XIV Międzynarodowy Kongres Faktoringu już za nami
- Opublikowano
- 5 min czytania
Jakie wnioski płyną z najważniejszego spotkania branży w Polsce?
19 września odbył się w Warszawie XIV Międzynarodowy kongres faktoringu organizowany przez Polski Związek Faktorów. Podczas tegorocznej edycji wydarzenia eksperci analizowali sytuację gospodarczą i biznesową w Polsce, Europie i na świecie oraz omawiali perspektywy rozwoju biznesu. Ponadto eksperci podsumowali kluczowe wyzwania rynkowe, szanse i trendy w finansowaniu należności.
Kongres otworzył przewodniczący PZF Konrad Klimek, który przekazał kilka najważniejszych danych dla branży faktoringowej oraz aspekty, z którymi „będziemy żyli w przyszłym roku”. Niewątpliwie cieszą dalsze wzrosty branży, jednak już nie tak spektakularne, jak w roku 2022.
World of Open Account – wyzwania rynku
Pierwszą prezentację poprowadzili Olena Gryniuk (SME Banking Club) oraz Simon Peterman (Raiffeisen Bank), którzy omówili temat bardzo na czasie: „World of Open Account – Market Challenges, Opportunities and Threats in Receivable Finance: Globally and in CEE”. W prezentacji poruszony został temat digitalizacji rozwiązań faktoringowych, tego co powinno się zadziać, aby przyśpieszyła oraz jak przekonać klienta segmentów Micro oraz SME, aby zaczął korzystać z faktoringu.
Gościem specjalnym wydarzenia był ekonomista i analityk rynków finansowych Marek Zuber, który poprowadził bardzo ciekawy wykład na temat sytuacji ekonomiczno-gospodarczej w Polsce i na świecie oraz perspektyw w nowej erze.
Faktoring jak kakao
Badania Comarch przeprowadzone wśród firm różnej wielkości pokazują, że głównym problemem związanym z dostępem do finansowania przedsiębiorstw jest konieczność wypełnienia skomplikowanego wniosku. W prezentacji „Faktoring słodszy niż kakao” Bartosz Lerka pokazał, jak poprzez zmianę podejścia i dzięki nowoczesnym rozwiązaniom dla faktoringu (i nie tylko), które tworzą zwarty ekosystem i spełniają szereg niezbędnych standardów – takich jak świetny UX, integracja z KSeF, Monitoring Kontrahentów czy łatwy proces kredytowy – faktorzy mogą poprawić sytuację przedsiębiorców i tym samym zwiększyć zyski z finansowania faktur.
Budowanie relacji w faktoringu
Podczas panelu dyskusyjnego pt. „Faktoring oczami klientów” poruszony został temat budowania relacji między faktorem oraz klientem. Paneliści, wśród których byli przedstawiciele firm korzystających z faktoringu, opowiedzieli swoje historie o tym, jak zaczynali przygodę z faktoringiem, co ich do tego skłoniło i czego oczekują od faktorów. Panel cieszył się dużym zainteresowaniem. Głos klienta to zawsze ważna kwestia dla faktorów, ponieważ to właśnie klienci na co dzień korzystają z ich systemów, produktów i rozwiązań.
Na kongresie nie zabrakło także modułu psychologicznego i motywacyjnego, który objął prezentację psycholożki Natalii de Barbaro na temat syndromu oszusta i ścieżek postępowania, by się z niego wyzwolić.
Kongres oficjalnie zakończyło wystąpienie Konrada Klimka, który zaprosił uczestników na kolejną edycję w przyszłym roku, który będzie jednocześnie Rokiem Edukacji Ekonomicznej.