Zamówienia, cenniki, faktury - kłopoty z dostępem do tego typu danych, opóźnienia w ich przesyłaniu oznaczają dla firm realne zagrożenie utraty płynności komunikacji i znaczące utrudnienie współpracy. Dlatego wiele przedsiębiorstw decyduje się na wdrażanie rozwiązań typu EDI (Elektroniczna Wymiana Danych), które pozwalają na efektywną wymianę danych w całym łańcuchu dostaw – począwszy od synchronizacji danych podstawowych (master data), zamawiania produktów, po ich dostawę i odbiór oraz fakturowanie i realizację. Kupujący towary inicjuje transakcję handlową poprzez złożenie zamówienia u dostawcy (poprzez eksport ze swojego systemu lub za pomocą aplikacji WEB-EDI), podczas gdy zadaniem przewoźnika jest fizyczny transport określonej liczby jednostek transportowych (np. palet) do ich miejsca przeznaczenia. Należy dodać, że często firmy korzystają z usług operatorów EDI (np. Comarch EDI), dzięki czemu mają  zapewnioną walidację danych, konwersję z/do właściwego formatu (np. XML do EDIFACT) oraz wsparcie dla odpowiednich protokołów komunikacyjnych (np. AS2, SFTP, WebService, OFTP) gwarantujące bezpieczny i przesył wskazanych dokumentów.

Warto jednak zaznaczyć, że technologia EDI do niedawna była wykorzystywana głównie do komunikacji B2B pomiędzy dużymi kontrahentami (np. sieciami handlowymi). W ostatnim czasie jednak coraz więcej firm decyduje się na rozszerzenie już wdrożonych standardów elektronicznej komunikacji z mniejszymi klientami, zastępując „tradycyjne” metody komunikacji takie jak mail czy fax. Przykładem niech będzie komunikacja pomiędzy producentami a dystrybutorami. Ale czy można zrobić coś więcej? Pójść o krok dalej niż wdrożenie samego rozwiązania EDI? Czy da się w jeszcze lepszy sposób wykorzystać potencjał drzemiący we wdrażanych rozwiązaniach?

Oczywiście, że tak. I tu dochodzimy do sedna, czyli wspierania prac realizowanych w działach Customer Service takich jak: składanie zamówień, obsługa procesu reklamacji, zawieranie nowych umów, czy przedłużanie tych istniejących zintegrowanych z technologią EDI. Mając na uwadze złotą zasadę, że klient usatysfakcjonowany to klient dobrze obsłużony, postawiliśmy na integrację aplikacji Comarch EDI e-Market i rozwiązania Comarch Contact Center.

Co nam to daje? Stworzyliśmy wyjątkowe narzędzie wspierające organizację zarówno na etapie sprzedaży B2B i B2C, jak i w zakresie obsługi posprzedażowej. Dzięki efektowi synergii tych dwóch, wydawałoby się odrębnych, systemów informatycznych, obsługa klientów staje się procesem znacznie wydajniejszym, a jednocześnie znacznie lepiej wykorzystującym istniejące zasoby.

W rezultacie zapewniamy platformę typu e-commerce, usprawniającą procesy sprzedażowe i marketingowe, serwis posprzedażowy czy wręcz pozwalającą na kreowanie marki. W przypadku przebiegu np. procesu zamawiania trzeba mieć świadomość, że to klient wybiera najbardziej dogodny dla niego rodzaj komunikacji: głos, e-mail, faks czy czat. Zadaniem sprzedającego pozostaje dostosować się do wymagań klienta i nasze rozwiązanie to gwarantuje. Dzięki integracji Comarch EDI e-Market z Comarch Contact Center sprzedający otrzymuje narzędzie monitorujące wszystkie kanały kontaktu oraz rejestruje wszystkie aktywności przeprowadzane za ich pomocą. Co to oznacza? Nawet jeśli ktoś zadzwoni i złoży telefonicznie zamówienie, zawsze można sięgnąć do archiwum i odsłuchać rozmowę. Można pokusić się o weryfikację klienta np. za pomocą kodu PIN, aby mieć pewność, że ma on prawo do składania zamówień. Pozwala to na uniknięcie wielu konfliktowych sytuacji, nie mówiąc o tym, że komunikat „rozmowa jest rejestrowana” nie zawsze w pozytywny sposób wpływa na prowadzenie konwersacji. Platforma wspiera też przygotowanie i realizację takich działań marketingowych jak akcje sprzedażowe, promocyjne zorientowane na budowanie relacji z klientem. Rozwiązanie jest „szyte na miarę” – z uwzględnieniem posiadanej przez sprzedającego infrastruktury technicznej, niezbędnej integracji z systemami zewnętrznymi, czy też wymaganych funkcjonalności.

Samo rozwiązanie Comarch EDI e-Market dostępne w chmurze zapewnia pełną personalizację interfejsu oraz dostosowanie do indywidualnych potrzeb klienta, a także tworzenie dedykowanego katalogu produktów. Ponadto możliwe jest łatwe zarządzanie klientami połączone z szybką obsługą złożonych przez nich zamówień. Jednym z częstych powodów, dla których wybierane jest  nasze rozwiązanie to efektywne i skuteczne narzędzie do e-fakturowania i obsługi posprzedażowej. Kompleksowe rozwiązanie nie może obejść się bez takich funkcjonalności jak: definiowanie promocji, czy minimalnej ilości towarów do zamówienia, określanie rabatów (m.in. za odbiór własny, przedpłatę, minimum logistyczne) i przekazywanie informacji marketingowo-sprzedażowych (np. nowy produkt, promocja).

Rozwiązanie dostępne jest również w wersji mobilnej pozwalającej na szybkie generowanie zamówień. Użytkownik skanuje kody produktów, definiuje ilość towaru oraz przesyła zamówienie do sprzedającego, który otrzymuje je w postaci pliku EDI. Funkcjonalność ta może znacznie przyspieszyć proces zamawiania przez małe podmioty (np. kioski, restauracje, stacje benzynowe), które nie posiadają dedykowanych systemów IT.

Decydując się na wdrożenie Comarch EDI e-Market z modułem Comarch Contact Center sprzedający otrzymuje pełen wachlarz dodatkowych możliwości:

  1. Lepsza wiedza o kliencie zawarta w jednym miejscu. Każdy kontakt z klientem i wszystkie uzyskane w ten sposób dane są gromadzone w systemie i współdzielone z innymi pracownikami firmy. Od teraz pracownik ma pełna wiedzę o potencjalnych i obecnych klientach, wie kto co i kiedy kupił, a także ma pełną historię kontaktów bez względu na kanał komunikacji z jakiego skorzystał. Rozwiązania Comarch Contact Center pozwalają na gromadzenie i przetwarzanie bardzo szczegółowej wiedzy dotyczącej klientów, w taki sposób, by jakość obsługi zyskiwała na profesjonalizmie.
  2. Integracja różnych sposobów komunikowania się. Nieważne, czy klient napisał do nas maila, czy zadzwonił, a może skorzystał z formularza zamówień w Comarch EDI e-Market – sprzedający ma dostęp do całej historii kontaktów z klientem i w łatwy sposób może zapoznać się z wszelkimi działaniami prowadzonymi w ramach konkretnego klienta. Cała komunikacja jest rejestrowana, więc mamy dostęp do treści wszystkich rozmów, mailów czy faksów, jakie klient przesyłał do nas lub my do niego.
  3. Modułowa struktura, czyli łatwa rozbudowa oraz integracja z kolejnymi systemami pojawiającymi się wraz ze wzrostem biznesu. Kolejnymi etapami rozwoju może być integracja z istniejącym modułem CRM, systemem ERP, czy też innym narzędziem wspierającym sprzedaż. Co więcej, system może być w naturalny sposób skalowany do zakresu i wielkości prowadzonej przez przedsiębiorstwo działalności – oznacza to, że system rośnie wraz z firmą.

Nasze rozwiązanie pozwala realizować wiele procesów, zarówno ze strony sprzedażowej (np. proces aktywnego kontaktu z klientem, obsługi problemu zgłoszonego przez użytkownika, czy informowania o zaległych płatnościach), jak i obsługi klienta (uruchomienie produktów, dodanie nowego loginu, generowanie raportów, itp.). Oczywiście samo wdrożenie rozwiązania nie sprawi, że nasza firma automatycznie będzie postrzegana lepiej. Jest to tylko jeden z wielu elementów składowych wpływających na jakość komunikacji w firmie. Natomiast wdrożenie naszego rozwiązania może stanowić solidną podstawę pozwalającą na sprawniejszą obsługę klientów.

 

Autorzy:

Małgorzata Zabieglińska, Product Manager Comarch ICT

Michał Szybalski, Business Solution Manager, Comarch

Bartłomiej Wójtowicz, Product Manager Comarch EDI

 

Skontaktuj się z ekspertem Comarch

Określ swoje potrzeby biznesowe, a my zaoferujemy Ci dedykowane rozwiązanie.