Punkt Diagnostyczny Comarch dla zdrowia obywateli Ukrainy
Z początkiem tego roku do dyspozycji Caritas Archidiecezji Poznańskiej trafiły telemedyczne Punkty Diagnostyczne. Już niebawem z podstawowych badań i wsparcia wolontariuszy będą mogły skorzystać osoby, które przyjechały do Polski z Ukrainy.
Projekt realizowany jest w ramach współpracy firm Comarch S.A. oraz E-Vitae Sp. z o.o. Dzięki wspólnym działaniom partnerów, do Caritas Archidiecezji Poznańskiej w styczniu 2023 roku dostarczono trzy Punkty Diagnostyczne Comarch w wersji mobilnej. Z usług będzie można korzystać od 18 lutego br. w ramach wsparcia medycznego prowadzonych w miejscach obsługi uchodźczej Caritas Poznań – to m.in. największy w regionie Punkt Recepcyjny na Międzynarodowych Targach Poznańskich, na którym na dobę nadal awizuje się średnio od 500-800 osób.
– Wczesny, a przede wszystkim szybki dostęp do specjalistycznej diagnostyki medycznej wśród potrzebujących uchodźców to podstawa stabilizacji i odnalezienia się w społeczeństwie i w życiu rodzinnym naszych gości z Ukrainy. Często wielotygodniowe lub wielomiesięczne ucieczki z miejsc ogarniętych działaniami wojennymi powodują zaniedbanie stanu zdrowia lub wręcz jego pogorszenie się. Taka diagnostyka mobilna dostępna właśnie tam, gdzie są skupiska uchodźcze, to bardzo często ostatnia „deska ratunku” i nakierunkowanie na prawidłowe i specjalistyczne leczenie szpitalne bądź farmakologiczne – mówi Jan Montowski, Wicedyrektor Caritas Poznań.
Każdy Punkt wyposażony jest w urządzenia pomiarowe, takie jak: Ciśnieniomierz, Pulsoksymetr, EKG, Glukometr, Stetoskop, Otoskop, Termometr. Rozwiązanie telemedyczne Comarch ma pomóc w diagnostyce obywateli Ukrainy przebywających na terenie Polski, którzy mogą potrzebować wsparcia medycznego. Jeden z dostarczonych Punktów znajdzie się również w wyposażeniu Ambulansu przeznaczonego do udzielania doraźnej pomocy osobom uchodźczym na terenie Poznania. Punkty Diagnostyczne będą obsługiwane przez asystentów medycznych i wolontariuszy Caritas, którzy w lutym przejdą specjalistyczne szkolenia.
– Współpraca przy tak doniosłym, ważnym społecznie projekcie to nie tylko poczucie osobistego sukcesu, ale również udział w globalnej pomocy dla osób pokrzywdzonych. W Comarch wiemy, jak istotne jest promowanie rozwiązań udoskonalających służbę zdrowia i zwiększających efektywność jej pracy – komentuje Justyna Kujawa-Makowska, Kierownik ds. Rozwoju Biznesu, Comarch S.A.
Punkt Diagnostyczny Comarch w wersji mobilnej to rozwiązanie pozwalające na szybką kontrolę stanu zdrowia niezależnie od miejsca, w którym się znajdujemy. Urządzenia pomiarowe oraz tablet z dedykowaną, intuicyjną aplikacją mobilną mieszczą się w poręcznej walizce, co pozwala na łatwy transport Punktu, jeśli zajdzie taka potrzeba. Ww. aplikacja prowadzi pacjenta przez wszystkie etapy badań, dodatkowo dostępna jest również asysta wyspecjalizowanego wolontariusza Caritas. Dane zebrane podczas badania trafiają następnie prosto do platformy telemedycznej, gdzie poddawane są szczegółowej analizie.
Elementem wchodzącym w skład Punktu Diagnostycznego Comarch jest telemedyczna platforma
e-Care 2.0 będąca wyrobem medycznym certyfikowanym na zgodność z Rozporządzeniem UE 2017/745 (MDR).
Fot. Bartosz Kordek