e-Usługi i bolączki współczesnych placówek medycznych. Rozmowa z Katarzyną Grzywak-Ptasznik
Przymierzasz się do cyfryzacji swojej placówki medycznej i chcesz sprawdzić, jakich błędów nie popełnić? Zastanawiasz się, które e-Usługi najbardziej zyskują w oczach pacjentów? Zachęcamy do przeczytania rozmowy z Wiceprezes Comarch Healthcare, Katarzyną Grzywak-Ptasznik, doświadczoną menedżerką odpowiedzialną za produkcję, konsulting, serwis oraz wdrożenia systemu klasy HIS Comarch Optimed NXT.
Jakie problemy najczęściej obserwujesz we współczesnych placówkach medycznych przy okazji wdrożeń?
Przede wszystkim zwróciłabym tu uwagę na brak realizacji przez jednostkę tzw. fazy przygotowawczej do informatyzacji. Przez przygotowanie rozumiem zwłaszcza zdefiniowanie celu informatyzacji w perspektywie długofalowej, a nie tylko aktualnie realizowanej umowy.
Faza przygotowawcza oznacza również identyfikację braków sprzętowych, procesowych i kosztowych, świadomą rezygnację z procesów, które nie są potrzebne lub od dawna nie funkcjonują, jak powinny, a także identyfikację i eliminację nadmiarowej dokumentacji, bądź raportów, np. takich, których nie wymaga prawo. Mówimy tu też o konkretnym zdefiniowaniu zespołu (w tym liderów z poszczególnych obszarów), skrupulatnym zaplanowaniu modyfikacji procesów i odpowiedzialności poszczególnych członków zespołów, analizie standaryzacji dokumentacji medycznej zgodnie z obowiązującym ISO w całym zakresie działania jednostki oraz o zapoznaniu personelu ze sposobem realizacji i zakupu.
Inny problem, który często obserwuję to słaba komunikacja w jednostce. Wiele dalszych problemów, których nierzadko można by uniknąć, wynika z braku zdefiniowanych kanałów komunikacyjnych. Ze słabą komunikacją można poniekąd powiązać kolejny problem, na który warto zwrócić uwagę, czyli niesłuchanie wskazówek wykonawcy wynikających z doświadczeń oraz brak realizacji zdań wskazywanych przez wykonawcę np. weryfikacja danych weryfikacja funkcjonalności.
Która e-Usługa jest Twoim zdaniem najbardziej przydatna i przyjazna pacjentom?
To zależy od pacjenta. Na pewno każdemu z nas zależy na szybkim kontakcie z jednostką oraz sprawnym pozyskaniem informacji w zakresie mojego zdrowia – mówimy więc tutaj o e-Rejestracji i dostępie do dokumentacji. Dla innej grupy pacjentów bardziej istotny będzie komfort przebywania w warunkach domowych przy zabezpieczeniu medycznym, czyli możliwość zastosowania wszelkich usług telemedycznych, w które personalnie bardzo wierzę. Proszę pamiętać chociażby o monitorowaniu dzieci chorych przewlekle, którym na pewno lepiej jest we własnym domu, niż w szpitalu.
Gdy masz chwilę dla siebie poza pracą, co najbardziej lubisz robić?
Codziennie rano spaceruję z moim psem, co pozwala mi nabrać energii na nadchodzący dzień. Latem lubię mój ogród – zawsze mówię, że praca fizyczna pozwala na psychiczny odpoczynek. Lubię też jazdę na nartach i staram się coś zobaczyć w Polsce i w świecie.
Co uważasz za swój największy sukces w dziedzinie e-Zdrowia?
Stworzenie zespołu, z którym pracuję. Mój sukces zawodowy to sukces całego zespołu.
Twoje marzenia i cele na 2023 rok to…
Zawodowo: żeby kolejny rok nie był gorszy od poprzedniego.