Czy zablokowany kanał Sueski ma coś wspólnego z faktoringiem? O tym, jak „zatory” płatnicze przeszkadzają w prowadzeniu biznesu
- Opublikowano
- 2 min czytania
W ostatnich dniach marca 2021 miało miejsce zablokowanie kanału Sueskiego poprzez kontenerowiec Ever Green. Zator spowodował nie tylko ogromne problemy z transportem i ogromne straty finansowe, ale pokazał także, jak brak „przepływu”, spowodowanego tym wypadkiem, może wpłynąć na wiele dziedzin życia.
Sprawa podobnie wygląda przy zarządzaniu płynnością finansową w przedsiębiorstwie. Brak płatności może stworzyć wiele problemów nie tylko dla firmy, ale także dla partnerów biznesowych. Dzisiejsze realia wymuszają na przedsiębiorcach sprzedaż towarów z odroczonym terminem płatności. Oczywiście terminy te różnią się ze względu na branżę, jednak 60, a nawet 90-dniowy termin płatności staję się powoli codziennością. Należy zauważyć, że owe 90 dni to termin od sprzedaży „wytworzonego już towaru” i wystawienia faktury. Jednak wyprodukowanie towaru trwa np. kolejne 30 dni. Czyli na samym początku firma musi zamrozić gotówkę na 120 dni i czekać aż kontrahent zapłaci za towar. W tym czasie przedsiębiorca musi płacić swoje rachunki, pensje pracowników czy raty kredytowe oraz leasingowe. Kolejny problem pojawia się w momencie, gdy kontrahenci przestają płacić w terminie i pojawiają się zatory płatnicze.
.
Rodzi to problemy, które mogą się coraz bardziej nawarstwiać, dodatkowo cierpi reputacja firmy, gdyż sama przestaje posiadać zdolność do regulowania swoich zobowiązań. Brak płynności może doprowadzić w najgorszych przypadkach do upadku firmy. Powstaje tak zwany efekt motyla, jedno zdarzenie w postaci braku terminowej płatności od kontrahenta powoduje szereg niepożądanych działań. W tym wypadku pomocny może okazać się faktoring, gdzie przedsiębiorca posiadający umowę faktoringową po zgłoszeniu faktury do systemu w ciągu kilkunastu minut otrzymuje środki na swój rachunek bankowy. Cała transakcja może być dodatkowo zabezpieczona przez firmę ubezpieczeniową, dzięki czemu ryzyko niewypłacalności kontrahenta jest przerzucone na ubezpieczyciela. Usługa pozwala zachować płynność, a co za tym idzie regulować swoje zobowiązania na czas.
Warto pamiętać, że owe zatory w biznesie czy prowadzeniu działalności, zdarzały się, zdarzają i będą się zdarzały, dlatego warto być na nie przygotowanym.
Factoring Product Manager w Comarch