e-Health Talks: Od pomysłu do wdrożenia. Rozmowa z Alicją Mencfel, Product Manager Comarch HomeHealth 2.0
Jakie funkcje ma certyfikowany wyrób medyczny Comarch HomeHealth 2.0 i w jaki sposób wpisuje się w zdalną opiekę medyczną? Jak wygląda praca nad rozwojem produktu i jak na ten proces zapatruje się Product Manager? Na te i wiele innych pytań odpowiadamy w najnowszym wywiadzie z serii e-Health Talks.
Z Alicją Mencfel, Product Manager odpowiedzialną za certyfikowany wyrób medyczny Comarch HomeHealth 2.0, rozmawiała Justyna Kupaj, Product Marketing Manager. Wywiad z uwzględnieniem najważniejszych kwestii w formie wideo znajdziesz na naszym kanale YouTube – a teraz przed Tobą pełna wersja rozmowy. Dowiesz się z niej co nieco o Comarch HomeHealth 2.0, planach na rozwój produktu i pracy Alicji.
Justyna Kupaj: Mogłabyś opowiedzieć nam w paru zdaniach o produkcie?
Alicja Mencfel: Produkt, który mam przyjemność rozwijać, to aplikacja Comarch HomeHealth 2.0. Aplikacja jest dostępna w dwóch trybach: multi-user, gdzie użytkownikiem jest personel medyczny, np. pielęgniarka, która bada pacjentów, oraz single-user, gdzie użytkownikiem jest pacjent. W obu przypadkach aplikacja ma za zadanie wspierać profilaktykę, diagnostykę, przede wszystkim monitorowanie pacjentów w zakresie różnych problemów zdrowotnych i chorób.
JK: Skąd pomysł na właśnie taki produkt? Jesteś w stanie zdradzić nam trochę o jego genezie?
AM: Historycznie aplikacja jest produktem, który wywodzi się z projektu, więc powstała w odpowiedzi na realne potrzeby rynku i takie podejście jest cały czas aktualne. To znaczy, że żadna funkcjonalność nie jest przypadkowa. Aplikacja jest rozwijana tak, by dostarczać wartości zarówno pacjentom, jak i medykom.
JK: Jakie są główne cele Comarch HomeHealth 2.0?
AM: Aplikacja jest elementem zdalnej opieki medycznej i tu warto podkreślić rolę platformy telemedycznej Comarch e-Care 2.0, z którą komunikuje się aplikacja. Aplikacja ma za zadanie dostarczać spersonalizowane usługi medyczne dla pacjenta. Ta personalizacja jest możliwa właśnie dzięki platformie Comarch e-Care 2.0, gdzie następuje konfiguracja usług oraz dostosowanie do konkretnych grup pacjentów.
JK: Jak wygląda proces badania? Jakie korzyści z takiego rozwiązania zauważy personel medyczny?
AM: Przy użyciu aplikacji pacjent wykonuje poszczególne czynności, badania, a jego dane są przekazywane na platformę, analizowane, dzięki czemu personel medyczny ma informację o bieżącym, aktualnym stanie zdrowia pacjenta. Personel może też podejmować odpowiednie czynności od razu, np. w przypadku wystąpienia zdarzeń niepożądanych czy złych wyników badań. Nie ma konieczności czekania do kolejnej wizyty lekarskiej.
JK: Jakie są główne funkcje i możliwości aplikacji i urządzeń z nią zintegrowanych, które umożliwiają zdalną opiekę zdrowotną?
AM: Aplikacja jest zintegrowana z urządzeniami pomiarowymi, takimi jak: spirometr, glukometr, ciśnieniomierz, itp., które są do dyspozycji pacjenta. Pacjent przy ich użyciu wykonuje badania, a wyniki są automatycznie przesyłane do aplikacji. Aplikacja przypomina o konieczności wykonania badania, wspiera również farmakoterapię poprzez przypominanie o konieczności zażycia leków, o ich dawce. Pacjent ma również możliwość wypełnienia ankiet medycznych, przesłania dokumentów medycznych, np. badań laboratoryjnych. Możliwe są też wideokonsultacje.
JK: Skąd czerpiesz wiedzę, by dostosować produkt do konkretnych potrzeb i wymagań pacjentów?
AM: Jako Product Manager współpracuję z wieloma tzw. interesariuszami. Aplikacja jest rozwijana przy ścisłej współpracy z personelem medycznym – z lekarzami, ratownikami medycznymi i pielęgniarkami. Tutaj przy rozwoju produktów czerpiemy z doświadczenia naszego Centrum Medycznego iMed24, ale nie tylko. Aplikacja jest dostępna na rynkach zagranicznych, więc podejście międzynarodowe to również cenny wkład w rozwój produktu. Dodatkowo są targi, konferencje międzynarodowe, analizy i te wszystkie elementy definiują kierunek rozwoju produktu, tak by dostarczać wartości dla pacjenta i odciążać personel medyczny.
JK: Przejdźmy jeszcze na chwilę do Twojej roli w zespole. Co najbardziej lubisz w pracy Product Managera?
AM: Bardzo lubię specyfikę pracy w zespole produktowym. Skupia on osoby będące ekspertami w zakresie różnych obszarów, a połączenie tych kompetencji i wiedzy pozwala sprawnie rozwijać i dopracowywać produkt. Daje to także poczucie rozwoju i satysfakcji z owocnej współpracy.
JK: Jaką radę dałabyś osobom, które chcą rozpocząć pracę na podobnym stanowisku?
AM: Praca Product Managera to z pewnością ciągły rozwój i podnoszenie kompetencji z uwagi na to, że technologia rozwija się w błyskawicznym tempie. Na pewno przydatne będą szkolenia, ale i zgłębienie wiedzy z dziedziny, w której chcemy rozpocząć swoją przygodę z rozwojem produktu.
JK: Dziękuję Alicjo za rozmowę.
---
Alicja Mencfel
Absolwentka Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki na kierunku Inżynieria Biomedyczna. Laureatka nagrody w konkursie Biomimetic Surfaces „Biosurfing” organizowanym przez Akademickie Centrum Materiałów i Nanotechnologii Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. Z sektorem e-Zdrowie w Comarch związana od 2019 roku, początkowo jako Business Solutions Consultant, następnie Business Development Manager, a obecnie jako Product Manager.
---
Comarch HomeHealth 2.0. to wyrób medyczny certyfikowany na zgodność z z Rozporządzeniem UE 2017/745 (MDR). Używaj go zgodnie z instrukcją używania lub etykietą.