Co się dzieje wewnątrz procesu uzyskania dostępu?
W czasie trwania sesji, wewnątrz systemu bankowości internetowej, użytkownik może wykonywać szereg operacji takich jak np.:
- podgląd salda,
- przegląd historii transakcji,
- przegląd danych osobowych,
- edycja danych osobowych,
- deklaracja zaufanych odbiorców,
- definiowanie nowego przelewu.
Część z nich wymaga od użytkownika dodatkowej aktywności mającej na celu poświadczenie tożsamości w ramach sesji już po zalogowaniu. W bankowości internetowej autoryzacja może być zrealizowana na różne sposoby:
Warto zaznaczyć, że wiadomości SMS są jedną z opcji autoryzacji, chociaż nie są one najbardziej bezpieczne w porównaniu do innych metod, takich jak powiadomienia wypychane.
W momencie kiedy użytkownik będzie chciał wykonać operację uznawaną za krytyczną (szczególnie ważną, narażoną na niebezpieczeństwo), system może poprosić użytkownika o przepisanie kodu autoryzacyjnego wygenerowanego w odpowiedzi na żądanie serwera. Najczęściej kod ten wysyłany jest do użytkownika za pośrednictwem odseparowanego kanału (SMS), albo jest generowany na zewnętrznym urządzeniu (np. tokenie OTP).
Weryfikacja danych i metody uwierzytelniania
Gdy kod zostanie przepisany, a zlecenie zaakceptowane, dane wraz z podpisem wysyła się do serwera. Na serwerze następuje weryfikacja danych. Dane identyfikacyjne są porównywane z danymi przechowywanymi w bazie danych, aby potwierdzić ich tożsamość. Jeśli przesłane dane są poprawne, a system uzna, że nie zostały sfałszowane, operacja zostaje przekazana do realizacji.
Powyższy scenariusz pozwala wierzyć, że to użytkownik jest autorem przelewu, ze względu na znajomość kodu autoryzacyjnego, który został wysłany do niego wcześniej zdefiniowanym, odseparowanym kanałem (np. poprzez SMS). Taki podział utrudnia przestępcy przeprowadzenie ataku na podstawie znajomości danych autoryzacyjnych użytkownika, których pozyskanie jest stosunkowo proste.