Telemedycyna – jak zapewnić ciągłość opieki w trakcie pandemii koronawirusa?
W dobie pandemii koronawirusa wielu chorych ze względu na utrudnienia nie korzysta z konsultacji lekarskich. Spadła też ilość osób zgłaszających się do szpitali z udarami czy zawałami serca. Aby zapewnić ciągłość opieki nad chorymi przez placówki medyczne, warto więc umożliwić pacjentom bezpieczne i komfortowe świadczenie porad i opieki bez wychodzenia z domu. Dobrym rozwiązaniem będą tu narzędzia do prowadzenia wideokonsultacji i zdalnego monitoringu.
Rola telemedycy w pandemii
Pandemia zmieniła sposób postrzegania technologii cyfrowej w medycynie i obsłudze pacjentów. Praktycznie z dnia na dzień zaczęły funkcjonować e-recepty, e-zwolnienia i e-skierowania. Telemedycyna nabrała rozpędu i sprawdziła się w obecnej sytuacji jako wygodne i bezpieczne narzędzie w komunikacji z pacjentami.
Choć COVID-19 przyczynił się do dużego obciążenia szpitali, inne choroby nie przestały istnieć i kontakt z lekarzem wciąż jest konieczny. Rozwiązania teleinformatyczne zwiększyły zakres dostępności służby zdrowia, ale nie tylko. Dużą zaletą aplikacji i oprogramowania do wideokonsultacji czy monitoringu chorych są:
- niższe koszty świadczenia usług,
- oszczędność czasu,
- większa efektywność leczenia,
- komfort użytkowania,
- lepsza wydajność pracy personelu medycznego.
Pacjenci zyskali więc możliwość leczenia w warunkach domowych, bez stania w kolejkach, odległych terminów wizyt i bez kontaktu z innymi chorymi.
Wpływ na rozwój usług, które umożliwiają zdalną obsługę pacjentów, ma na pewno coraz większa ilość starszych osób, choroby cywilizacyjne o charakterze przewlekłym, a także obecna pandemia koronawirusa. Postęp technologiczny w medycynie i telekomunikacji tylko przyspiesza ten proces.
Zdalne porady i monitoring pacjentów
Wychodząc naprzeciw światowym trendom i zapotrzebowaniu na tego typu usługi, Comarch opracował rozwiązania, które umożliwiają zdalne konsultacje i monitoring chorych. Szczególnie teraz, kiedy dostępność korzystania ze stacjonarnej opieki medycznej jest ograniczona, technologia zapewnia ciągłość leczenia i stały podgląd stanu zdrowia podopiecznych.
Comarch MedCall
Zaletą tego narzędzia jest prosta i intuicyjna obsługa, wysoki poziom bezpieczeństwa i poufność podczas prowadzonej teleporady, czego nie zapewniają ogólnodostępne komunikatory. System dedykowany jest placówkom medycznym i nie wymaga integracji z wewnętrznym oprogramowaniem danego podmiotu. Pacjent rejestruje się w podobny sposób jak dotychczas i o umówionej godzinie łączy się z lekarzem za pomocą przeznaczonej do tego aplikacji mobilnej, którą można bezpłatnie pobrać w App Store i Google Play. Dzięki temu chory nie musi przychodzić do przychodni, a personel medyczny w ramach wideokonsultacji uprawniony jest do wystawiania i bezpiecznego przekazania pacjentowi e-recepty lub e-zwolnienia.
Zalety aplikacji:
- prosta obsługa,
- poufność i bezpieczeństwo komunikacji,
- niezależność od systemu placówki medycznej,
- możliwość integracji z mobilną książeczką zdrowia Comarch HealthNote.
Korzyści z używania tego rozwiązania są duże. Przede wszystkim dana jednostka medyczna zapewnia dostęp do lekarzy specjalistów pomimo panującej pandemii, ogranicza kontakt pacjentów między sobą i rozprzestrzenianie się koronawirusa, a także oferuje komfort leczenia bez wychodzenia z domu.
Aby rozpocząć korzystanie z systemu wystarczy założyć konto na stronie Comarch MedCall dla podmiotu medycznego lub lekarza.
Comarch HomeHealth
Kolejne rozwiązanie to system do zdalnego monitorowania stanu zdrowia osób chorych przewlekle oraz pacjentów po hospitalizacji. Comarch HomeHealth może być używany w trybie one-user, czyli dla pojedynczego pacjenta, lub multiuser – dla wielu pacjentów. Narzędzie składa się z aplikacji mobilnej, którą można zainstalować na tablecie lub smartfonie, i zintegrowanych urządzeń pomiarowych:
- wagi/wagi z analizatorem składu,
- spirometru/pikflometru,
- rejestratora eventEKG,
- glukometru,
- ciśnieniomierza,
- pulsoksymetru,
- termometru.
Pomiary można również wykonywać za pomocą urządzeń pacjenta i wpisywać wyniki ręcznie do aplikacji.
Zalety systemu:
- dopasowanie do indywidualnych potrzeb pacjenta,
- zapewnienie poczucia bezpieczeństwa pacjentom i opiekunom,
- sprawniejsza i efektywniejsza terapia po hospitalizacji,
- zmniejszenie ilości hospitalizacji i skrócenie ich czasu,
- podpowiedzi i prowadzenie krok po kroku przez wszystkie pomiary,
- przypominanie o wykonaniu pomiarów,
- wysyłanie danych do platformy telemedycznej Comarch e-Care, gdzie są automatycznie analizowane przez system,
- opisywanie pomiarów przez personel medyczny,
- zapisywana historia pomiarów,
- prostota i intuicyjność użytkowania, także dla seniorów.
Dzięki automatycznemu wykrywaniu zaburzeń zdrowia i natychmiastowemu powiadomieniu lekarza, wzrasta bezpieczeństwo podopiecznych poprzez skrócenie czasu reakcji na sytuacje zagrażające ich zdrowiu i życiu. Jest to idealne rozwiązanie dla:
- szpitali,
- placówek medycznych,
- domów opieki i firm świadczących usługi opiekuńcze,
- lekarzy i pielęgniarek środowiskowych,
- firm ubezpieczeniowych,
- instytucji monitorujących stan zdrowia osób starszych, np. sanatoriów.
Zapotrzebowanie na innowacyjne rozwiązania
Jak podkreślają eksperci, telemedycyna stanowi obecnie ważne narzędzie w walce z koronawirusem. Zapewnia kontakt z lekarzem bez konieczności wychodzenia z domu, poprawia jakość leczenia i efektywność systemu ochrony zdrowia w sytuacji wielu ograniczeń i obostrzeń. W związku z faktem starzejącego się społeczeństwa oraz niedostatecznej ilości kadry lekarskiej, zapotrzebowanie na innowacyjne rozwiązania nadal będzie rosło. Aplikacje medyczne i systemy zdalnej opieki mogą zastąpić w przyszłości tradycyjne metody leczenia i konsultacje w placówkach medycznych.