| 1. Najwyższe standardy etyczneGrupa Kapitałowa Comarch S.A. (Grupa Comarch) dochowuje wszelkich starań, aby w ramach swojej działalności przestrzegać obowiązujących uregulowań, przepisów prawnych, uznanych międzynarodowych norm i standardów, jak również postępować zgodnie z standardami etycznymi. Jako jeden z liderów branży IT, Grupa Comarch promuje etykę biznesu, zrównoważony rozwój, stosowanie zasad odpowiedzialności korporacyjnej, przestrzegania praw człowieka i ochrony środowiska. Określone w niniejszym Kodeksie wytyczne i normy postępowania, mają również na celu kształtowanie kultury organizacyjnej, która opierając się na wartościach etycznych i moralnych, buduje zaufanie zarówno wewnątrz organizacji, jak i w relacjach z klientami, partnerami biznesowymi oraz ze społecznością lokalną i międzynarodową. Odpowiedzialność za osiągnięcie tego celu spoczywa na wszystkich pracownikach Grupy Comarch. Niniejszy Kodeks Etyczny został zatwierdzony przez Zarząd Comarch S.A. oraz przyjęty do stosowania przez poszczególne spółki Grupy Comarch. Zarząd Comarch S.A. zobowiązuje się do regularnej oceny przestrzegania zasad zawartych w Kodeksie oraz aktualizowania jego treści na podstawie uzyskanych wniosków. Kodeks odzwierciedla wartości etyczne, jakim Grupa Comarch hołduje i jakich chce przestrzegać. Stanowi on dla pracowników Grupy Comarch wzorzec postępowania w stosunku do współpracowników, przełożonych oraz klientów, partnerów i społeczności lokalnych, zarówno w relacjach biznesowych, jak i okołobiznesowych. Niniejszy kodeks jest rozpowszechniany i popularyzowany wśród pracowników Grupy Comarch. |
| 2. Misja Grupy Kapitałowej ComarchOdpowiedzialność za sukces i konkurencyjność naszych klientów Misją Grupy Comarch jest dostarczanie biznesowych rozwiązań IT obsługujących i optymalizujących działalność operacyjną oraz procesy biznesowe klientów z całego świata. Głównym atutem firmy są profesjonalizm, wszechstronność oraz głęboka wiedza dziedzinowa, którą przekazujemy naszym klientom w postaci zintegrowanych systemów informatycznych. W trakcie kilkudziesięciu lat działalności Comarch osiągnął mocną pozycję jako dostawca kompletnych, innowacyjnych oraz opartych na nowoczesnych technologiach rozwiązań informatycznych. Dla naszych klientów na całym świecie pracuje ponad 6 000 doświadczonych specjalistów. Grupa Comarch jest jednym z europejskich liderów branży IT, a z oprogramowania Comarch korzysta kilkaset tysięcy firm w kraju i za granicą. Strategia rozwoju produktów Comarch jest wspierana przez nakłady inwestycyjne na badania i rozwój, których wartość wynosi kilkadziesiąt procent przychodów ze sprzedaży w każdym roku. Koncentrując swoje wysiłki na propagowaniu wiedzy, Comarch organizuje programy badawczo-rozwojowe oparte na współpracy konsultantów, analityków i klientów. Ideą tych programów jest upowszechnianie wiedzy oraz weryfikowanie naszej wizji rozwoju nowych technologii, z uwzględnieniem trendów rynkowych. Grupa Comarch odpowiada na potrzeby i oczekiwania swoich klientów, przy jednoczesnym dążeniu do zachowania zasad zrównoważonego rozwoju, dobrostanu pracowników i społeczności lokalnych, a także minimalizowania negatywnego wpływu na środowisko naturalne. |
| 3. Wartości, jakim hołduje Grupa Kapitałowa ComarchZarówno w relacjach wewnętrznych, jak i zewnętrznych ze swoimi interesariuszami Comarch hołduje uniwersalnym wartościom, promując: uczciwość, pracowitość i sumienność w wykonywaniu powierzonych zadań, jakość i innowacyjność, otwartą współpracę dla dobra wspólnego, budowanie i utrzymywanie zaufania wśród współpracowników i partnerów biznesowych, a także szacunek, wyrozumiałość i pomoc, bez względu na zajmowane stanowisko, pochodzenie czy wyznawane poglądy. |
| 4. Dbałość o najwyższe standardy pracyGrupa Comarch szanuje i przestrzega międzynarodowych standardów dotyczących praw człowieka oraz międzynarodowych standardów pracy, traktując je jako fundamentalne i powszechne. Respektuje i realizuje przepisy prawa pracy oraz bezpieczeństwa i higieny, a także dba, by pracownicy zawsze byli traktowani zgodnie z mającymi zastosowanie wymogami. Uznając prawo pracowników do wolnego zrzeszania się, Grupa Comarch podejmuje dialog z wybieranymi radami przedstawicieli pracowników. Środowisko pracy w Grupie Comarch jest oparte na szacunku, różnorodności i inkluzywności. Nie toleruje żadnej formy dyskryminacji ze względu na: rasę, status społeczny, pochodzenie etniczne, religię, niepełnosprawność, płeć, orientację seksualną, związek lub przynależność polityczną, wiek czy stan cywilny. Grupa Comarch zapewnia wolność poglądów, sumienia i religii oraz swobodę przekonań i wypowiedzi. Grupa Comarch promuje pracę zespołową wolną od jakichkolwiek uprzedzeń i świadomie czerpie siłę i wartości wynikające ze zróżnicowania swoich pracowników. W zamian dokłada wszelkich starań, by zapewnić swoim pracownikom godziwe i regularnie wypłacane wynagrodzenie, możliwość rozwoju, ciekawe i ambitne wyzwania oraz bardzo dobre warunki pracy. Grupa Comarch szanuje własność intelektualną osób trzecich respektując przepisy prawa, jak również uwzględniając międzynarodowe standardy w tym zakresie. Przestrzega zakazu pracy dzieci poniżej 16 roku życia, pracy przymusowej, stosowania kar cielesnych, przymusu psychicznego i fizycznego oraz znieważania, a także zakazu dotyczącego molestowania seksualnego, a miejsce pracy uznaje za wolne od tego typu praktyk. |
| 5. Brak tolerancji dla korupcji, uczciwa konkurencjaGrupa Kapitałowa Comarch przestrzega zasad uczciwej konkurencji, zapobiegania przekupstwu, nielegalnym płatnościom i korupcji. Grupa Kapitałowa Comarch wdrożyła Politykę Antykorupcyjną, ustanawiającą zasady i standardy postępowania, w celu zapobiegania oraz reagowania na działania, mogące nosić znamiona korupcji. Obowiązkiem pracowników Grupy Kapitałowej Comarch jest unikanie działalności prowadzącej do konfliktu interesów, czyli przyjmowanie i oferowanie prezentów w ramach prowadzenia działalności biznesowo-handlowej. Nie wolno płacić ani proponować łapówek lub nielegalnych świadczeń urzędnikom państwowym, ani przedstawicielom partii politycznych, w celu zawarcia lub zachowania transakcji. Pracownicy Comarch nie mogą czerpać jakichkolwiek korzyści ani pomagać w osiąganiu korzyści z zaistniałych okazji, jakie mogą powstać w wyniku wykorzystania informacji lub stanowiska w firmie. |
| 6. Partnerstwo w biznesieRelacje z klientami Najważniejszymi zasadami Grupy Comarch są: odpowiedzialność za sukcesy klientów oraz szacunek i otwartość na ich potrzeby. Comarch dostarcza swoim klientom innowacyjne produkty IT o najwyższej jakości, m.in. dzięki wykorzystaniu wysokich umiejętności, doświadczeń i kompetencji pracowników oraz współpracy z wiodącymi ośrodkami badawczymi i naukowymi zarówno w Polsce, jak i za granicą. Comarch dokłada wszelkich starań, aby dostarczone rozwiązania IT spełniały najwyższe standardy i oczekiwania klientów, w tym zwłaszcza w zakresie bezpieczeństwa. Kontakty z klientami z sektora publicznego W zakresie kontaktów z klientami z sektora publicznego w Polsce (administracja centralna i samorządowa, spółki komunalne, spółki Skarbu Państwa, publiczne zakłady opieki zdrowotnej) stosuje się przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo Zamówień Publicznych. Przepisy te regulują sposób porozumiewania się z zamawiającym w trakcie trwania postępowania przetargowego, zakres czynności, jakie mogą być podejmowane przez strony postępowania oraz środki ochrony prawnej. W przypadku kontaktów z klientami z sektora publicznego innych krajów stosuje się odpowiednie przepisy prawa dotyczące zamówień publicznych. Relacje z dostawcami Grupa Comarch buduje trwałe relacje z dostawcami oraz podwykonawcami oparte na wzajemnym zaufaniu, szacunku i współpracy. Wybór dostawców odbywa się przy uwzględnieniu transparentnych zasad polityki zakupowej, które dają równe szanse wszystkim dostawcom lub podwykonawcom. Grupa Comarch, świadoma odpowiedzialności za swój łańcuch dostaw, podejmuje działania mające na celu zapewnienie, że wszyscy dostawcy i podwykonawcy przestrzegają standardów etycznego prowadzenia działalności gospodarczej oraz zasad zrównoważonego rozwoju. Grupa Comarch dokłada wszelkich starań, w tym poprzez wdrożenie i stosowanie odpowiednich procedur, aby upewnić się, że współczesne niewolnictwo i handel ludźmi nie mają miejsca w obrębie jej działalności, jak również wśród podmiotów z łańcucha dostaw. Bezpieczeństwo w biznesie międzynarodowym Grupa Comarch by zapewnić kontrolę i bezpieczeństwo obrotu z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa Państwa, wdrożyła Wewnętrzny System Kontroli zapewniający stosowanie norm oraz wymagań prawnych międzynarodowych i krajowych. |
| 7. Zintegrowany System ZarządzaniaGrupa Comarch kładzie szczególny nacisk na jakość oferowanych produktów i świadczonych usług. Działania podnoszące tę wartość podejmowane są w celu zaspokojenia wzrastających i ściśle określonych oczekiwań klientów działających na rynku krajowym i międzynarodowym. Zintegrowany System Zarządzania, certyfikowany w Comarch S.A., ale zobowiązujący również pozostałe polskie spółki Grupy Comarch do stosowania się do jego wytycznych, zapewnia właściwą, systemowo zarządzaną realizację wszystkich procesów biznesowych mających wpływ na jakość produktów i usług. Sprawne działanie systemu gwarantuje, że wszystkie procesy są monitorowane, nadzorowane, doskonalone oraz przystosowywane do ciągle zmieniających się warunków rynkowych i technologicznych oraz do zmieniających się wymagań klienta. Wysoka jakość produktów i usług wspierana jest ciągłą troską o środowisko oraz o bezpieczeństwo pracowników własnych, jak również podmiotów z łańcucha dostaw. Stosowanie zasad oraz systemów wdrożonych w Grupie Comarch przyczynia się do wzrostu zaufania pomiędzy firmą a klientami i dostawcami. Umacnia też wizerunek Grupy Comarch w jako firmy dbającej o jakość oferowanych produktów i usług, minimalizującej negatywne oddziaływania na środowisko, dążącej do efektywności energetycznej, zapewniającej bezpieczne i higieniczne warunki pracy, a także stosującej zasady bezpieczeństwa informacji i danych oraz kontroli w obrocie towarami podwójnego zastosowania. |
| 8. Ład korporacyjny – przestrzeganie zasad Corporate GovernanceGrupa Comarch prowadzi przejrzystą i rzetelną politykę informacyjną oraz sprawozdawczą. Istotne dla interesariuszy informacje, są przekazywane regularnie oraz terminowo, zgodnie wymogami formalno-prawnymi, jak również obowiązującymi dobrymi praktykami. Komunikacja z interesariuszami odbywa się za pomocą różnorodnych narzędzi, zarówno w formie stacjonarnej z zapewnieniem dostępu do transmisji, jak i zdalnej. Nagrania ze spotkań są udostępnianie na stronie internetowej Comarch S.A. Stosując się do Kodeksu Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW, Comarch S.A. jako Spółka giełdowa działa według zasady „comply or explain", której mechanizm polega na przekazywaniu przez Spółkę rynkowi jednoznacznej informacji o naruszeniu dobrej praktyki. Wszystkie zasady zawarte w Kodeksie Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW są przedmiotem corocznych sprawozdań dotyczących postępowania w zakresie przestrzegania zasad ładu korporacyjnego, sporządzanych przez Spółkę. Publikowane przez Zarząd Comarch S.A. raporty na temat stosowania przez Spółkę zasad wynikających ze zbioru zasad ładu korporacyjnego są zamieszczane na stronie internetowej Spółki. |
| 9. Świadomość ekologicznaGrupa Kapitałowa Comarch przestrzega przepisów prawnych w zakresie ochrony środowiska naturalnego. Comarch świadomie ogranicza wpływ swojej działalności na środowisko naturalne, minimalizując zużycie zasobów naturalnych oraz wytwarzanie odpadów powstających w wyniku bieżącej działalności. Promuje także ekologiczny styl życia pośród swoich pracowników, prowadząc akcje zachęcające do czynnego uczestnictwa w ochronie środowiska naturalnego. |
| 10. Biznes społecznie odpowiedzialnyGrupa Comarch od początku swojej działalności szeroko angażuje się w działalność społeczną, propagując ideę stworzenia szerokiej platformy społecznej, na gruncie której propagowane są sport oraz najnowsze technologie IT. W ramach działalności na rzecz sportu głównym przedmiotem zaangażowania społecznego Grupy Comarch jest KS Cracovia SSA – najstarszy w Krakowie klub sportowy, który uczestniczy w profesjonalnych ligach i zawodach w piłce nożnej oraz hokeju na lodzie. Grupa Comarch jest także szeroko zaangażowana w propagowanie sportu wśród dzieci i młodzieży. Grupa Comarch zapewnia swoim pracownikom dostęp do świadczeń sportowo-rekreacyjnych, zachęcając swoich pracowników i ich rodziny do aktywnego trybu życia. Drugą ideą szeroko propagowaną przez Grupę Comarch jest popularyzacja wiedzy dotyczącej najnowszych technologii IT. Rokrocznie kilkuset studentów kierunków informatycznych odbywa trzymiesięczne staże letnie w Comarch, które umożliwiają młodym ludziom z całego świata poznanie najnowocześniejszych rozwiązań IT w biznesie. Grupa Comarch wspiera także polską naukę, uczestnicząc w konferencjach naukowych i współfinansując je. Trzecim elementem działalności społecznej Grupy Comarch jest wspieranie inicjatyw na rzecz lokalnych społeczności, w szczególności poprzez: sponsoring festiwali kulturalnych, koncertów czy wydarzeń o znaczącej wadze społecznej. |
| 11. Jak postanowienia kodeksu są wdrażane i egzekwowanePrzestrzeganie zasad określonych w Kodeksie Etycznym jest obowiązkiem każdego pracownika Grupy Comarch. Wszelkie niejasności, problemy związane z interpretacją treści Kodeksu Etycznego rozwiązuje Dział Compliance i Audytu Wewnętrznego. Pracownicy Comarch są zachęcani do zgłaszania wszelkich uwag i modyfikacji dotyczących treści niniejszego Kodeksu Etycznego. Do obowiązków Działu Compliance i Audytu Wewnętrznego należy: • wspieranie pracowników w przestrzeganiu Kodeksu Etycznego, • promowanie zasad oraz idei zawartych w Kodeksie wewnątrz firmy, • aktualizacja treści Kodeksu, • odpowiadanie stosownymi przedsięwzięciami na bieżące problemy pracowników związane z etyką podejmowanych przez nich działań biznesowych. Pracownicy Grupy Comarch mają prawo oczekiwać od Działu Compliance i Audytu Wewnętrznego pomocy i wsparcia w zakresie zapytań dotyczących Kodeksu Etycznego, zgłaszanych drogą e-mailową na adres: compliance@comarch.pl. 12. System zgłaszania naruszeńW Grupie Comarch funkcjonuje system zgłaszania naruszeń umożliwiający dokonywanie zgłoszeń naruszeń prawa oraz wewnętrznych procedur, w tym zasad etyki, za pomocą dedykowanych kanałów. Zgłoszenia te mogą być dokonywane zarówno anonimowo, jak i jawnie, w zależności od preferencji osoby dokonującej zgłoszenia. Są one przyjmowane zgodnie z wewnętrzną procedurą, która gwarantuje poufność i ochronę przed działaniami odwetowymi wobec osób zgłaszających przypadki naruszeń w dobrej wierze. Każde zgłoszenie jest analizowane i rozpatrywane w oparciu o obowiązujące standardy, a szczegóły dotyczące tego procesu dostępne są w procedurze udostępnionej pracownikom na wewnętrznej platformie informacyjnej. |