie

Nadrzędnym celem istnienia każdego przedsiębiorstwa jest trwałe podnoszenie jego wartości.

Aby w świadomy i skuteczny sposób móc rozwijać przedsiębiorstwo niezbędne jest wdrożenie podejścia controllingowego jako centralnego systemu sterowania przedsiębiorstwem.

Controlling – istota

Controlling należy definiować jako proces zarządczy, czyli sprawowanie kontroli nad procesami przedsiębiorstwa. Istotnym zadaniem controllingu jest zatem działanie polegające na ocenie skutków działalności gospodarczej poprzez planowanie, ustalenie celów przedsiębiorstwa i przeprowadzanie działań korygujących, jeżeli zachodzi taka potrzeba. Podejście controllingowe powinno być zatem stosowane wszędzie tam, gdzie stawiane są cele do zrealizowania. Controlling rozumiany jako systemem sterowania w zarządzaniu przedsiębiorstwem powinien być realizowany w każdej jednostce bez względu na rozmiar czy też cel działalności.

System controllingu opiera się na zadaniach opartych o poniższe zasady:

  • wyznaczenie okresu planistycznego,
  • wyznaczenie celu dla tego okresu,
  • opracowanie planu strategicznego,
  • opracowanie planu operacyjnego,
  • kontrola realizacji planu,
  • działania zapobiegające i korygujące,
  • ocenia opłacalności przedsięwzięcia.
Controlling - zadania i proces

Controlling strategiczny i operacyjny

Najbardziej znanym kryterium podziału controllingu jest klasyfikacja ze względu na horyzont czasowy oraz kryterium szczebla zarządzania, gdzie wyróżniamy controlling operacyjny, od którego zaczyna się proces wdrożenia controllingu do przedsiębiorstwa i oznacza on sterowanie przedsiębiorstwem za pomocą zysku oraz controlling strategiczny, który zajmuje się współtworzeniem i oceną ekonomicznych wariantów strategicznych rozwoju przedsiębiorstwa i zapewnieniem długotrwałej jego egzystencji.

Kryterium rozróżnieniaControlling strategicznyControlling operacyjny
Horyzont czasowyDługoterminowyKrótkoterminowy
CeleZabezpieczenie długookresowego rozwoju przedsiębiorstwaRentowność i zysk ekonomiczny
OrientacjaDostosowanie działań przedsiębiorstwa do zmian zachodzących w otoczeniuRegulacja wewnętrznych procesów przedsiębiorstwa
ZadaniaOkreślenie mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa. Stworzenie możliwości trwałego osiągania zyskówMierzenie i ocena wielkości takich jak: przychody, rentowność, wpływy i wydatki

Do głównych funkcji controllingu strategicznego możemy zaliczyć:

  • wspieranie kierownictwa w optymalnym wykorzystywaniu nowych możliwości rozwojowych przedsiębiorstwa,
  • pozyskiwanie i gromadzenie informacji dotyczących otoczenia konkurencyjnego,
  • prowadzenie analiz, nadzorowanie procesów kontroli strategicznej,
  • nadzorowanie i zabezpieczanie implementacji strategii.

Podstawowe zadania controllingu operacyjnego to:

  • koordynowanie i współudział w postawieniu zasadniczych i cząstkowych celów na bazie zatwierdzonej strategii przedsiębiorstwa,
  • opracowywanie planów działań dla centrów odpowiedzialności,
  • kontrola, analiza i regulacja procesu realizacji zatwierdzonych planów działań i budżetów,
  • nadzorowanie procesów planistycznych,
  • określanie mierników oceny stopnia realizacji wyznaczonych planów.

Controlling w obszarach działalności przedsiębiorstwa

Controlling dostarcza informacji o całym przedsiębiorstwie. Dlatego, poza obszarem finansowym, równie skutecznie może być wykorzystywany w zarządzaniu wielkościami związanymi z produkcją, sprzedażą, logistyką, zasobami ludzkimi czy marketingiem.

Controlling działalności R&D skupia się na zapewnieniu dopasowania produktów do wymagań rynku.

Controlling logistyki odpowiedzialny jest za dostarczanie informacji o rynku zaopatrzeniowym, kontrolę nad zużyciem materiałów w stosunku do jakości i organizacji czasu dostaw oraz pozwala optymalizować zakupy zaopatrzeniowe.

Controlling produkcji natomiast spełnia funkcję gwaranta właściwego przebiegu procesu produkcyjnego.

Rolę pośrednika między sterowaniem przedsiębiorstwem nastawionym na osiąganie założonego wyniku a rynkiem pełni controlling sprzedaży.

Controlling personalny służy natomiast określeniu stopnia realizacji celów z obszaru polityki personalnej zawartych w strategii przedsiębiorstwa.

Systemy informatyczne dla procesu controllingowego

Sukces współczesnego przedsiębiorstwa nie jest wynikiem wdrożenia optymalnego procesu biznesowego, a umiejętności jego dynamicznego kształtowania zgodnie ze zmieniającym się otoczeniem biznesowym – jest to możliwe wyłącznie dzięki szybkiej i rzetelnej informacji zarządczej.

Potrzeba dostarczania szczegółowej, wielopoziomowej i wieloprzekrojowej informacji zarządczej sprawiła, że obecnie rola controllingu, jak i wymogi wobec niego ciągle wzrastają.

Sprostanie wyzwaniom jakie stawia rynek oraz właściciele firm przed zarządami jest bardzo utrudnione bez pomocy inteligentnych rozwiązań informatycznych. Działy wspomagające procesy decyzyjne w firmie pozbawione narzędzi, a zobligowane do generowania szeregu raportów, tracą cenny czas na przygotowanie zestawień, zamiast przeznaczyć go na analizę wyników i wskazanie obszarów wymagających wprowadzenia działań zapobiegawczych czy korygujących.

Wdrożenie controlingu powinno obejmować wyznaczone cele i obszary przedsiębiorstwa

Controlling z narzędziami Comarch BI

W Comarch BI zdajemy sobie sprawę z wyzwań jakie stoją przed controllerami. Doskonale znamy zasady na podstawie których określane są zadania działów controllingowych, dlatego w swojej ofercie przygotowaliśmy dedykowane narzędzie wspomagające pracę działów controllignowych.

W praktyce występuje wiele narzędzi controllingowych. Wśród najbardziej popularnych i użytecznych znajdują się:

  • strategiczna karta wyników,
  • analiza ABC/XYZ,
  • analiza progów rentowności,
  • badanie kanałów sprzedaży,
  • analiza wielkości zamówień,
  • rachunek kosztów bezpośrednich,
  • rachunek kosztów działań,
  • identyfikacja wąskich gardeł,
  • wielopoziomowy rachunek marż.

Sprawny i merytoryczny controlling

Narzędzia informatyczne wspierają wszystkie narzędzia controllingowe. Przy pomocy rozwiązań IT możliwe są bardzo dokładne analizy danych. Przewagą systemów IT nad tradycyjnymi metodami są przede wszystkim czas i koszty.

Wynika to głównie z faktu, że dane w większości przypadków są pobierane automatycznie z systemów źródłowych, a następnie alokowane do poszczególnych raportów, które w zależności od potrzeb mogą prezentować dane zgodnie ze strukturą organizacyjną, pełnionymi funkcjami czy w połączeniu z innymi danymi np. technicznymi. Aspekty czasu i kosztów w obecnej rzeczywistości są najistotniejszymi czynnikami w zdobywaniu przewagi na rynku.

Dodatkową korzyścią wynikającą z zastosowania narzędzi informatycznych jest fakt, że dzięki nim controllerzy nie muszą tracić czasu na przygotowywanie standardowych okresowych raportów, a będą mogli zająć się merytoryczną analizą prezentowanych danych.

Właśnie dlatego w Comarch BI podczas projektowania systemów skierowanych do działów controllingowych przyświeca nam jeden cel – stworzyć wysokiej jakości rozwiązania, które będą wspierały i ułatwiały codzienną pracę controllerów, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa.

W swojej ofercie posiadamy rozwiązania które w zależności od potrzeb mogą wspomagać tylko jeden, kilka a nawet całość procesów controllingowych zachodzących w firmie.  

  

Controlling w Comarch BI

Proponowane przez Comarch BI rozwiązania pomagają w rozwiązywaniu problemów w pracy controllerów takich jak:

  • usystematyzowana prezentacja danych,
  • konsolidacja danych,
  • szybkość i jakość dostarczania informacji,
  • analizy danych historycznych,
  • analizy ad-hoc,
  • prezentacja raportów na urządzeniach mobilnych.

Controlling na straży strategicznych celów przedsiębiorstwa

Controlling pozwala na skuteczne działania poprzez ustalenie celów przedsiębiorstwa. Rozwiązania Comarch Business Intelligence dają ogromną przewagę i stanowią istotną wartość dodaną w każdej firmie. Mogą one być zasilane zarówno bezpośrednio z systemów źródłowych, arkuszy kalkulacyjnych lub innych plików, a także poprzez ręczne wpisywanie danych do systemu. Prezentują dane w wielu przekrojach i z różną szczegółowością, zdecydowanie pozwalają zaoszczędzić czas, dzięki czemu kadra zarządzająca ma go więcej na podjęcie właściwych decyzji. 

Skontaktuj się z ekspertem Comarch

Określ swoje potrzeby biznesowe. My zaoferujemy Ci opiekę informatyczną i dedykowane rozwiązanie.

Przejdź do formularza