Czy trendy kreują liczby, czy może jest odwrotnie? Trendy faktoringowe 2022 roku
- Opublikowano
- 2 min czytania
Trzy kwartały roku 2022 za nami. W tym czasie dało się zauważyć kilka trendów w branży faktoringowej, które warto omówić w szerszym kontekście. Przyjrzyjmy się kilku liczbom:
3 biliony EUR
To obrót faktoringowy w roku 2021 na świecie, podany przez Factor Chain International. Obrót ten był wyższy o 13,6% niż w roku 2020[WS1] . To świadczy nie tylko o tym, że branża faktoringowa jest odporna na kryzysy i zawirowania makroekonomiczne, ale usługa faktoringu staje się coraz bardziej atrakcyjna dla przedsiębiorców.
Warto wspomnieć o rozwiązaniach, jakie może zapewnić system:
Skalowalność – nowoczesna technologia pozwala, aby system sam dobrał odpowiednie moce obliczeniowe, potrzebne do sprawnego działania w warunkach stale zwiększającej się liczby użytkowników lub objętości przetwarzanych danych. Wiąże się to ze zwiększeniem zapotrzebowania na zasoby sprzętowe lub zasoby programu.
Architektura mikroserwisów – styl tworzenia architektury aplikacji implementujący wzorzec architektury zorientowanej na usługi. Nowoczesna aplikacja nie jest już monolitem, tak jak było to kilka lat temu. Dzięki temu rozwiązaniu system może być częściej ulepszany, a co więcej, ulepszanie jednego mikroserwisu nie wpłynie negatywnie na dostępność innego.
Dostępność – system powinien być dostępny przez całą dobę. Warto tutaj przytoczyć awarie wielkich serwisów, takich jak Facebook: przestój 2-3h powoduje, że jakakolwiek informacja o tym, że użytkownicy końcowi wyrażają swoje niezadowolenie znajduje medialny odzew o globalnym zasięgu. A przecież mówimy tu o portalu społecznościowym. Jeśli weźmiemy pod uwagę poważniejsze serwisy, np. systemy bankowe, reakcja klientów końcowych może mieć daleko poważniejsze skutki dla operatora. W tym przypadku ograniczone mogą być dostępność do środków, możliwość realizacji przelewów i swoich zobowiązań płatniczych, a przecież są to sprawy kluczowe dla wszystkich klientów banku.
464 strony instrukcji
To liczba stron instrukcji obsługi samochodu marki premium. I tu pojawia się pytanie: czy ktoś w ogóle czyta tego typu instrukcje?
Dla przykładu: kupując dziś telefon komórkowy, w pudełku znajdziemy telefon i kabel USB. Nie znajdziemy tam natomiast instrukcji. Producent zakłada, że użytkownik końcowy będzie potrafił intuicyjnie obsłużyć każdy telefon, bez konieczności zajrzenia do instrukcji.
Kolejnym pytaniem, które warto zadać to: czy system powinien zawierać instrukcję obsługi, czy może wystarczą tutoriale najbardziej skomplikowanych funkcji w systemie?
Może powinniśmy założyć, że podstawowe czynności (np. przelewy) jesteśmy już w stanie wykonywać intuicyjnie i nie wymagają one instrukcji? Oczywiście, dostawcy IT muszą taką dokumentację dostarczyć. Dodatkowo, opis infrastruktury systemu czy sprzętu niezbędnego do działania systemu jest niezbędna, jednak może powoli kreuje się tu nowy trend?
600 milionów faktur – jeśli przyjmiemy, że średnia wartość na fakturze skupowanej przez firmę faktoringową to 5 tys. EUR i podzielimy przez to wcześniej przywołaną wartość obrotu faktoringowego na świecie w 2021 (3 biliony EUR), to właśnie tyle faktur powinien obsłużyć system.
Tu powinniśmy się skupić na tym, jak usprawnić pracę pracowników faktora, którzy na co dzień pracują w systemie faktoringowym. Warto wyróżnić zwłaszcza automatyzację kilku aspektów:
a) generowania, parametryzacji oraz wprowadzania umów do systemu;
b) dopasowywania płatności – przy użyciu odpowiednich algorytmów, osiągnięcie 85–90% jest tu realne, co znacznie ułatwi pracę zespołów operacji faktoringowych;
c) usprawnienia pracy ryzyka – to także jest niezwykle istotne. Po zgłoszeniu kontrahenta do umowy przez klienta końcowego, ryzyko powinno otrzymać dane sprawdzone przez wszystkie dostępne bazy, a dodatkowo raport powinien zostać poparty wygenerowaną przez AI informacją na temat ryzyka bankructwa kontrahenta w najbliższym czasie.
Wszystkie czynniki prowadzą do jednego – uwolnienia czasu pracowników faktora, aby mogli przeznaczyć go na inne czynności:
„Utrzymuj stały kontakt z klientami. Jeśli rozmawiają z nami, nie mają czasu na rozmowy z konkurencją.“ — Jack Welch
To właśnie zadbanie o klienta jest dziś kluczowe.
W mojej ocenie, w ciągu 3–5 lat faktoring będzie nie tylko najważniejszym produktem wśród przedsiębiorców, ale także wśród instytucji finansowych. Oczywiście elastyczność czy lepsza dywersyfikacja ryzyka to tylko niektóre z zalet faktoringu.
Jednak w najbliższej przyszłości, gdy utrzymanie i zadbanie o płynność finansową będzie miało jeszcze bardziej kluczowe znaczenie, żaden produkt nie sprawdzi się tak dobrze jak faktoring.