Korzyści z oprogramowania do automatyzacji procesów biznesowych w sektorze finansowym
- Opublikowano
- 4 min czytania

Na stronach internetowych GK Comarch zarówno my jak i nasi partnerzy stosujemy pliki cookie i targetowanie. Pliki cookie (inaczej „ciasteczka”) to niewielkie pliki tekstowe wysyłane do przeglądarki przez witrynę, którą odwiedzasz w danym momencie. Stosujemy je w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania strony oraz w celach analitycznych, statystycznych, marketingowych i reklamowych – do serwowanie reklam, których treść jest oparta na odwiedzanych przez Ciebie stronach GK Comarch (remarketing).
Zgodę na pliki cookie możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie”. Jeśli chcesz dostosować swoje wybory, kliknij „Ustawienia”. Możesz w dowolnym momencie cofnąć pierwotnie udzieloną zgodę lub dokonać zmiany preferencji, klikając przycisk „Ustawienia”.
Korzystanie z plików cookie we wskazanych powyżej celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych. Administratorem Twoich danych jest Comarch SA. W niektórych przypadkach administratorami mogą być również nasi partnerzy.
Więcej informacji znajdziesz w Informacji o przetwarzaniu danych oraz Polityce cookies.
Od początku XXI wieku obserwujemy silny trend digitalizacji rozwiązań finansowych. Ich początkowym celem było odtworzenie procesów papierowych w cyfrowym świecie, wraz z automatyzacją poszczególnych zadań. Obecny trend to znaczący wzrost zainteresowania automatyzacją procesów biznesowych (już nie tylko pojedynczych zadań, a całych) poprzez wykorzystanie technologii informatycznych i narzędzi. Ta transformacja ma pozytywny wpływ nie tylko na efektywność, ale także na poziom kontroli, a tym samym na zmniejszenie ryzyka związanego z konkretnymi regulacjami.
Cofinansowe instytucje mogą zyskać dzięki wykorzystaniu oprogramowania i technologii automatyzacji?
Minimalizując udział czynnika ludzkiego w poszczególnych etapach procesu, maleje ryzyko błędu, wraz z kosztem ewentualnej korekty. Lista procesów, które można zautomatyzować, a następnie zoptymalizować, obejmuje prawie wszystkie obszary działalności finansowej – od wprowadzania danych, przez integrację z zewnętrznymi bazami danych, aż po wykrywanie potencjalnych oszustw lub rozliczanie list płatności.
Automatyzując niektóre procesy, instytucje finansowe mogą lepiej alokować swoje zasoby i skupiać się na budowaniu relacji z klientami. Dodatkowo, zmniejszenie kosztów pracy oraz możliwość przetwarzania 24/7 bez potrzeby ingerencji ludzkiej, bezpośrednio zwiększa marżę.
W wyniku automatycznego wprowadzania danych, instytucje mają większe możliwości kontroli ich zgodności z formalnymi wymaganiami rynkowymi, a tym samym śledzenia zmian i audytowania swojej działalności. Ułatwia to nie tylko ich codzienne przetwarzanie, ale także współpracę z organami regulacji finansowej i innymi organami kontrolipaństwowej.
Krótszy czas przetwarzania operacji i wniosków znacząco zwiększa zadowolenie klientów. Jeśli dodamy do tego inteligentne procesy, które codzienne personalizują doświadczenia klientów, znacząco zwiększymy ich lojalność. To z kolei otworzy drogę do zwiększenia marży poprzez upselling lub rozszerzenie oferty sprzedaży dostępnych usług.
Szybko rozwijający się rynek wymaga łatwo dostosowalnych rozwiązań. Pomaga w tym technologia chmurowa, która umożliwia automatyczne skalowanie rozwiązań i jednocześnie kontrolę nad optymalnym wykorzystaniem zasobów. Wdrożenie uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji zapewnia szybszą adaptację do zmieniających się wymagań zarówno regulatorów, jak i klientów. Dodanie technologii mobilnych, takich jak czytniki QR czy geolokalizacja, pomaga w szybszym przetwarzaniu danych i lepszym docieraniu do klientów z ofertami – nawet zanim zaczną ich szukać.
Pomimo oczywistych korzyści automatyzacji procesów, instytucje finansowe muszą być świadome wyzwań, przed którymi stoją. Integracja istniejących rozwiązań z nowymi technologiami może być kosztowna, dlatego transformacja powinna być planowana krok po kroku, uwzględniając niezbędne integracje. Ponadto, rosnące standardy bezpieczeństwa, które są wyjątkowo wymagające w świecie finansowym, sprawiają, że rozwiązania muszą być sprawdzane pod kątem cyberbezpieczeństwa.
Choć wdrożenie procesów automatyzacji wymaga odpowiedniego przygotowania, decyzja o ich wdrożeniu jest dość prostą, ponieważ optymalizacja może być osiągnięta w prawie wszystkich obszarach działalności. Tym bardziej, że jest to także sposób na budowanie przyszłościowych rozwiązań – bez ich wdrożenia, ryzyko utraty klientów wzrasta każdego dnia.
Zobacz nasze rozwiązanie: Comarch Open Platform
Dyrektor Działu Doradztwa Bankowości Biznesowej w Comarch
29.01.2025
Dyrektywa NIS2 wprowadza kluczowe zmiany dla sektora finansowego. Sprawdź, jak wpłynie na banki, ubezpieczenia i fintech oraz jakie nowe regulacje trzeba wdrożyć.
05.12.2024
Poznaj metody uwierzytelniania i autoryzacji w bankowości. Dowiedz się, jak chronić dane i zapobiegać zagrożeniom w cyfrowym świecie.
21.11.2024
Dowiedz się, jakie technologie i regulacje zapewniają bezpieczeństwo bankowości internetowej, chroniąc dane klientów i przeciwdziałając cyberzagrożeniom.
Powiedz nam o potrzebach Twojej firmy. Znajdziemy idealne rozwiązanie.