W biznesie zmienia się wszystko. Doskonale wiedzą o tym przedsiębiorcy działający na rynku kilka czy kilkanaście lat. Ewolucja obsługi klienta, nowe formy prezentacji usług, rewolucje mobilne i wiele, wiele innych aspektów prowadzenia firmy. Nie zmienia się jednak jedno – konieczność ciągłego rozwoju i kształcenia. To, jak efektywnie do tego podejść, zmienia się jednak nieustannie. |
Wiedza i wykształcenie pracowników stanowi dla przedsiębiorstw nieocenioną wartość. Nie zapominajmy jednak o prostej regule mówiącej, że nie można stać w miejscu, bo kto nie idzie do przodu, ten się cofa. Dlatego warto ciągle inwestować w kapitał ludzki, jakim są pracownicy. Rozległa i aktualna wiedza przekłada się na m.in. pewnie podejmowane decyzje, kreatywność i znajomość bieżących trendów w danym sektorze. Jednak kształcenie pracowników to również koszty, na które nie zawsze można sobie pozwolić.
Od tablicy do chmury
Postawmy się na chwilę na miejscu pracownika, który ma wziąć udział w tradycyjnym, stacjonarnym szkoleniu. Dostaje on z góry ustalony termin kursu, w miejscu pracy lub poza nim, dodatkowo musi z wyprzedzeniem wypełnić swoje obowiązki, które by wykonywał w tym czasie. W związku z tym, w zależności od dyspozycji dnia, wyciąga z samego szkolenia mniej lub więcej wiedzy.
Oczywiście w przypadku niektórych kursów nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu ze trenerem. Jednakże są to jedynie pojedyncze przypadki. Wyobraźmy sobie teraz tę samą sytuację, ale tym razem pracownik bierze udział w e-szkoleniu. Zapisuje się na nie za pośrednictwem Internetu, może mieć z góry określony termin jego ukończenia (motywacja), jednak godziny, w których zapozna się z materiałami, wybiera sam. Odpada więc problem zdublowanych terminów i ustawiania wszystkich innych tematów w pracy pod szkolenie. Co więcej, ma możliwość wielokrotnego powracania do materiałów szkoleniowych, a najciekawszymi informacjami może w prosty sposób podzielić się ze współpracownikami. To możliwości, które są rzadkością w przypadku tradycyjnych szkoleń.
Postaw na wyobraźnię
E-learning to wiele dodatkowych możliwości, które ciężko uzyskać, biorąc udział w standardowym szkoleniu. Mowa tutaj o interaktywności. Weźmy za przykład szkolenie Ekspert Chmury (www.Ekspert.iComarch24.pl), pierwsze w Polsce kompleksowe szkolenie internetowe dotyczące chmury obliczeniowej. Uczestnik po zapisaniu się na kurs codziennie otrzymuje dawkę wiedzy, z którą może zapoznać się w dogodnym dla niego czasie. Koniec każdej lekcji to zadanie, które pozawala mu utrwalić wiedzę, a same lekcje prezentowane są przy wykorzystaniu różnych form przekazu: od zwykłej treści urozmaiconej grafikami, przez infografiki i filmy, aż po interaktywne prezentacje. Dodatkowo, kurs zakończony jest egzaminem online, którego zdanie skutkuje otrzymaniem imiennego certyfikatu. Tego typu szkolenia to doskonały przykład, jak nie odchodząc od biurka, w dogodnych dla siebie godzinach, podnieść swoje kompetencje i śledzić na bieżąco rynkowe trendy. Nie zapominajmy też o cenie. Zazwyczaj szkolenia e-learningowe są tańsze niż tradycyjne, przy czym nie tylko zachowują poziom i jakość kształcenia, ale w niektórych przypadkach, dzięki multimedialnym dodatkom, go przewyższają. W sieci znajdziemy też sporą liczbę szkoleń zupełnie bezpłatnych, którym bez wątpienia warto się przyjrzeć.
Każdy z nas przyswaja materiał w różnym tempie. Biorąc udział w e-learningowym kursie, czyli szkoląc się indywidualnie, można poświęcić na dany materiał tyle czasu, ile potrzeba, obejrzeć prezentację ponownie, wrócić do materiałów w autobusie, np. przeglądając je na smartfonie lub tablecie, lub po prostu przeanalizować całość szkolenia od początku, w żaden sposób nie będąc uzależnionym od tempa narzucanego przez grupę i szkoleniowca.
Szkolenia typu e-learning to nie tylko elastyczność, interaktywność i cena. Dla przełożonych to również możliwość kontroli, gdyż mogą na bieżąco śledzić postęp pracowników oraz obserwować wyniki ich kształcenia. Jednak to narzędzie kontroli stanowi również doskonały motywator dla samych pracowników, którzy wiedząc, że muszą zrealizować konkretne szkolenie w danym terminie, tak organizują swój czas pracy, aby to osiągnąć, nie narażając tym samym codziennych obowiązków.
Autor: Mateusz Kłósek, Project Manager Comarch Cloud
Artykuł pochodzi z magazynu Nowoczesne Zarządzanie nr 1/2014.
Skontaktuj się z ekspertem Comarch
Określ swoje potrzeby biznesowe. My zaoferujemy Ci opiekę informatyczną i dedykowane rozwiązanie.
Przejdź do formularza