Raport Comarch: 60% telekomów postrzega współpracę z dostawcami usług OTT jako klucz do sukcesu
Operatorzy telekomunikacyjni patrzą na dostawców usług over-the-top (OTT) jako na szansę, a nie zagrożenie, według nowego badania opublikowanego przez Comarch. Raport The State of Digital Transformation został opracowany na podstawie badania przeprowadzonego na zlecenie Comarch przez międzynarodową firmę analityczną, Heavy Reading.
Na pytanie o planowaną strategię współpracy lub konkurowania z dostawcami OTT, operatorzy:
- W 42% obierają strategię partnerstwa z firmami OTT, jak Netflix czy Whatsapp, polegającą na włączaniu usług od tych partnerów, jako elementów dodatkowych w swoich portfolio,
- 24% z nich decyduje się na konkurowanie z dostawcami OTT, poprzez rozwijanie własnych aplikacji,
- 18% zamierza wyróżnić się poprzez transformację w kierunku stworzenia wielostronnej platformy współpracy dla firm OTT,
- 14% wybiera strategię budowania pozycji konkurencyjnej poprzez koncentrację na kwestiach związanych z jakością usług i satysfakcją klientów.
Inwestycje w transformację cyfrową mają najwyższy priorytet
Respondenci jako swój główny priorytet na najbliższe 12 miesięcy zidentyfikowali inwestycje w rozwiązania klasy business intelligence oraz systemy służące do analizy danych.
Wśród innych obszarów inwestycyjnych z wysokim priorytetem wymieniono również systemy wspierające obsługę klienta i działalność operacyjną. Najmniej z przebadanych firm telekomunikacyjnych planuje w najbliższym roku inwestować w rozwiązania służące do zarządzania bezpieczeństwem cyfrowym oraz tożsamością.
“Użytkownicy telefonów mają je przy sobie, gdziekolwiek są i używają ich do wszystkiego, od obsługi bankowości, po zakupy online – dzięki temu telekomy posiadają jedne z największych zbiorów danych na świecie. Różnorodność i ilość wniosków, jakie można wysunąć na podstawie tych danych, są dla operatorów telekomunikacyjnych bezcenne. Nie dziwi więc, że inwestycje w analitykę danych I business intelligence cieszą się wśród telekomów wysokim priorytetem w strategii firmy,” mówi Małgorzata Siwiec, Dyrektor Marketingu, Comarch.
Big data – zdania operatorów są podzielone
Ankietowani operatorzy byli podzieleni, jeśli chodzi o to, jak przetwarzają zebrane dane:
- 28% z nich planuje użyć danych do dalszego rozwijania działań reklamowych i marketingowych
- 26% używa danych do lepszego zrozumienia potrzeb i preferencji swoich klientów i nie planuje udostępniać statystyk bazujących na tych danych odpłatnie firmom trzecim
- 20% zamierza użyć danych do rozwijania usług opartych o lokalizację
- 11% planuje sprzedawać raporty dotyczące zachowania konsumentów firmom trzecim, tyle samo procent telekomów planuje też udostępniać zanonimizowane dane odpłatnie firmom trzecim
W długiej perspektywie, operatorzy zamierzają użyć posiadanych danych do rozwijania szerszego portfolio aplikacji samoobsługowych i dostarczania klientom spersonalizowanych usług.
Priorytety w transformacjach cyfrowych telekomów
Firmy telekomunikacyjne poszukują też oszczędności, koncentrując się coraz bardziej na automatyzacji procesów i wirtualizacji sieci. Badanie pokazuje też, że inwestowanie w DevOps ma niski priorytet dla operatorów w ramach transformacji cyfrowej. Aż 11% operatorów przyznaje, że w ich firmie ogóle nie ma funkcji DevOps. Spośród firm, które już tę funkcję wdrożyły, 39% twierdzi, że pokrywa ona jedynie wybrane części ich organizacji, podczas gdy inne opierają się wdrożeniu.
„Największą ironią ery smartfonów jest to, że w firmach, które umożliwiają łączność urządzeń mobilnych, istnieje wciąż w działach operacyjnych duża ilość procesów obsługiwanych manualnie. Co więcej, firmy te postrzegane są przez konsumentów negatywnie w zakresie procesu zamawiania usług czy rozwiązywania problemów (które z kolei często generowane są przez błędy ludzkie w ramach procesów obsługiwanych manualnie). Dobre wieści są takie, że telekomy nie pozostają w tyle za innymi branżami z ugruntowaną pozycją rynkową, jeśli chodzi o automatyzację i cyfryzację biznesu. Zamiast więc porównywać operatora telekomunikacyjnego z firmą reklamową (Google, Facebook, etc.), bardziej na miejscu byłoby porównanie go do dostawcy energii, linii lotniczej, banku czy sieci supermarketów. W tym kontekście, telekomy są akurat dość zaawansowane, jeśli chodzi o nowe technologie,” mówi autor raportu, James Crawshaw, Starszy Analityk w HEAVY READING.
Ewolucja sieci
Transformacja cyfrowa i ewolucja sieci to tematy, które nieco się zazębiają, jako że innowacje, takie jak wirtualizacja, są postrzegane jako potencjalny aktywator zwiększenia sprawności operacyjnej telekomów.
W badaniu ankietowanych operatorów pytano o to, kiedy spodziewają się, że przynajmniej 50% ich usług / operacji zostanie przeniesionych do „chmury”.
- Jedna trzecia szacuje, że stanie się to w przeciągu najbliższych 3 lat,
- 37% spodziewa się takiej zmiany za 3-5 lat,
- 5% przyznało, że ich zdaniem zajmie to ponad 10 lat.
Jeśli chodzi o wdrożenie technologii NFV/SDN (network function virtualization / software defined networking), najczęściej wskazywanym wyzwaniem, jak można się było spodziewać, jest integracja z systemami starszej generacji – tak odpowiedziało 35% ankietowanych. 23% twierdzi, że wdrożenie technologii NFV/SDN blokują przeszkody związane z kulturą organizacji.
O badaniu
Comarch, globalny dostawca oprogramowania i usług dla firm, zlecił firmie analitcznej Heavy Reading wykonanie badania ankietowego na operatorach telekomunikacyjnych, czego rezultatem jest opublikowany raport The State of Digital Transformation in Telecommunications. HEAVY READING przebadało 119 uczestników z firm takich jak AT&T, BT, Colt, Comcast, Orange, T-Mobile, Telefónica, Verizon i Vodafone.
Niemal połowa (49%) respondentów pracuje dla największych operatorów telekomunikacyjnych (Tier 1) z przychodami przekraczającymi 1 mld dolarów, a w większości nawet sięgającymi 5 mld dolarów.