Platformizacja bankowości kluczowym tematem Mobey Forum w siedzibie Comarch w Krakowie

W dniach 22–23 maja siedziba Comarch gościła cokwartalne spotkanie członków Mobey Forum na Q2 2024 w Krakowie. Była to doskonała okazja do dzielenia się wiedzą biznesową… oraz walki rycerskiej.

Mobey Forum to międzynarodowe stowarzyszenie non-profit, będące platformą do dzielenia się wiedzą i nawiązywania kontaktów w ogólnie pojętej branży finansowej. Spotkania członków odbywają się co kwartał w różnych miejscach na świecie.

Głównym tematem tej edycji spotkania była "Platformizacja bankowości: API, otwarte finanse, usługi dodane w bankowości i poza nią". To istotny obecnie temat – raczej wszyscy są zgodni co do tego, że banki muszą wprowadzać otwarte platformy i aktualizować starsze systemy, aby realizować zakładane strategie wzrostu w poszczególnych obszarach.

Rejestracja Mobey Forum

Podczas dwóch dni konferencji, nasi goście wysłuchali wnikliwych prezentacji na temat bankowości cyfrowej i strategii platformowych, a także w ramach grup eksperckich dzielili się swoimi spostrzeżeniami na temat tego, co mogą wnieść do tematów takich jak płatności, cyfrowe ID, cyfrowe portfele i AI.

Taru Möller z Nordea powitała gości jako wiceprzewodnicząca rady dyrektorów Mobey Forum, a następnie Andrzej Przewięźlikowski, wiceprezes zarządu Comarch i dyrektor sektora Finanse, wygłosił inauguracyjne przemówienie na temat działalności Sektora Usług Finansowych Comarch, technologii i trendów, społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) oraz znaczenia obszaru R&D w utrzymaniu elastyczności biznesowej i konkurencyjności w branży bankowej.

Andrzej Przewięźlikowski

Magdalena Kubisa, dyrektor ds. rozwoju biznesu w BLIK, przedstawiła rewolucję płatności BLIK w Polsce, historię sukcesu i plany na przyszłość. Następnie Anna Grechowicz-Dorosz zaprezentowała wdrożenie Comarch Open Platform w Credit Agricole Bank Polska S.A. oraz sposób, w jaki połączyć dwa oddzielne biznesy, bankowość i leasing, w kompleksowy ekosystem zapewniający bezproblemową integrację usług dla klientów Credit Agricole.

Anna Grechowicz-Dorosz

Pierwszy dzień zakończył się nie jedną, ale nawet dwoma walkami! Pierwsza była fantastyczna debata Fight Club na temat wbudowanych usług na platformach zewnętrznych pomiędzy Sarą Häger (Enable Banking) i Clemensem Müllerem (George Labs), którą moderował Pål Krogdahl (Samlink).

Kilka godzin później w restauracji Wierzynek wybuchła najprawdziwsza walka, tym razem na miecze, a nie tylko słowa. Walczyli w niej jednak nie nasi goście, a doświadczeni rekonstruktorzy – była to część rozrywkowa dopasowana do średniowiecznego klimatu tego historycznego miejsca w sercu Krakowa, w ramach networkingu.

Restauracja Wierzynek

Drugiego dnia Alexey Kapustin z Raiffeisen Digital Bank AG opowiedział historię budowy nowego banku multirynkowego w formie platformy cyfrowej w Raiffeisen oraz jak wykorzystać dane, koncentrując się na kluczowych potrzebach klientów, prostocie i niezależnym narzędziu do pozyskiwania klientów.

Następnie Erlend Sundvor podzielił się fascynującą podróżą Eika Gruppen w harmonizowaniu infrastruktury w ramach całej grupy bankowej, aby optymalizować wartościowe partnerstwa poprzez wprowadzenie standaryzacji dla norweskich klientów. Liisa Kanniainen przedstawiła natomiast bardzo wnikliwą prezentację na temat tego, jak platformizacja wpływa obecnie na ekosystemy zarządzania gotówką, na przykładzie działalności banku Nordea w krajach nordyckich.

Mobey Forum

Ferenc JoóMarcin Wąsikowski z UNIQA podzielili się swoimi doświadczeniami w kształtowaniu obecnych trendów cyfrowych i omnikanałowości w ubezpieczeniach, na przykładzie współpracy jednego z zespołów z mBankiem przez ostatnie dziesięć lat.

Matteo Bernardoni opowiedział niezwykłą historię zakładania i rozwoju pośrednictwa hipotecznego w UBS. Przedstawił wyzwania związane z definiowaniem potrzeb klienta – tą potrzebą jest dom, a nie sam kredyt, o czym się czasem zapomina. Podejście skoncentrowane na kliencie było kluczowe w strategicznych rozważaniach na temat usług dodanych i tworzenia rynku w Szwajcarii.

W następnym niezwykle istotnym punkcie konferencji były dyskusje w grupach eksperckich na tematy integracji w ramach platformy zewnętrznej, elementów zwycięskiej platformy bankowej, przypadków użycia usług dodanych oraz optymalizacji infrastruktury. Poprowadzili je odpowiednio Seweryn Bąk, Pål Krogdahl, Cédric Sieber i Sami Uski.

W finałowej części prezentacji Amadeus von Kummer przedstawił argumenty na temat tego, dlaczego pożyczki dla MŚP są niewystarczające i jak naprawić to przy pomocy pożyczek cyfrowych. Segment MŚP jest niedostatecznie obsługiwany przez banki, więc fintechy nie muszą konkurować z nimi cenowo. Na koniec bardzo wnikliwą prezentację wygłosił Petter Lee-Johannessen, który na konkretnych przykładach podzielił się przyszłościowym podejściem DNB do tematu obecności banku w ramach różnych ekosystemów.

Nicolas Cramer i Clement Müller podsumowali spotkanie. Przedstawili kluczowe wnioski w formie interaktywnej ankiety, w której obecni członkowie podzielili się tym, co jest wg nich najistotniejsze w dziedzinie platformizacji bankowości. Najczęściej pojawiały się hasła takie jak "strategia", "klient", "innowacja" czy "elastyczność".

Seweryn Bak

Możliwość goszczenia Mobey Forum w krakowskiej siedzibie Comarch była wyjątkowym doświadczeniem. Mobey daje członkom przestrzeń dla wnikliwych dyskusjach na tematy strategii i technologii wykorzystywanych w cyfrowych usługach finansowych. Banki i eksperci prowadzą istotny dialog, zadają najbardziej palące pytania i kwestionują nawzajem swoje strategie. Pozwala to wszystkim na wzajemne inspirowanie się i wyprzedzanie nadchodzących zmian. Wspaniała okazja do spotkania z kolegami z branży i nauki od pasjonatów – mówi Seweryn Bąk, dyrektor ds. sprzedaży w Comarch, który poprowadził jedną z dyskusji eksperckich.

Jesteśmy wdzięczni, że mogliśmy gościć u siebie tak wspaniałych gości z branży bankowej i dać im przestrzeń do inspirujących dyskusji, nawet jeśli tylko przez ten krótki czas podczas Mobey Forum. Z całą pewnością było to znaczące doświadczenie dla Comarch i mamy nadzieję, że spotkanie sprawiło wam tyle samo radości, co nam.

Serdeczne podziękowania dla naszego zespołu organizacyjnego i partnerów w Mobey Forum. Do zobaczenia na spotkaniu Q3 w Sztokholmie!

Skontaktuj się z ekspertem Comarch

Powiedz nam o potrzebach Twojej firmy. Znajdziemy idealne rozwiązanie.