Edukacja pacjenta: dlaczego warto i jak do niej podejść?
Edukowanie pacjentów to jeden z istotniejszych elementów codziennej pracy podmiotów medycznych, który jednocześnie bywa nie lada wyzwaniem dla pracowników ochrony zdrowia. Budowanie świadomości prozdrowotnej wśród pacjentów niesie za sobą wiele korzyści zarówno dla personelu placówki, jak i samych pacjentów. Jak jednak zrobić to dobrze i jak mogą pomóc w tym nowe technologie? Sprawdźmy.
Na samym początku warto zdać sobie sprawę z faktu, iż budowanie świadomości prozdrowotnej może nie tylko podnieść jakość świadczonych usług medycznych, przez co placówka będzie postrzegana jako bardziej profesjonalna i prestiżowa, ale również może pozwolić uniknąć szeregu niezrealizowanych wizyt ze względu na chociażby nieprawidłowe przygotowanie pacjenta do konkretnego badania diagnostycznego zaleconego podczas leczenia.
Materiały edukacyjne dla pacjentów i ich przygotowanie to dość szeroki temat. Mogą one bowiem zawierać dowolne treści – od wspomnianych już porad, jak najlepiej przygotować się do badania, przez zalecenia postępowania w przypadku choroby, po instruktaże pierwszej pomocy i wiele innych.
Pamiętajmy, by odpowiednio opracować ww. materiały i dopasować ich formę, brzmienie oraz samą treść do typu odbiorcy, któremu chcemy pomóc. Wybór metody edukacyjnej powinien być każdorazowo uwarunkowany konkretnymi celami, które chce osiągnąć podmiot leczniczy.
5 sprawdzonych metod edukacji pacjenta
Poniżej zebraliśmy kilka najpopularniejszych metod edukacji pacjenta. Zachęcamy do ich wypróbowania, być może któraś z propozycji sprawdzi się idealnie w Twojej codziennej pracy. Pamiętaj też, że każdą z nich możesz swobodnie modyfikować i dopasowywać do potrzeb i celów placówki.
Edukacja werbalna
Edukacja werbalna to najprostsza w realizacji i najczęściej stosowana forma edukacji. Zapewne korzystasz z niej także w swojej placówce, nawet jeśli robisz to odruchowo, bez większego zastanowienia. Lekarz, pielęgniarka lub inny pracownik z odpowiednią wiedzą i uprawnieniami udziela pacjentowi odpowiednich informacji, np. o tym jak utrzymać prawidłowe zdrowie jamy ustnej.
Materiały edukacyjne
Komunikację werbalną dobrze wesprzeć przygotowanymi wcześniej materiałami edukacyjnymi. Pacjent w natłoku informacji nie zawsze zapamięta wszystkie istotne zalecenia, a różnorodność materiałów dostępnych w Internecie (często sprzecznych z naukową wiedzą w danym zakresie) potrafi wprowadzić dodatkowy zamęt. Dobrze sprawdzą się w tym przypadku materiały w postaci poradników, broszur czy nawet filmów dydaktyczno-instruktażowych.
Edukacja najbliższego otoczenia
W wielu przypadkach edukacja samego pacjenta nie wystarczy. W przypadku trudnych chorób i specjalistycznych terapii warto zadbać o to, by pacjent miał odpowiednie wsparcie ze strony swojego najbliższego otoczenia, czyli rodziny bądź przyjaciół. Warto więc stworzyć materiały edukacyjne również dla bliskich pacjenta, by podnieść poziom ich świadomości na temat choroby, realizowanego leczenia i możliwych sposobów zaangażowania w ten proces.
Media społecznościowe
Zadbaj, by profile społecznościowe Twojej placówki medycznej były regularnie prowadzone i angażowały odbiorców. W publikowane treści spróbuj wpleść posty o charakterze edukacyjnym. Uwzględnienie aspektu edukacji w strategii marketingowej dla social mediów pozwoli zwiększyć świadomość pacjentów w dziedzinie, jaką zajmuje się placówka, jak również poznać oferowane usługi czy zaznajomić się z częstymi symptomami wielu chorób.
Technologie
Szybki rozwój cywilizacyjny poniekąd wymusza na podmiotach leczniczych (i nie tylko) prowadzenie kształcenia przy użyciu także nowoczesnych metod i środków dydaktycznych. Z technologią i możliwościami, jakie oferuje, warto jednak się zaprzyjaźnić. Przykładem wykorzystania technologii do edukacji Twoich pacjentów jest regularne prowadzenie bloga na stronie internetowej placówki, tak jak robi to Centrum Medyczne iMed24 wchodzące w skład GK Comarch S.A. Innym dobrym pomysłem będzie też udostępnienie istotnych wytycznych w formie zestawu dokumentów do pobrania przed wizytą w gabinecie lekarskim.
Chcesz dowiedzieć się, jak technologie mogą wesprzeć też inne procesy w Twojej placówce medycznej? Odwiedź zakładkę na stronie poświęconą telemedycznym produktom Comarch lub skontaktuj się z naszym konsultantem.