Uniknij potencjalnych zagrożeń – Dlaczego Warto Wybrać Właściwego Partnera Biznesowego?
Dylemat przybysza
W czasach rosnącej zależności ludzi od technologii trudno wyobrazić sobie świat biznesu bez outsourcingu. Wiedząc, w jakim stopniu wszystkie rynki zostały mocno dotknięte przez transformację cyfrową w ciągu ostatnich dwóch dekad, nie dziwi fakt, że prawie 90% firm zachodnioeuropejskich współpracuje obecnie z zewnętrznymi dostawcami rozwiązań IT, aby nadążyć za najnowszymi trendami i wyprzedzić konkurencję. International Data Corporation (IDC), globalny dostawca usług analitycznych i doradczych, który uwzględnił te wyniki w swoim najnowszym raporcie, ujawnił również, że firmy wybierają partnera outsourcingowego bardziej w oparciu o własne doświadczenia niż opinie stron trzecich. Dlaczego?
Próba podjęcia tej decyzji przy jednoczesnym przytłoczeniu tysiącami dostępnych rozwiązań, z których większość jest reklamowana jako lepsza od innych, może sprawiać wrażenie, że wszystkie systemy i usługi informatyczne różnych dostawców są wzajemnymi kopiami więc są tacy, którzy będą uważać, że nie mają innego wyjścia, jak zaufać własnym instynktom przy wyborze dostawcy.
Rzeczywiście istnieje kilka podobieństw, które profesjonaliści IT dzielą między sobą, jednak są też krytyczne różnice ukryte gdzieś między wierszami. Dlatego im więcej zadasz właściwych pytań, tym większa szansa, że wybierzesz właściwego partnera outsourcingowego, który będzie w stanie spełnić oczekiwania Twojej firmy. Jeśli więc próbujesz samodzielnie przejść przez ten labirynt wątpliwości i niedomówień, prawdopodobnie lepiej byłoby dla Ciebie zatrzymać się i poprosić o wskazówki. Oto, od czego możesz zacząć.
Zasada właściwej oceny
Biorąc pod uwagę, że wysokość kosztów pozostaje kluczowym czynnikiem przy wyborze partnera outsourcingowego, należy zacząć od ustalenia rzeczywistej wartości oferowanych systemów i usług. Oczywistym powodem jest to, że musisz ocenić korzyści i koszty danego rozwiązania, a następnie porównać je z czymkolwiek innym na rynku. Łatwiej to powiedzieć niż zrobić, ponieważ istnieją pewne istotne różnice między poszczególnymi ofertami outsourcingu. Nie ma dwóch takich samych dostawców. Nawet nazwy usług mogą powodować zamieszanie, jeśli porównasz różne sposoby, w jakie deweloperzy IT opisują swoje produkty.
Aby rozwiązać ten konkretny problem, możesz śledzić porady Abhi Garga, które zawarł w artykule dla Medium. Jego sugestia dotyczy określenia potrzeb biznesowych przed znalezieniem dostawcy usług IT. W ten sposób lepiej określisz, czy rozwiązania oferowane przez danego dostawcę rzeczywiście spełniają wszystkie Twoje wymagania. Jednak po zawężeniu obszaru poszukiwań, będziesz musiał zweryfikować, czy Twoja firma może sobie pozwolić na którąkolwiek z pozostałych ofert.
Na szczęście niektórzy dostawcy technologii informatycznych, tacy jak Comarch, oferują szeroką gamę systemów i usług dostępnych w różnych modelach outsourcingu - od prostych i niedrogich wersji oferujących podstawowe wsparcie IT po zaawansowane, kompleksowe rozwiązania zapewniające kompletny zestaw narzędzi i funkcje usprawniające procesy biznesowe.
Łącząc siły z takim dostawcą, możesz łatwo określić zakres usług outsourcingowych, więc ostatecznie płacisz tylko za rozwiązania, które znajdzie zastosowanie w Twojej firmie. Takie podejście do wyboru partnera outsourcingowego jest zarówno efektywne, jak i wygodne, ale należy pamiętać, że jest jeszcze więcej czynników, które warto wziąć pod uwagę przed podjęciem ostatecznej decyzji.
Pytanie o doświadczenie
Po ustaleniu ceny i zakresu usług, zaleca się bliższe przyjrzenie się historii osiągnięć danego dostawcy w zakresie zrealizowanych projektów. Referencje dostarczają firmom szczegółowych informacji dotyczących rodzaju wsparcia, jakiego mogą oczekiwać od potencjalnego partnera outsourcingowego. Im dłuższa lista osiągnięć, tym bardziej atrakcyjne może być rozwiązanie.
Ważne jest jednak, abyś zwracał uwagę na jakość tych referencji. Szeroka gama takich materiałów może pomóc w sprawdzeniu, czy obecni klienci firmy rzeczywiście dobrze wypowiadają się na temat wdrożonych rozwiązań. Biorąc pod uwagę fakt, że dostawcy tacy jak Comarch ściśle współpracują z jednymi z najbardziej znanych na świecie firm obejmujących wszystkie branże, może okazać się przydatne wysłuchanie tego, co strony mają do powiedzenia na temat ich doświadczeń związanych z outsourcingiem.
W wymienionym już wcześniej artykule Medium Abhi Garg wskazuje na oczywistość - że żadna firma nie może pozwolić sobie na współpracę z zewnętrznym zespołem IT, który stale nie dotrzymuje terminów lub dostarcza produkty niskiej jakości. Z założenia outsourcing powinien pomóc Ci uzyskać lepsze wyniki na większej liczbie poziomów biznesowych, więc dostawca powinien wspierać Ciebie w podejmowaniu lepszych decyzji i nigdy nie być przyczyną Twoich problemów. I chociaż szukanie dobrych danych uwierzytelniających może pomóc w wyeliminowaniu niektórych dostawców z Twojej krótkiej listy, powinieneś również upewnić się, że zostałeś osobiście przedstawiony osobom, z którymi będziesz pracował. Stworzenie pozytywnej formy komunikacji między Waszymi firmami okaże się kluczowe na każdym etapie współpracy. Oto dlaczego.
Traktuj “ich” jak część swojego zespołu
Możesz oczekiwać, że Twój dostawca będzie bardziej skuteczny, jeśli twoje podejście do zespołu zewnętrznego nie będzie się różnić od podejścia do wewnętrznych działów IT. Budowanie silnych relacji jest konieczne, jeśli współpraca ma rozwinąć się w długoterminowe partnerstwo biznesowe, które zaspokoi potrzeby obu stron. W rezultacie nie tylko będziesz miał większe szanse na usprawnienie działań Twojej firmy, ale także będziesz w stanie z łatwością rozwiązać każdy konflikt. Outsourcing to przede wszystkim kwestia zaufania - jeśli zaufasz swojemu partnerowi, otrzymasz więcej, niż się spodziewałeś.
Istnieje kilka innych czynników określających, jak wybrać właściwego dostawcę usług IT, ale te omówione w tym artykule naszym zdaniem są kluczowe do rozważenia przed rozpoczęciem podróży z outsourcingiem. Cyfrowa transformacja już się dzieje i musisz zdecydować, czy Twoja firma będzie w niej uczestniczyć. Jesteś gotowy?