Comarch Data Center udostępnia nową usługę Cloud Computing dla aplikacji
Doświadczenie Comarch Data Center w świadczeniu usług hostingowych wskazuje, że najistotniejszym elementem dla klientów jest konkretna usługa gwarantująca spełnienie wymagań biznesowych klienta (tzw. parametry KPI, np. liczba użytkowników, ilość generowanych transakcji, itp.) przy zachowaniu żądanej dostępności (zdefiniowanej w umowie SLA, np. 99.9% w trybie 24/7/365), bezpieczeństwa oraz skalowalności (gwarancja szybkiej rozbudowy w razie wzrostu biznesu klienta). Za zapewnienie oraz utrzymanie odpowiedniej konfiguracji sprzętowej, która obsłuży zdefiniowane parametry, odpowiada w 100% dostawca usługi. W odpowiedzi na potrzeby klientów Comarch Data Center uruchamia usługę Cloud Computing dedykowaną dla aplikacji Comarch oraz innych. Nowa usługa umożliwi jednocześnie znaczne zmniejszenie kosztów instalacji oraz przyspieszenie czasu udostępnienia usług (eliminacja problemów z dostawą sprzętu).
Dynamiczna ekspansja Comarch na rynki zachodnie stworzyła potrzebę uproszczenia procesu implementacji, uelastycznienia oraz obniżenia kosztów poszczególnych rozwiązań i tym samym poszukiwania nowego podejścia do architektury systemów. Zaowocowało to stworzeniem dużego środowiska sprzętowego "w chmurze", z którego klient otrzymuje tylko wycinek odpowiedni dla potrzeb jego biznesu. Jedno duże środowisko dla wielu klientów zapewniające zarówno gwarantowaną wydajność (przy określonych wskaźnikach KPI), dostępność i odpowiedni poziom bezpieczeństwa danych był wielkim wyzwaniem i wymagał bardzo dużej pracy koncepcyjnej oraz wysokich możliwości technologicznych zważywszy, że usługa ma być postrzegana jako produkt klasy premium.
Z pomocą przychodzi bardzo szybki rozwój technologii serwerowych oraz wirtualizacyjnych, który umożliwia coraz szersze wykorzystanie środowisk współdzielonych, nawet w przypadku aplikacji krytycznych dla biznesu. Dostępna na rynku architektura Intel Xeon "Nehalem" dostarcza bardzo wysoką wydajność przewyższającą często potrzeby pojedynczego klienta, a technologie wirtualizacyjne dla tej platformy w coraz mniejszym stopniu obciążają system.
Polityka bezpieczeństwa zakłada rozłożenie systemu na co najmniej 2 warstwy dostępowe - strefa z bezpośrednim dostępem do Internetu (DMZ) oraz strefa wewnętrzna (DB). Każda z nich jest obsługiwana przez niezależny klaster firewall. Serwery dostępowe oraz aplikacyjne są izolowane poprzez wirtualizację oraz dedykowane sieci vLAN.
W związku z dużym narzutem wirtualizacji dla operacji I/O stosujemy inne mechanizmy separacji. Podział na schematy baz i instancje oraz przydzielanie zasobów jak w Oracle Resource Manager. Na życzenie klienta możliwe jest stworzenie dedykowanych środowisk testowo-akceptacyjnych eliminujących ryzyko przy wprowadzaniu nowych funkcjonalności.
Wysoka dostępność i skalowalność uzyskiwana jest dzięki konfiguracji load-balancing serwerów Apache (środowiska Linux) lub klastrów NLB (środowiska Windows), klastry aplikacyjne (np. WebLogic, jBoss) oraz klastry HA (Symantec Storage Foundation HA, Windows MSCS) lub wydajnościowe (Oracle RAC).
Comarch Cloud Computing service na życzenie klienta umożliwia również implementację dodatkowego ośrodka Disaster Recovery Center zabezpieczającego przed awarią całego Data Center. Asynchroniczna replikacja danych z użyciem Oracle Data Guard, SQL Log Shipping lub blokowej replikacji macierzowej nie obciąża systemów produkcyjnych i zapewnia maksimum 15 minut opóźnienia. Wszystkie systemy podlegają usłudze centralnego backupu opracowaną zgodnie z polityką klienta z częstotliwością nawet do 15 minut.
Centralne środowisko dla Cloud computing ma spełniać bardzo restrykcyjne wymagania bezpieczeństwa przeprowadzanej w Comarch Data Center certyfikacji SAS70. Jej spełnienie gwarantuje najwyższe standardy bezpieczeństwa według restrykcyjnych norm amerykańskich.
Takie współdzielenie zasobów pozwala obniżyć koszty sprzętu i licencji przy zachowaniu odpowiedniej wydajności, skalowalności i bezpieczeństwa danych. Gotowe, skonfigurowane środowisko znacznie zmniejsza koszty inwestycyjne oraz zdecydowanie skraca czas uruchomienia usługi (brak czasu oczekiwania na dostawę sprzętu). Środowisko typu Cloud pozwala w prosty sposób udostępnić wymienione zalety dla klientów.