„e-Zdrowie. Pacjent a placówka – różnice potrzeb, oczekiwań i możliwości”. Rozmawiamy z Damianem Binkowskim

Co warto usprawnić w polskim systemie ochrony zdrowia? Jakie kwestie są najważniejsze dla pacjentów przy wybieraniu placówki medycznej i umawianiu wizyty? Na jakie innowacje zwrócić uwagę? Odpowiadamy w bezpłatnym raporcie „e-Zdrowie. Pacjent a placówka – różnice potrzeb, oczekiwań i możliwości” dostępnym na naszej stronie internetowej.

Materiał został opracowany wspólnie z firmą ConQuest Consulting. Jedną z zastosowanych metod badawczych były wywiady pogłębione z ekspertami branży medycznej. Zachęcamy do zapoznania się z kolejnym z nich. Naszym rozmówcą był Damian Binkowski, Kierownik DentaCare Medicover.

Jakie są według Pana obecnie najistotniejsze potrzeby i oczekiwania pacjentów oraz placówek medycznych?

Z perspektywy pacjentów najistotniejszą potrzebą jest szybki dostęp do opieki medycznej i holistyczne podejście, czyli spojrzenie na pacjenta całościowo, a nie jedynie przez problem np. stomatologiczny. W mojej branży dążę do tego, aby pacjent, który przychodzi z bólem zęba również miał zapewnione całościowe badanie, czyli tomografię zęba, zdjęcia oraz badania, które pozwolą wykryć inne schorzenia. Również pacjentom zależy, aby wszystko działo się w jednej placówce i nie musieli dostawać wielu skierowań do zewnętrznych ośrodków.

Jakie są według Pana mocne strony polskiej opieki medycznej (zarówno placówek medycznych, jak i pacjentów)?

Wbrew przekonaniom mamy dobry dostęp do specjalistów. Lepszy niż w Wielkiej Brytanii, Niemczech czy Holandii. Pacjenci są świadomi, że zdrowie jest ważne i jeżeli mają możliwości finansowe to korzystają. 

Jakie są według Pana najistotniejsze innowacje oraz rozwiązania technologiczne w zakresie opieki medycznej w ostatnich latach?

Najistotniejszymi innowacjami w ostatnich latach są aplikacje telemedyczne, które umożliwiają obsługę swojego profilu pacjenta, czyli umówienie się na wizytę o dowolnej porze oraz odwołanie jej. Jest to również miejsce, w którym pacjent może przetrzymywać wszystkie swoje recepty, zalecenia pozabiegowe czy informacje o kosztach oraz pakiecie medycznym, jaki posiada. Również ważna jest robotyka, która wchodzi do szpitali. 

Jakich rozwiązań technologicznych brakuje obecnie w placówkach opieki zdrowotnej? Co mogłoby usprawnić proces leczenia oraz diagnostykę pacjentów? 

W polskich placówkach medycznych brakuje robotów medycznych, sztucznej inteligencji oraz asystentów głosowych. Takie rozwiązania są dostępne w domach opieki głównie za granicą. Istnieją również szpitale wyposażone w roboty, które potrafią pacjentom podać leki i jedzenie. Wspomniane rozwiązania pomogłyby usprawnić procesy w szpitalach, a także odciążyć ochronę zdrowia. 

Jakie obszary wymagają zmian w obecnie stosowanych systemach zarządzania dokumentacją/informacją w placówkach medycznych?

Powinniśmy dążyć do ujednolicenia systemu zarządzania dokumentacją w placówkach medycznych, aby działał zarówno w prywatnych miejscach opieki zdrowotnej, jak i publicznych. Pacjenci wędrują pomiędzy nimi i często się okazuje, że muszą czekać na odpowiednią dokumentację. To rodzi problem, ponieważ pacjent często potrzebuje papierów na jutro, a my nie jesteśmy w stanie ich wydać. Potrzebna jest również możliwość szybszego przesyłu dokumentów oraz możliwość dostępu do nich za pomocą aplikacji w telefonie. Niestety obecnie często trzeba przyjść fizycznie po dokumentację i poczekać czasami nawet dwa lub trzy tygodnie na odbiór. 

Jak ocenia Pan funkcjonalność dostępnych aplikacji przeznaczonych do zarządzania stanem zdrowia pacjenta oraz opieką nad nim?

Wiele aplikacji telemedycznych jest niedopracowanych pod kątem widoczności i czytelności. Brakuje im również dodatkowej weryfikacji, ponieważ pacjenci często niepoprawnie umawiają się do specjalisty myśląc, że to jest odpowiednia osoba, a później idąc na konsultację, okazuje się, że powinni umówić się do innego lekarza. W przypadku stomatologii często pacjenci nie wiedzą, na ile minut się umówić. Chirurdzy stomatologiczni zazwyczaj mają wpisane 30-minutowe konsultacje, jednak gdy ktoś chce usunąć zęba to trwa to około godzinę. W takim przypadku, przychodząc na wizytę, którą sami umówili bez wcześniejszej konsultacji z lekarzem, lekarz jest zmuszony odmówić usunięcia zęba, ponieważ się nie wyrobi. Aplikacje powinny zapewniać krótki wywiad przed wizytą lub opis krok po kroku, jak się właściwie na nią umawiać. 

Jakie według Pana obszary wymagają zmian/usprawnienia w obecnie funkcjonującej szeroko pojętej telemedycynie?

Usprawnienia w telemedycynie wymaga przede wszystkim oczekiwanie na infolinii. Samemu mi się zdarzało, że musiałem po kilkanaście minut czekać na połączenie. Następnie przenosiło mnie do lekarza, który jednak nie był moim docelowym specjalistą. Tu powracam do problemu z właściwym wywiadem przed konsultacjami. Właściwa weryfikacja potrzeb pacjenta pozwoli na oszczędność czasu każdemu.

---

Zaciekawiła Cię powyższa perspektywa? Chcesz zdobyć więcej aktualnych informacji na temat podejścia pacjentów i placówek medycznych do ochrony zdrowia? Zachęcamy do pobrania bezpłatnego raportu, który przygotowaliśmy wraz z firmą ConQuest Consulting.

Pobieram

Skontaktuj się z ekspertem Comarch Healthcare

Zachęcamy do kontaktu w celu szczegółowego omówienia interesujących Państwa produktów i usług dla sektora medycznego.

Przejdź do formularza

Proszę czekać