Biegłość we współczesnym faktoringu – część 2: Najlepsze strategie migracji danych
- Opublikowano
- 5 min czytania
W pierwszej części naszego cyklu zapoznaliśmy się z dobrymi praktykami, o których należy pamiętać przy wdrażaniu oprogramowania. Dzisiaj przedstawiamy strategie migracji danych, które są niezbędne, aby bezproblemowo dokonać wdrożenia oprogramowania faktoringowego.
Dla firm faktoringowych dążących do płynnego wdrożenia, ścieżka migracji danych klientów sprowadza się do wyboru pomiędzy dwoma różnymi podejściami: metodą Big Bang i metodą Friends and Family. Pierwsza z nich to szybki skok strategiczny, druga – skrupulatnie zaplanowana podróż. Każda z nich niesie ze sobą szereg korzyści, wyzwań i, co najważniejsze, ma wpływ na zadowolenie użytkowników.
Zagłębmy się w te strategie, analizując je krok po kroku, jak i wynikające z nich konsekwencje, aby znaleźć optymalną ścieżkę migracji danych klientów, która nie tylko zapewni płynną pracę, ale także zadba o relacje z klientami i ich satysfakcję.
Pierwszą strategią jest strategia migracji Big Bang
To strategia w której przeniesienie wszystkich klientów odbywa się w jednym czasie. Można to zrobić np. w weekend, aby klienci faktora mogli rozpocząć tydzień z nowym systemem. W tym podejściu kluczowe jest zapewnienie kampanii informacyjnej, wcześniejszej prezentacji nowego systemu i odpowiedniego szkolenia przed tą operacją, aby klienci, którzy będą korzystać z nowego systemu nie zostali zaskoczeni nagłymi zmianami.
Druga strategia to podejście Friends and Family
W trakcie migracji do nowego systemu, w pierwszej kolejności należy zadbać o klientów, z którymi już mamy wypracowaną relację biznesową. Wielu z nich ucieszy się, że znaleźli się w grupie pierwszych osób mogących skorzystać z nowych rozwiązań. Kolejne grupy klientów przenoszone są w kolejnych etapach. Warto wspomnieć o zebraniu opinii klientów z grupy Friends and Family na temat korzystania z nowego systemu – jest to niezwykle istotne. Dzięki temu będziemy mogli odpowiednio wcześnie zareagować i wprowadzić potrzebne zmiany jeszcze przed zakończeniem migracji. Jednocześnie nowym klientom także od samego początku prezentowana jest najnowsza wersja systemu – nie ma sensu zapoznawać ich ze starym systemem, który za chwilę zostanie zastąpiony.
Po rozważeniu tych plusów i minusów, metoda Friends and Family wydaje się być nieco lepszym wyborem ścieżki migracji danych klientów. Stopniowa migracja zorientowana na klienta sprzyja płynniejszemu przejściu do nowego systemu i pozwala na uwzględnienie opinii klienta, a więc także na lepszą personalizację. Takie podejście nie tylko minimalizuje wszelkie możliwe komplikacje, ale również podkreśla zaangażowanie firmy oraz chęć zapewnienia odpowiedniego poziomu satysfakcji klienta, zrozumienie potrzeb. Pozwala to na szybką reakcję i umiejętne dostrzeganie przyszłych potrzeb.
W naszej serii omówiliśmy kilka najlepszych praktyk i strategii migracji danych, pozwalających na skuteczne wdrożenie oprogramowania faktoringowego. Wykorzystując tę wiedzę, instytucje finansowe mogą skuteczniej współpracować z dostawcami oprogramowania, wprowadzając razem z nimi nową jakość w branży faktoringowej. Jednocześnie należy przy tym zadbać o potrzeby klientów, zarówno starych jak i nowych.