Comarch Smart City na World Smart Week 2015
Cykl wydarzeń zorganizowanych pod nazwą "World Smart Week 2015" odbył się w dniach 15-17 września 2015 w Marsylii. Urzędnicy miejscy i innowatorzy dyskutowali na temat przejścia od podejścia skoncentrowanego na technologii do podejścia skoncentrowanego na mieszkańcach miasta (resident-centric approach). Konferencja koncentrowała się na kluczowych obszarach innowacji: M2M/IoT, technologii bezdotykowej oraz usług związanych z ochroną tożsamości i bezpieczeństwem.
Gościem specjalnym konferencji był profesor Janusz Filipiak, założyciel i prezes Comarch, który zainaugurował spotkanie przemówieniem o rozwoju systemów komputerowych w bliskiej przyszłości.
Konferencja była przeznaczona dla burmistrzów, rad miejskich, delegatów lokalnych, dyrektorów organizacyjnych, szefów działów zamówień, szefów IT, przedstawicieli policji, publicznych przedsiębiorstw transportowych, urbanistów, firm doradczych i inżynieryjnych, firm wdrażających rozwiązania Smart City, sektora IT i firm telekomunikacyjnych oraz naukowców i ośrodków badawczo-rozwojowych. Wszyscy oni wymieniali doświadczenia i omawiali najważniejsze kwestie oraz gorące tematy związane z ideą Smart City. Jak w swoim przemówieniu zauważył profesor Janusz Filipiak – rewolucja Internetu Rzeczy to nie tylko technologia, lecz także ludzie: W ciągu najbliższych pięciu lat nie będziemy mieli w pełni zautomatyzowanych systemów Internetu Rzeczy działających bez udziału człowieka. Zamiast tego platformy IoT będą dostarczać dane do aplikacji IT, głównie mobilnych, które będą wspierać ludzi w ich decyzjach. Dwie platformy IT wykorzystujące usługi Internetu Przedmiotów są oferowane przez Comarch: Connected Digital Markets (Smart Cities) and Field Service Management (FSM).
Uczestnicy mieli okazję zdobyć informacje na temat wielu innowacyjnych projektów. Wśród nich warto podkreślić amerykańskie rozwiązanie oparte na wózkach inwalidzkich wyposażonych w kamery. Umożliwiają one szczegółową analizę jakości chodnika: władze lokalne są automatycznie powiadamiane o wszelkich dziurach i innych przeszkodach, które zostają zarejestrowane. Jest to prosty pomysł, który sprawia, że życie staje się łatwiejsze. Z drugiej strony studium przypadku Carrefour rzuciło nieco światła na temat nowych trendów w e-commerce. Firma z dumą ogłosiła, że we Francji już uruchomiono w pełni podłączony sklep, który jest zintegrowany z urządzeniami mobilnymi, lokalizowanymi geograficznie produktami (chipy NFC) i korzysta z interaktywnych terminali. Edmund Puckhaber, współzałożyciel i dyrektor operacyjny Thanks Again, wygłosił przemówienie na temat instalacji beaconów w portach lotniczych. Opisał on nowe możliwości, które powstały dzięki zastosowaniu technologii. Wszystkie te zmiany zostały podsumowane przez profesora Janusza Filipiaka, który jest przekonany, że
Wkrótce pojawi się nowy rodzaj firm: podłączeni operatorzy rynku cyfrowego, który dostarczą usługi w zakresie marketingu zbliżeniowego. Podłączone rynki cyfrowe będą rozwijać się wokół dużych skupisk sklepów i dostawców usług takich jak lotniska, duże stacje metra i stacje kolejowe oraz centra handlowe.
Stoisko Comarch było położone przy głównym wejściu i cieszyło się ogromnym zainteresowaniem. Nasi przedstawiciele rozmawiali, między innymi, z dużą europejską siecią sprzedaży i kilkoma portami lotniczymi położonymi w Europie i Ameryce Północnej. Jest to część strategii Comarch w dziedzinie IoT i Smart City.
Musimy pamiętać, że miasta funkcjonują najlepiej, gdy łączą one różne zastosowania dla mieszkańców (transport miejski, handel, budowanie zaangażowania), ale tylko wtedy, gdy system jest przyjazny dla użytkownika. Comarch szuka prostoty rozwiązań, gdy rozwija nowe produkty, lecz prostota rozwiązań wymaga wielu testów w naturalnym otoczeniu produktu, aby mieć pewność, że końcowy rezultat będzie w pełni użyteczny. Nawet najbardziej skompilowane rozwiązanie, może być łatwe w użyciu, gdy jest dobrze zaprojektowane. Stawiamy na usługi oparte na lokalizacji, które mogą służyć jako baza dla każdego działania podejmowanego przez użytkownika. Dzięki platformie IoT jesteśmy w stanie przenieść nasze systemy na wyższy poziom obsługi klienta – podsumowuje Paweł Wnętkowski, Department Manager z Comarch Pointshub.