Red Bull jest światowym liderem w produkcji i sprzedaży napojów energetycznych. Obecnie każdego roku w ponad 170 krajach sprzedaje się około 6 miliardów puszek Red Bulla.
W 2012 roku Red Bull nawiązał współpracę z COMARCH S.A.. Celem wspólnych działań było uruchomienie kompleksowego systemu Comarch B2B Network Online Distribution i Online Sales Support. Zintegrowany system będzie umożliwiał regularne raportowanie informacji o stanach magazynowych i odsprzedaży do klientów detalicznych z zewnętrznej sieci dystrybutorów Red Bull. Wdrożeniem systemu objęto ponad 160 lokalizacji (magazyny) i ponad 50 dystrybutorów.
Red Bull stale dąży do optymalizacji wyników zarówno własnych jak i swoich partnerów biznesowych. Aby wspomóc funkcjonowanie całej sieci sprzedaży i budowania przewagi konkurencyjnej, niezbędny jest bieżący dostęp do aktualnych danych na temat stanów magazynowych dystrybutorów oraz odsprzedaży własnych produktów na rynku detalicznym.
Dotychczas Red Bull korzystał z autorskiego systemu klasy SFA, który wspierał prace przedstawicieli handlowych oraz pozwalał zarządzać ich działaniami. Dane odsprzedażowe były oparte na deklaracjach przedstawicieli, a co za tym idzie, były ograniczone do zakupów (sell-in). Tu producent napotykał utrudnienie związane z brakiem możliwości realizacji wszystkich zamówień złożonych w systemie, spowodowane brakiem dostępności części wybranych pozycji asortymentowych na stanach dystrybutorów.
Red Bull postanowił więc usprawnić dotychczasowe kanały kontaktu (telefon, fax, e-mail) ze swoimi dystrybutorami, aby mieć stały dostęp do zawsze aktualnych danych, dzięki którym będzie mógł lepiej analizować potrzeby i potencjały swoich partnerów oraz szybciej reagować na zachodzące na rynku zmiany. Pojawiła się również potrzeba integracji z zewnętrznymi systemami dystrybutorów w celu zapewnienia przedstawicielom dostępu do aktualnych stocków i zminimalizowania ilości niezrealizowanych zamówień.
Red Bull, stając przed powyższym wyzwaniem, poradził sobie z nim za pomocą rozwiązania oferowanego przez Comarch. Wdrożył system Comarch Online Distribution który jest optymalnym, skalowanym do biznesowych potrzeb producenta rozwiązaniem, umożliwiającym zintegrowanie wszystkich systemów transakcyjnych dystrybutorów w jedną centralną platformę raportującą. Poprzez komunikację oraz raportowanie za pomocą Comarch Online Sales Support, system Comarch Online Sales Support, system Online Distribution umożliwia kompleksową obsługę wszelkich procesów zachodzących w dziale sprzedaży danego przedsiębiorstwa.
W ramach usługi Comarch Online Distribution realizowane są m.in.:
Podstawową korzyścią z wdrożenia systemu Comarch Online Distribution i Comarch Online Sales Support w Red Bull było rozpoczęcie automatycznego i regularnego raportowania ważnych z punktu widzenia Red Bull informacji rynkowych.
Celem projektu jest przed wszystkim uzyskanie dostępu do danych odsprzedażowych oraz stanów magazynowych produktów Red Bull po stronie dystrybutorów objętych projektem. Dzięki pozyskaniu takich informacji oraz jej integracji z system SFA Red Bull, terenowi reprezentanci handlowi Red Bull mogą generować zamówienia bez obaw o to, że ich zamówienie nie zostanie zrealizowane. Dzięki wdrożeniu Comarch Online Sales Support raportowanie odbywa się automatycznie, dzięki czemu Red Bull ma dostęp do bieżących informacji rynkowych ad-hoc.
Wykorzystane we wdrożeniu procesy matchowania i deduplikacji danych produktów oraz kontrahentów pozwoliły na całkowite wyeliminowanie problemów związanych ze zróżnicowaną nomenklaturą po stronie Red Bull i dystrybutorów. Bazując na aktualnych raportach stanów magazynowych dystrybutorów, Red Bull ma możliwość efektywnego zarządzania procesami logistycznymi, produkcyjnymi oraz gospodarką magazynową.
"Od pewnego czasu poszukiwaliśmy na rynku narzędzi umożliwiających budowanie przewagi konkurencyjnej - pozwalających na zdobycie informacji, przekładających się na zwiększenie efektywności działania dla Red Bull, jak i dla naszych partnerów handlowych. Wybór docelowego rozwiązania
informatycznego gwarantującego dostarczenie informacji o odsprzedaży dystrybutorów do detalu oraz o bieżących stanach magazynowych poprzedziliśmy gruntowną analizą naszych potrzeb skonfrontowanych z technicznymi możliwościami rynku. Wybrane rozwiązanie ma zwiększyć wyniki osiągane przez Red Bull i naszych partnerów handlowych."
Wojciech Kosmalweski
Dyrektor Sprzedaży Red Bull Spółka z o.o.