Przyszłość Chmury
Comarch jest dostawcą innowacyjnych rozwiązań IT dla wielu branż, w tym firm telekomunikacyjnych, bankowych, finansowych i ubezpieczeniowych, linii lotniczych, stacji paliw, czy opieki zdrowotnej. Comarch ma 25-letnie doświadczenie w branży IT i 5500 najwyższej klasy specjalistów z polskich i zagranicznych uczelni.
Loyalty360 spotkało się z Łukaszem Łacniakiem, Product Managerem w Comarch Cloud Infraspace, aby omówić rozwiązania chmurowe.
W jaki sposób rozwinęły się rozwiązania chmurowe w ciągu ostatnich kilku lat? Jak wygląda najbliższa przyszłość cyfrowego krajobrazu?
Z pewnością adopcja usług w chmurze jest już stałym, mainstreamowym elementem. Ostatnie raporty branży chmurowej wykazują, że chmura zagościła w biznesie na dobre. Ponad 96% przedsiębiorstw korzysta z niej w taki czy inny sposób, najczęściej w tym samym czasie. 80% firm wdrożyło już strategię multi-cloud. Co ciekawe, nawet najbardziej konserwatywne organizacje, historycznie znane z ostrożnego podejścia do innowacyjnych usług, przyjmują usługi publicznej chmury. Kiedyś nie do pomyślenia było proponowanie instytucji finansowej usług w chmurze publicznej. Teraz, gdy liczba FinTechów gwałtownie rośnie, rynek finansowy musi reagować. Dzięki szerokiej dostępności i dojrzałości usług w chmurze taki sam los czeka inne sektory rynku.
Jakie są najczęstsze błędy pod względem wykorzystania technologii, w szczególności chmury, które Comarch dostrzega w swojej bazie klientów?
IT jest poważnym i niezwykle złożonym biznesem, zwłaszcza gdy patrzymy na duże przedsiębiorstwa. Mimo że usługi w chmurze są zazwyczaj sprzedawane jako łatwe do wdrożenia i niemal magiczne pod względem możliwości rozwiązania dowolnego problemu biznesowego, w rzeczywistości tylko maskują one złożoność tych kwestii za nowoczesnymi i eleganckimi interfejsami lub usuwają niektóre z problemów, a tworzą nowe zupełnie gdzie indziej. Konieczne jest posiadanie wewnętrznej ekspertyzy lub zaufanego partnera, który może wdrożyć strategię chmury, zarządzać nią i kontrolować ją w zorganizowany sposób. Na początku zaleca się strategię „małych kroczków”, ponieważ migracja do chmury jest poważnym wyzwaniem i musi być zrobiona ostrożnie.
W przypadku dużych marek / sprzedawców, którzy niechętnie zwracają się w kierunku rozwiązań w chmurze, co jest najważniejszym powodem, dla którego powinni oni dokonać zmiany?
Usługi w chmurze to po prostu nowe i bardzo wydajne narzędzia, które można wykorzystać w celu sprostania konkretnym wyzwaniom biznesowym. Z pewnością nie jest to magia, ani przypadek vaporware, wręcz przeciwnie. Bardzo ważne jest, aby nauczyć się i rozumieć, co jest dostępne i nie bać się korzystać z chmury, gdy jest to najlepsze narzędzie do rozwiązania konkretnego problemu. Niektóre problemy biznesowe wciąż są lepiej rozwiązywane dzięki tradycyjnym lokalnym / prywatnym rozwiązaniom informatycznym. Jednak korzyści z połączenia tego podejścia z technologiami chmurowymi są ewidentne. Byliśmy świadkami wielu przypadków, w których wdrożenie dedykowanej, prywatnej chmury były najlepszym z rozwiązaniem.
Jakie inwestycje przenoszenia do chmury, które poprzednio Comarch oferował w tradycyjnym modelu, zostały ostatnio zaimplementowane przez twoją firmę i co skłoniło do podjęcia takiej decyzji?
Postanowiliśmy udostępnić jedną z naszych najbardziej znanych aplikacji, Comarch Loyalty Management (CLM), w modelu chmurowym. CLM Cloud to modułowa aplikacja lojalnościowa, która pozwala firmom zarządzać całym cyklem życia programu lojalnościowego. Rozwiązanie jest dostępne z abonamentowym modelu płatności. Klienci Comarch mogą cieszyć się pełną funkcjonalnością aplikacji już w kilka tygodni po podpisaniu umowy. Postanowiliśmy to zrobić, ponieważ wiele przedsiębiorstw z nastawieniem przyszłościowych polega teraz na narzędziach do zarządzania lojalnością, aby jak najprościej i najwydajniej obsłużyć najważniejsze interakcje, bez konieczności czasochłonnego wdrażania projektu. Usługa CLM Cloud jest świadczona jako usługa typu "pay per use", co oznacza, że moc platformy jest zawsze idealnie dopasowana do aktualnych potrzeb naszych klientów.
Czy rozwiązania w chmurze mają zastosowanie do firm we wszystkich branżach, czy też widzisz, że niektóre sektory osiągają lepsze wyniki niż inne?
Zadowolony klient jest równie cenny dla sprzedawcy samochodów, producenta części, banku i rady miejskiej. Usługi w chmurze są dość skuteczne w usuwaniu barier i tarć w dostarczaniu wartości klientom. Bez względu na branżę, z której pochodzisz, warto poświęcić trochę czasu na opracowanie zestawu narzędzi usług w chmurze i wykorzystać go do zadowolenia twoich klientów. Oczywiście istnieją sytuacje, w których publiczne usługi w chmurze po prostu nie nadają się do tego celu. Istnieje jednak wiele technologii chmurowych, które mogą i powinny być wykorzystywane do zatrzymywania klientów, przyciągania nowych zainteresowanych i dotrzymywania tempa konkurencji już wykorzystującej chmurę.
Czy istnieje ryzyko związane z prywatnością danych? Szeroki dostęp do Internetu spowodował, że niektóre instytucje niepokoją się możliwością cyberataków.
Nowoczesne usługi w chmurze są na tyle dojrzałe, że można je rozważać nawet w przypadku krytycznych obciążeń biznesowych i wrażliwych danych. Nowoczesne chmury są w rzeczywistości bezpieczniejsze niż większość tradycyjnych rozwiązań IT, ponieważ ochrona chmury była pierwotnie jednym z największych problemów, które należało odpowiednio wcześnie rozwiązać. Należy zrozumieć, że chmura nie zwalnia z odpowiedzialności za bezpieczeństwo danych.
Oczywiście bezpieczeństwo danych w chmurze nie jest wyzwaniem jednowymiarowym. Istnieją na przykład niektóre inicjatywy legislacyjne (np. amerykańska ustawa o chmurach), które są dość niepokojące w kontekście korzystania z usług w chmurze świadczonych przez amerykańskich sprzedawców.