Unilever to brytyjsko-holenderska firma założona w 1930 roku. Liczne produkty firmy sprzedawane są w 190 państwach świata. Wiele z jej marek handlowych to liderzy sprzedaży na rynkach światowych, lokalnych lub w swojej kategorii. Od 1991 r. firma działa na rynku rosyjskim, a w 1993 r. zadebiutowała na rynku ukraińskim. Obecnie zatrudnia około 170 000 osób, z czego 7 000 w Rosji i około 200 na Ukrainie.
Od momentu wejścia na rynek rosyjski i ukraiński w latach 90-tych poprzedniego stulecia w firmie zaszło wiele poważnych zmian skutkujących znacznym zwiększeniem produkcji i wolumenu importowanych towarów. Szybkie tempo rozwoju i znaczne upowszechnienie produktów Unilever w kraju spowodowały, że konieczna stała się optymalizacja metod współpracy firmy z jej partnerami, co przyczyniło się do wdrożenia elektronicznej wymiany danych (EDI).
Unilever to jedna z pierwszych firm, które zdecydowały się na elektroniczną wymianę dokumentów w celu usprawnienia współpracy z sieciami handlowymi. W przedsiębiorstwie wykorzystuje się różne typy dokumentów np. ORDER, ORDRSP, DESADV, INVOIC, INSDES, OSTRPT, RECADV i PRODAT. Jako jedna z pierwszych firm w Rosji wdrożyła także elektroniczną fakturę spełniającą wymogi prawodawstwa Federacji Rosyjskiej.
Od 2007 roku w Rosji i od 2009 roku na Ukrainie Unilever współpracuje z Comarch w obszarze elektronicznej wymiany danych z sieciami handlowymi. Firma przystąpiła do platformy Comarch B2B Network za pośrednictwem protokołu komunikacyjnego AS2, posługując się optymalnym dla swojego systemu formatem dokumentów. Poza automatyczną komunikacją Unilever korzysta też z aplikacji Comarch Web-EDI.
Kolejnym etapem współpracy było wdrożenie na początku 2010 roku rozwiązania umożliwiającego zarządzanie zakupami dystrybutorów. To rozwiązanie zostało bezpośrednio zintegrowane z wykorzystywanym w firmie systemem ERP, co pozwoliło wielu klientom Unilever szybko otrzymywać informacje o asortymencie i cenach Unilever oraz sporządzać na ich podstawie zamówienia. Wszystkie te czynności wykonywane są za pośrednictwem specjalnego web-portalu. Wdrożono takie typy dokumentów jak ORDER, ORDRSP, Price List, Material Master.
Przekonawszy się o zaletach technologii EDI, która pozwoliła zoptymalizować proces obsługi dokumentów oraz usprawnić pracę w niektórych oddziałach firmy, Unilever postanowił zautomatyzować wymianę informacji także ze swoimi operatorami logistycznymi. Głównym celem projektu było ograniczenie czasu potrzebnego na ręczną obsługę dokumentów i przyspieszenie przepływu danych, poprawa jakości informacji oraz usprawnienie pracy w magazynach. W fazie analizy przedwdrożeniowej ustalono schemat przepływu dokumentów EDI, odpowiadający wszystkim wymaganiom firmy Unilever, a także najbardziej optymalny plan jego realizacji. W wyniku wdrożenia różnych typów dokumentów, takich jak np. Material Master (PRICAT), Instruction to Despatch (INSDES), Inventory Report (INVRPT), udało się zoptymalizować wiele procesów w firmie, w tym synchronizację danych master data, procesowanie zamówień, zarządzanie produktami w magazynach.
Comarch B2B Network
Rozwiązanie zapewnia efektywną i bezpieczną wymianę danych w całym łańcuchu dostaw. W ciągu kilku dni Twoja firma może rozpocząć komunikację elektroniczną ze wszystkimi partnerami niezależnie od ich zaawansowania technologicznego oraz obszaru geograficznego.
"Dzięki wdrożeniu rozwiązania Comarch B2B Network możemy realizować ponad 80% zamówień w formie elektronicznej, co pozwala nam zwiększać sprzedaż bez konieczności zatrudniania dodatkowego personelu. Możliwość wysyłania takich dokumentów jak ORDRSP, DESADV, INVOIC i elektroniczna faktura z cyfrowym podpisem poprawiła jakość naszych usług. Wdrożenie elektronicznej wymiany danych między naszą firmą a operatorami logistycznymi usprawniło naszą działalność dzięki synchronizacji danych master data, ograniczeniu zadań realizowanych manualnie, poprawie dokładności realizacji zamówień, skróceniu czasu opracowania i przekazywania dokumentów."
A. Gużwin
Kierownik wdrożenia EDI