Rowerem do pracy. Jak firmy wspierają rowerzystów?
Od kilku lat na miejskich drogach przybywa rowerzystów. Rosnącą popularność tego środka komunikacji dostrzegają również pracodawcy, którzy wspierają swoich pracowników-rowerzystów. Comarch, krakowska firma technologiczna, także zauważa, że coraz więcej osób przesiada się na rower i wychodzi naprzeciw ich oczekiwaniom: buduje zadaszone parkingi oraz stacje naprawcze, a także oferuje bezpłatne serwisowanie jednośladów.
Na terenie kampusu Comarch rowerzyści mogą skorzystać z ponad 270 miejsc dla rowerów znajdujących się w okolicy każdego z sześciu biurowców. 154 miejsca rowerowe znajdują się w zadaszonych i monitorowanych rowerowniach (specjalnie przystosowanych pomieszczaniach do przechowywania rowerów). Comarch zapewnia również rowerzystom łazienki z prysznicami w niemal każdym budynku. Natomiast w przypadku awarii jednośladów mogą skorzystać ze samoobsługowej stacji naprawczej.
- Z roku na rok obserwuję, jak zmienia się nastawienie do korzystania z rowerów w Polsce. A zmiany widać także w firmie, w której pracuję. Kiedyś przed budynkiem mieliśmy tylko kilka stojaków do dyspozycji, i to wystarczało. Teraz nawet zimą miejsca rowerowe są zajęte. Firma stara się dostosować do tych trendów. Niedawno powiększono boks na rowery – dostawiono stojaki i ułatwiono pracownikom korzystanie z niego - mówi Adam Łaczek, programista w Comarch i miejski aktywista.
- Bezpieczeństwo rowerzysty to także sprawny rower. Od dwóch lat sezon rowerowy otwieramy akcją serwisową, darmową dla pracowników naszej firmy. W tym roku przez 8 dni serwisanci wykonywali kompleksowe przeglądy rowerów, w ramach których regulowali hamulce i przerzutki, usuwali luzy oraz smarowali łańcuch. Jeśli naprawa wykraczała poza zakres bezpłatnego serwisu, pracownicy dostawali wykaz usterek do naprawienia. Podczas tegorocznej akcji z przeglądu skorzystało 220 pracowników - mówi Krzysztof Woźniak, kierownik działu administracji technicznej w Comarch.
W sezonie letnim firma zachęca pracowników, aby przesiedli się na rowery, organizując rywalizację sportową ComarchONbike z wykorzystaniem popularnej aplikacji treningowej na urządzenia mobilne. Inicjatywa cieszyła się popularnością zarówno wśród pracowników, którzy korzystają z roweru jako codziennego środka transportu, jak i tych, dla których jazda na rowerze to trening sportowy. Co miesiąc nagradzani byli uczestnicy, którzy najlepiej poradzili sobie z zadaniami.
Comarch stara się promować także dobre praktyki i zachowania, które podnoszą bezpieczeństwo rowerzystów na drogach. W ubiegłym roku z okazji jesiennego Śniadania Rowerowego pracownicy, oprócz zdrowej przekąski, otrzymali również mini-poradnik, jak przygotować się do jazdy po zmroku i przy ograniczonej widoczności. W tym roku w informatorze można było znaleźć wskazówki, jak bezpiecznie poruszać się rowerem wśród samochodów.
- Śniadanie Rowerowe to dobra okazja, aby sprawdzić, ilu pracowników wybiera codziennie rower jako sposób na dotarcie do pracy. Podczas tegorocznego wydarzenia rozdaliśmy 520 pakietów. To sporo, jak na firmę, która zatrudnia 4500 pracowników w Polsce - mówi Radosław Chłodowicz, kierownik działu Employer Branding w Comarch.
Coraz więcej pracowników rezygnuje z indywidualnego poruszania się samochodami w centrach miast na rzecz alternatywnych rozwiązań, takich jak rower. Dlatego nie wystarczy, że miasto się zmienia się dla rowerzystów tak, aby dojazd do pracy był komfortowy. Ważne jest także zainteresowanie pracodawców potrzebami pracowników-rowerzystów.