User experience w ujęciu zwinnym – jak działamy?
- Opublikowano
- 5 min czytania
System faktoringowy wytwarzany jest w sposób zwinny i mocno iteracyjny, a podejście do jego projektowania ma wymiar kompleksowy. Obejmuje ścisłą współpracę w formie warsztatowej wymiany wiedzy z klientem, właścicielem produktu, analizą, zespołem produkcyjnym, a także badania użyteczności umożliwiające szybką weryfikację postawionych podczas projektowania hipotez.
W naszym zespole wychodzimy z założenia, że projektowanie nie sprowadza się wyłącznie do roli samego projektanta. Najlepsze efekty w zakresie projektowania doświadczeń użytkownika, rozumianego jako ten aspekt produktu, który mówi o potrzebach, użyteczności, funkcjonalności, dostępności, a więc wszystkich właściwościach, które powodują, że nasz klient, lub klient naszego klienta porusza się po systemie bez potknięć, realizuje swoje cele i wykonuje zadania płynnie i z sukcesem, osiąga się przy podejściu, w którym w proces kreacji angażujemy wszystkich interesariuszy.
Tutaj bezbłędnie sprawdzają się wszystkie metody pracy zwinnej. Poza tym, że pozwalają szybko zaobserwować pierwsze rezultaty wspólnej pracy, umożliwiają także sprawną dystrybucję wiedzy o charakterze biznesowym i technologicznym w obrębie zespołu.
Na początek omawiane są w obrębie zespołu potrzeby biznesowe i zakres, jaki przyjmujemy do realizacji na najbliższe sprinty. Wówczas mają miejsce spotkania warsztatowe służące wymianie wiedzy i wypracowaniu wstępnej koncepcji. Ta podlega weryfikacji ze strony Product Managera, a następnie po korekcie, prezentowana jest i omawiana w ramach spotkania z Klientem oraz weryfikowana w ramach badań z użytkownikiem końcowym. Równolegle z postępem prac, backlog zadań jest pielęgnowany i doprecyzowywany. Projektowanie musi wyprzedzić development na tyle, aby na żadnym etapie projektu go nie wstrzymywać. Stąd – jako projektanci przyjmujemy na sprint zadania, które pokrywają pełen proces biznesowy, a które następnie na etapie planowania implementacji dzielone są na mniejsze Story. Projekty UX/UI przygotowywane są w dwóch wersjach – produktowej, budowanej przy użyciu Comarch Design Systemu, a następnie tej docelowej wdrażanej u Klienta, opartej o wytyczne dostarczane przez stylguide. Praca na Design Systemie pozwala pominąć etap projektowania lo-fidelity – płynnie dostarczane są makiety, które ilustrują docelową architekturę systemu i bliski ostatecznemu wygląd. Takie podejście pozwala na zdecydowanie bardziej jasny i konkretny feedback ze strony interesariuszy, kierowników projektu, product ownerów, analityków, a iteracje na projekcie przebiegają znacznie sprawniej. Pozwala także, już na etapie wstępnego projektu określić jego wykonalność przez development i dokonać wstępnej wyceny realizacji. Oparcie całego produktu o Comarch Design System pozwala na szybkie i bezproblemowe przełożenie wersji produktowej na wersję wdrażaną w brandingu Klienta.
Badanie przebiegły w dwóch iteracjach i mimo iż wykazały pewne błędy, dowiodły także, że obrany kierunek jest właściwy. Wskazane przez respondentów błędy zostały spriorytetyzowane, a następnie korygowane w dalszych pracach projektowych. W trakcie procesu projektowego korzystamy również z innych narzędzi badawczych takich jak wywiady pogłębione, badania fokusowe czy ankiety ilościowe. Niezbędne są one w momencie, gdy musimy sięgnąć po wiedzę z zakresu charakteru pracy użytkownika, jego potrzeb czy bolączek.
Przyjęty w realizacji projektu model pracy wymaga dużej elastyczności i braku oporu na częste iteracje i wynikające z nich korekty, a niekiedy duże zmiany. Mają one szczególnie intensywny charakter na początku projektu, gdy dopiero wypracowujemy koncepcję systemu. Z czasem, gdy cały zespół ma wspólne wyobrażenie tego, co jest wytwarzane, te prace przebiegają znacznie sprawniej i efekty projektowania coraz trafniej odpowiadają wspólnym oczekiwaniom. Mimo iż nie zawsze jest to łatwa metoda dostarczania i angażuje absolutnie wszystkich interesariuszy, daje najlepsze rezultaty, które spotykają się z pozytywnym odbiorem klientów:
Chciałbym napisać na temat nowej funkcjonalności w nowym systemie. Najkrócej jak można napisać to : WOW !!!
UX/UI Manager w Comarch