Telekonsylia – technologia, która ułatwia dostęp do lekarza specjalisty
Zdalne Konsultacje Medyczne (tzw. telekonsylia) to prawdziwa nowość na polskim rynku zdrowia. Technologia, którą dostarcza Comarch Healthcare, ma szansę w krótkim czasie podnieść jakość życia wielu chorych zamieszkujących tereny wiejskie. Jako pierwsze skorzystają z niej osoby cierpiące na schorzenia kardiologiczne oraz pacjenci geriatryczni.
Nowoczesne metody komunikacji
Mieszkańcy mniejszych miejscowości mają na co dzień utrudniony dostęp do lekarza specjalisty. Z raportu przygotowanego przez Fundację Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej wynika, że liczba placówek medycznych, znajdujących się na terenach wiejskich jest ponad dwukrotnie mniejsza niż w miastach. Konieczność podróżowania do większych ośrodków i związane z tym koszty sprawiają, że wielu chorych rezygnuje z wizyty u lekarza. Rozwiązaniem, które ma szansę rozwiązać ten problem są telekonsultacje. Łączą one w sobie tradycyjne metody komunikowania się z możliwościami elektronicznego przekazywania danych.
Zalety Zdalnych Konsultacji Medycznych
W Polsce przybywa obecnie placówek medycznych, które decydują się na rozszerzenie swojej oferty o telekonsylia. Umożliwiające korzystanie z usługi Zdalnych Konsultacji Medycznych rozwiązania, dostarczane są przez firmę Comarch Healthcare. Charakteryzuje je duża intuicyjność i łatwe użytkowanie, dzięki czemu personel medyczny nie posiadający specjalistycznej wiedzy informatycznej jest w stanie w szybki sposób opanować ich obsługę.
Schemat działania
Lekarz POZ używa do badania urządzeń z funkcją telemedyczną (przesył danych). Następnie, uzyskany w ten sposób zapis wysyła do Centrum Zdalnej Opieki Medycznej, gdzie zostanie on przeanalizowany przez specjalistę.
Dzięki zastosowanemu rozwiązaniu placówki medyczne, znajdujące się z dala od dużych ośrodków miejskich, poszerzą swoją ofertę o innowacyjne rozwiązanie Zdalnych Konsultacji Medycznych, a świadczone przez nie usługi staną się bardziej kompleksowe. Telekonsultacje indywidualnych przypadków, ułatwią lekarzom podstawowej opieki zdrowotnej postawienie szybkiej i trafnej diagnozy, a kontakt ze specjalistami pozwoli na stałe poszerzanie wiedzy i umiejętności. Placówka POZ zyskuje także możliwość rozszerzenia swojej oferty o specjalistykę kardiologiczną i geriatryczną bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Dzięki temu większa liczba pacjentów może być skłonna skorzystać z oferowanych świadczeń.
Wymagania techniczne
Placówka, w której planowane jest wdrożenie telekonsultacji wyposażona musi być w odpowiedni sprzęt i infrastrukturę (np. urządzenia umożliwiające przesyłanie wyników badań takie jak stetoskop ucyfrowiony czy rejestrator EKG z funkcją telemedyczną (np. Comarch PMA). Kluczowym elementem całego systemu jest platforma wymiany danych pomiędzy jednostkami medycznymi. Dzięki aplikacji e-Care, EKG wykonane aparatem Comarch PMA może być przesłane i skonsultowane przez specjalistów odczytujących dane w innej lokalizacji. Rozwiązanie pozwala także na załączanie plików dźwiękowych będących rezultatem badania stetoskopem, wraz z pełną dokumentacją medyczną. Aplikacja ma charakter webowy, można z niej korzystać, z dowolnego miejsca pod warunkiem dostępu do Internetu.
Udogodnienia dla pacjentów
Rozpoczęty projekt z zakresu Zdalnej Opieki Medycznej przyczyni się nie tylko do upowszechnienia nowoczesnej metody leczenia, ale także ułatwi dostęp do lekarza specjalisty. Oczekiwanie na wizytę ulegnie znacznemu skróceniu. Pacjenci nie będą także zmuszeni do podróżowania do innej, często znacznie oddalonej miejscowości.
Podstawa prawna
Realizacja Zdalnych Konsultacji Medycznych możliwa jest dzięki podpisanemu 30 września 2015 roku zarządzaniu Prezesa NFZ. Dowiedz się więcej >>
Prezentacja telekonsultacji w Centrum Medycznym iMed24. Zobacz relację z wydarzenia na antenie Telewizji Kraków >>
Telekonsultacje od Comarch Healthcare. Dowiedz się więcej. Przejdź na stronę produktową >>