Case Study Comarch w książce A.T. Kearney „Walka z rekinami biznesu”
Już 16 listopada podczas międzynarodowej konferencji “Strategie sukcesu w erze globalizacji. Od niepodległości do wolności- dokąd zmierzamy” odbędzie się premiera pozycji „Walka z rekinami biznesu”. W przygotowanej przez A.T. Kearney jeden z rozdziałów Comarch – Pierwsza „dycha” i nie ostatnia poświęcony został giełdowemu Comarch.
Książka pt. „Walka z rekinami biznesu” jest bardzo interesującą pozycją na rynku praktycznej literatury z zakresu ekonomii i zarządzania. Przedstawia ona strategię i rekomendacje do sposobu działania dla firm działających w stale zmieniającym się współczesnym otoczeniu biznesowym. Zasadniczym przesłaniem książki jest znaczenie skali. Pozycja opiera się na wynikach badań, w których uczestniczyło ok. 10 000 firm. Na podstawie badań, została stworzona metoda tzw. „kostki wzrostu”, która przekłada znaczenie, wysokopoziomowych strategii na konkretne działania transformacyjne dla przedsiębiorstw o różnych rozmiarach i działających w różnych sektorach.
Autorzy rozdziału poświeconego Comarch, Aleksander Kwiatkowski, Wojciech Łuczak, zauważają, że kluczowe decyzje ostatnich lat kadry zarządzającej Comarch pozwoliły na bardzo dynamiczny rozwój i sprostanie wielu wyzwaniom turbulentnego rynku IT.
W. Łuczak i A. Kwiatkowski dochodzą do wniosku, że mocne fundamenty i elastyczność działania powinny jednak pozwolić Comarchowi nie tylko na poprawę wyników, ale również na wzmocnienie swojej pozycji istotnego gracza na europejskim rynku IT. Zdaniem A.T. Kearney dla zapewnienia trwałego wzrostu i umocnienia pozycji rynkowej Comarch w dłuższej perspektywie istotne będzie wypracowanie optymalnego kodu transformacji i jego skuteczne wdrożenie.
Analizując przypadek Comarchu, specjaliści A.T. Kearney podkreślają innowacyjne podejście do wzrostu, które opiera się na wdrożeniu rozwiązań informatycznych najpierw w oddziale, a nie w centrali globalnej firmy. Pozytywna referencja w danym kraju pozwala na wejście z produktem do centrali firmy i kolejnych jej oddziałów. Ilustrują to przykładem BP, gdzie system lojalnościowy wdrożony na rynku polskim był stopniowo przenoszony do innych oddziałów przedsiębiorstwa na świecie.
Cytowany w książce wiceprezes Comarch Konrad Tarański podkreśla, że jednym ze źródeł wzrostu Grupy w najbliższych latach mają być międzynarodowe projekty w branży telekomunikacyjnej oraz dla dużych graczy z sektora finansów i bankowości. Rola marki będzie w tym kontekście nie do przecenienia.
W rekomendacji A.T. Kearney dalsza transformacja Grupy Comarch powinna uwzględniać priorytet innowacyjnych badań i rozwoju oraz bardziej aktywne zaangażowanie w przejęcia innych graczy, tak żeby przyśpieszyć tempo wzrostu. Konieczne będzie podtrzymanie opinii firmy efektywnie dopasowującej produkty do potrzeb regionalnych i lokalnych klientów. Działania strategiczne powinny również objąć optymalizację kanałów sprzedaży i obsługi klienta oraz marketingu, jak również obniżenie kosztów realizacji funkcji wsparcia.