Rozwiązania mobilne jako rozwinięcie systemów Comarch ERP na stałe zadomowiły się w ofercie Comarch. Zmiany, jakie zachodzą w podejściu odbiorców systemów klasy ERP, sprawiają, że klienci coraz częściej najpierw szukają rozwiązania mobilnego, a dopiero w drugiej kolejności wybierają do centrali firmy system klasy ERP. Na podstawie przykładowej firmy handlowo-usługowo-produkcyjnej prześledźmy, jak rozwiązania mobilne mogą wspierać, a nawet być jedynym narzędziem pracy różnych pracowników w firmie. |
Zamówienie w mniej niż 40 sekund to dla mnie pestka
Nasz wywiad rozpoczniemy od Jana Nowaka – pracownika działu sprzedaży. Pan Jan jest zawsze pierwszy na froncie. Spotyka się z klientami, każdego dnia przemierzając setki kilometrów w poszukiwaniu odbiorców, którzy pozwolą mu spełnić cel postawiony przez regionalnego kierownika sprzedaży – Monikę Ptak. „Comarch ERP Mobile to wymarzone narzędzia pracy” – mówi pan Jan. „W naszej branży bywa różnie: są odbiorcy, którzy uważają, że jestem ostatnią osobą, z którą mają czas rozmawiać. W takich sytuacjach staram się zająć minimum ich cennego czasu – dzięki Comarch ERP Mobile Sprzedaż mogę wystawić zamówienie nawet w 40 sekund, łącznie z wysłaniem e-maila z wydrukiem zamówienia w pliku PDF do klienta. Są też tacy odbiorcy, którzy chcą mi poświęcić nieco więcej czasu. W takiej sytuacji mogę dokładnie omówić oraz pokazać szczegóły towarów na zdjęciach lub krótkich filmikach, przeprowadzić ankietę, zrobić zdjęcia ekspozycji moich towarów na półkach, sprawdzić ceny, w jakich moja konkurencja oferuje swoje towary na półkach odbiorcy, czy też wprowadzić głosowo notatkę ze spotkania. Wszystkie te działania wykonuję, korzystając z wizyt handlowych w Comarch ERP Mobile. Dodatkowo, zwrócę uwagę na fakt, że mam zawsze dostęp do wszystkich transakcji, jakie zarejestrowałem oraz jakie zostały zarejestrowane w centrali firmy dla mojego odbiorcy. Z kolei jeżeli ktoś do mnie zadzwoni, to mogę również i ten fakt od razu odnotować i przesłać informację do centrali”.
Ufaj, ale kontroluj
Monika Ptak, regionalny kierownik sprzedaży, to osoba, która raz jest w trasie, a raz przebywa w centrali firmy, obserwując, co robią jej podwładni w trakcie pracy. Ustawia cele i oczekuje konkretnych wyników. „Moją dewizą jest: ufaj, ale kontroluj” – mówi pani Monika. „Żyjemy w takich czasach, w których każda złotówka zainwestowana w pracownika musi przynieść określony zysk. Każdy zużyty litr paliwa ma przynieść określoną sprzedaż naszych produktów. Patrząc na mapę w Comarch ERP Mobile Flota, mogę zawsze sprawdzić, gdzie znajdują się moi pracownicy. Mogę prześledzić, czy trasa, którą przejechali, miała na celu realizację wyzwań, jakie im postawiłam. Zdarzają się też takie sytuacje, w których musimy wysprzedać zalegający w magazynie towar, czy też potrzebuję nagle zorganizować spotkanie z pracownikami – w takich momentach również korzystam z Comarch ERP Mobile – dyktuję wiadomość, a system przesyła ją w postaci tekstu do wybranych przeze mnie pracowników. W ocenie moich pracowników pomaga mi również obszar Business Intelligence z pakietu Comarch ERP Mobile, który umożliwia mi przeglądanie na moim tablecie raportów ze sprzedaży prowadzonej przez moich podwładnych. Mogę to robić zarówno w firmie, jak i poza nią. Odkąd zostałam regionalnym kierownikiem sprzedaży, spotykam się głównie z naszymi strategicznymi klientami z regionu. W każdej rozmowie biznesowej na temat naszych produktów korzystam z aplikacji Comarch ERP Mobile Sprzedaż, również zainstalowanej na tablecie. Jest to bardzo istotne zwłaszcza w przypadku wprowadzania nowego produktu na rynek. Działanie produktu w praktyce mogę pokazać klientowi na wysokiej jakości zdjęciach oraz krótkich filmikach instruktażowych i już w trakcie prezentacji przyjąć zamówienie lub jeżeli klientowi zależy na czasie, sprzedać wybrane towary, wystawiając fakturę”.
Wydaj szybko, co Ci zadysponują
Kolejną osobą, która pełni ważną rolę w firmie, jest magazynier Tomasz Herman. Przed wdrożeniem aplikacji mobilnej pan Tomasz pracował, bazując na papierowych wydrukach i swoim doświadczeniu w pracy w magazynie. Był z tego zadowolony, jednakże musiał pracować do późna i zdarzało mu się popełniać pomyłki, co również wpływało na jego czas pracy. „Na początku byłem bardzo sceptyczny co do wprowadzenia kolektorów danych z aplikacjąComarch ERP Mobile Magazyn. Przecież do tej pory wszystko działało dobrze. Jak dostałem wydrukowaną dyspozycję, to mogłem sam zdecydować, skąd coś wezmę, a jak zdarzały się jakieś pomyłki, to ich konsekwencją były moje nadgodziny” – zaczyna rozmowę pan Tomasz. „Odkąd pracuję z Comarch ERP Mobile Magazyn, nie mam nadgodzin. Dodatkowo, otrzymuję premię za to, że w krótszym czasie wydaję więcej towarów niż wcześniej. Szef jest zadowolony, a ja wracam o normalnej porze do domu. Zadania do zrealizowania wyświetlane są na ekranie kolektora, który wydaje mi polecenia na zasadzie: idź do położenia XYZ i zeskanuj jego kod, zeskanuj kod towaru i weź 5 sztuk etc. Aplikacja sama prowadzi mnie po magazynie, co przekłada się na szybsze przygotowanie wysyłki towarów. Kiedy z kolei przyjedzie samochód dostawczy z towarem do przyjęcia, jest podobnie – zawsze wszystko przekazane jasno i zrozumiałym dla mnie językiem. Ważne jest też to, że jeżeli okazuje się, że jakiegoś towaru przywieziono za dużo, to Comarch ERP Mobile Magazyn podaje mi miejsce, na które mam odłożyć nadwyżkę towarów. Słyszałem, że w kolejnej aktualizacji już nawet nie będę musiał czytać poleceń, tylko aplikacja będzie je czytać za mnie”. Zapytaliśmy pana Tomasza o kwestię inwentaryzacji. I tu magazynier z entuzjazmem odpowiada: „Inwentaryzacja w naszym magazynie to bajka. Każdy dostaje wybraną część magazynu i inwentaryzuje. Co ważne, przy 90 tys. towarów aplikacja działa płynnie, a odczyty realizujemy jeszcze szybciej niż kiedyś, gdy używaliśmy długopisu i kartki. Żona już nie musi czekać na mnie z kolacją”.
Nasz klient to zadowolony klient
Dotarliśmy w końcu do prezesa firmy – Stefana Matyjewskiego. „Wydając pieniądze na system klasy ERP, byłem od samego początku przekonany, że jest to dobra inwestycja w przyszłość mojej firmy. Na aplikacje mobilne patrzyłem troszkę jak na gadżety, jednakże partner Comarch, który sprzedał i wdrażał system klasy ERP, przekonał mnie do ich zakupu, pokazując korzyści, jakie płyną z ich zastosowania, oraz udowadniając mi, że dzięki nim uzyskam przewagę konkurencyjną. Teraz wiem, że było warto. Zamówienia spływają do firmy szybciej dzięki temu, że sprzedawcy mogą je od razu po wyjściu od klienta wysłać do centrali, korzystając z Comarch ERP Mobile Sprzedaż. Dużo dokładniej planujemy proces produkcyjny ora z szybciej przesyłamy zamówione towary do naszych odbiorców. Magazyn działa krócej, a wydaje i przyjmuje więcej towarów niż wcześniej. Dzięki wykorzystaniu kolektorów danych z Comarch ERP Mobile Magazyn również inwentaryzacja zajmuje dużo mniej czasu. Wdrożenie nowego pracownika w mojej firmie nie stwarza żadnych problemów. Ostatnio uruchomiliśmy najmłodszą aplikację mobilną Comarch ERP Mobile Flota. Dzięki niej jeszcze lepiej kontroluję koszty oraz łatwiej jest mi ocenić moich pracowników. Ostatecznie również ja pracuję na aplikacji mobilnej, a dokładniej na Comarch ERP Mobile BI. Będąc w podróży, nie muszę otwierać laptopa, wystarczy smartfon lub tablet i na podstawie przygotowanych wcześniej raportów mogę ocenić kondycję mojej firmy. Co ważne, nie są to tylko zdjęcia raportów, ale w pełni funkcjonalne arkusze i wykresy z danymi. W Comarch ERP Mobile BI mogę przeglądać dane, filtrując je dowolnie, zmieniając perspektywę ich wyświetlania czy też formę – tabela, wykres słupkowy, liniowy etc. – wszystko to pomaga mi w podejmowaniu właściwych decyzji. Warte podkreślenia jest też to, że z Comarch ERP Mobile BI korzystają również inni uprawnieni do tego pracownicy mojej firmy. Po wdrożeniu systemu Comarch ERP XL oraz aplikacji mobilnych postawiłem moim sprzedawcom dużo wyższe targety sprzedażowe niż wcześniej – chciałem sprawdzić, czy moja inwestycja jest w stanie przy- nieść konkretny zysk. Okazało się, że dzięki aplikacjom z pakietu Comarch ERP Mobile moi pracownicy działali dużo wydajniej i spełnili postawiony cel. Ale najbardziej zaskoczony byłem wtedy, kiedy musiałem wypłacić premię po kolejnym podniesieniu targetów. Cóż, takie premie mogę wypłacać zawsze”.
Aplikacja ma pomagać, a nie przeszkadzać
Mimo iż autorzy słów są wymyśleni, to mówią głosem poznanych przeze mnie na różnych spotkaniach klientów i partnerów firmy Comarch. Dewizą osób pracujących nad stworzeniem i sprzedażą rozwiązań mobilnych jest dostarczanie systemów, które uniezależniają pracę od miejsca jej wykonywania. Aplikacja ma w jak największym stopniu być dopasowana do potrzeb konkretnego użytkownika: innego interfejsu oczekuje magazynier, innego sprzedawca, a jeszcze innego prezes firmy. Filozofia rozwoju gamy rozwiązań mobilnych Comarch ERP Mobile ma na celu wzajemne przenikanie i uzupełnianie się potrzebnych narzędzi, tak aby osoby na nich pracujące miały dostęp do wszystkich niezbędnych funkcji w jednym miejscu. Wszystko dostępne w intuicyjnym interfejsie zgodnym z panującymi trendami rozwoju aplikacji na platformę Android. Aplikacje mobilne, o których mowa w tym artykule, współpracują z systemami klasy ERP: Comarch ERP XL, Comarch ERP Optima oraz Comarch ERP Altum.
Zachęcam do zapoznania się z wersjami demo naszych aplikacji dostępnymi w Google Play oraz przesyłania na adres e-mailowy mobile@comarch.pl sugestii rozwojowych, tak abyśmy wspólnie mogli ulepszać nasze produkty, a tym samym – aby Państwu jeszcze lepiej się na nich pracowało.
Autor: Piotr Budzinowski Product Manager systemów ERP, Comarch
Artykuł pochodzi z magazynu Nowoczesne Zarządzanie nr 1/2013.
Skontaktuj się z ekspertem Comarch
Określ swoje potrzeby biznesowe. My zaoferujemy Ci opiekę informatyczną i dedykowane rozwiązanie.
Przejdź do formularza